Sterilon of jodium

Auteur Topic: Sterilon of jodium  (gelezen 32902 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2009, 08:01:54
Gaarne geen  jodium
maar...povidon jodium

een chirurg heeft mij ooit geleerd dat jodium juist een slechtere wondgenezing geeft, er zelfs brandwonden door kunnen ontstaan

Bij schaafwonden, snijwonden, blaren etcetera hebben povidonjodium of eventueel waterige chloorhexidineoplossingen de voorkeur. Er zijn geen geneesmiddelen die de wondgenezing direct stimuleren.
bron:farmacotherapeutisch kompas

Op de SEH gebruiken wij voor het reinigen van wonden een chloorhexidine oplossing
wond is daar door goed te beoordelen en heeft de voorkeur boven bethadine (povidonjodium) ;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2009, 15:46:47
Deze discussie heeft op het forum al een wat keer gelopen... zoek even ook op dit forum..

Gooi Sterilon of jodium uit je koffer, en gebruik gewoon verdunde hibicet...  

Zowel te gebruiken om de wond en in de wond, blijft te beoordelen door de arts, en door niet hersluitbare 15Ml capsules te gebuiken, voorkom je dat het flesje kan oxideren of bederven..
Simpel in gebruik, en je kan nagenoeg geen fouten maken..

zomervlinder

• Forum gebruiker
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2009, 18:00:22
ja en waar kopen we dat :P?

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2009, 18:06:00
Gewoon bij de apotheek. Het wordt geleverd in 15ml ampullen of een 50ml flesje..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2009, 19:10:41
ja en waar kopen we dat :P?

Acertys ...

ga gewoon voor de 15Ml ampullen,

Jolie

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 5 februari 2009, 20:00:24
Mijn voorkeur gaat uit naar Sterilon.
Ten eerste omdat ik de 1e persoon die er allergisch voor is nog tegen moet komen, en dat bij Jodium vaker voorkomt.

Dan ben ik bij deze de eerste. Ik ben allergisch voor sterilon, in ieder geval voor chloorhexidine. En volgens mij ben ik niet de enige. Huidirritatie (soort blaasjes) is het gevolg.

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 6 februari 2009, 09:29:51
Bij het gebruik van Sterilon zullen de wondranden niet meer aaneen gehecht kunnen worden, en er zal eerst gesneden moeten worden totdat er weer nieuwe wondranden zijn die wel gehecht kunnen worden: iets dat je slachtoffer je echt in dank zal afnemen.....meer pijn en een lelijker litteken.
Bij het gebruik van Jodium is de wond niet meer te beoordelen omdat alles dezelfde bruine kleur heeft: dus eerst zéér grondig uitschrobben om ook maar de wond te kunnen beoordelen voordat er eventueel gehecht kan worden, ook dit neemt je slachtoffer je in volle dank af......omdat de behandeling ook helemaal pijnloos is.......niet.

Zo moeilijk is het toch niet: geef jij niet de eindbehandeling dan ga je géén rotzooi op de wond smeren...simpel.

Indien je wel de eindbehandeling geeft moet je je richten op je slachtoffer en zijn allergiën, en dus heb je een assortimentje desinfectans bij je dat je wisselend kunt gebruiken, overigens zal een chloorhexidine oplossing slechts zeer licht ontsmettend zijn, en daarom minder desinfecterend dan de andere middelen.

Ruud

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 6 februari 2009, 09:46:23
Tijdens een presentatie over infectiepreventie heb ik begrepen dat chloor juist het beste ontsmettende middel is.  ???

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 6 februari 2009, 10:14:02
Correct, daarom wordt het ook gebruikt in zwembaden......maar daar is de concentratie wel even ongeloofelijk veel sterker.
voorheen was sprake van een verdunde oplossing chloorhexidine, dan praat je dus over een concentratie die lager is dan 1 %, dat vervolgens ook nog eens verkeerd wordt toegepast: om voldoende desinfectie te krijgen moet je voldoende geconcentreerd middel meer dan 1 minuut in laten werken waarna je het ook weer langer dan 1 minuut aan de lucht moet laten drogen.......wie doet dat?......er wordt wat spul op een gaasje gedruppeld en daar wordt eens mee langs het wondje geveegd.....ik bedoel maar...

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 6 februari 2009, 17:32:21
Zo moeilijk is het toch niet: geef jij niet de eindbehandeling dan ga je géén rotzooi op de wond smeren...simpel.

Ruud

Het mooie is dat de hibicet verdunning die nadelen niet kent..