Hoe zit het nou precies?

Auteur Topic: Hoe zit het nou precies?  (gelezen 6685 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Gepost op: 24 januari 2009, 22:38:57
Rij ik vanmiddag op een provinciale weg, het verkeerslicht staat op groen (rij +/- 70km/uur) komt er met een #$%^& gang een politie auto aan(laag) vliegen met o&a signalen aan. Ik had geen radio aan, maar hoorde dit voeruig nooit aankomen.

Nou heb ik eens geleerd bij brandweerchauffeur dat je moet wachten/langzaam een kruising moet naderen/oprijden (de provinciale weg is ook nog eens een voorrangsweg, en ik kwam van rechts) maar dat doet niet ter zake mijn concrete vraag is: moet een chauffeur van een politievoertuig zich ook niet zo gedragen?
Zag aan de andere weggebruikers dat de schrik er flink in zat, en men schoot ineens alle kanten op :D




mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2009, 00:35:48
Elke chauffeur van een voorangs voertuig moet artikel 5 van de wegenverkeerswet in zijn achterhoofd houden.

 Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Dat lijkt me duidelijk op zich. Ik heb altijd in mij rijopleidingen geleerd dat je langzaam een kruiding over gaat. Zeker als je door rood rijdt of geen voorrang hebt.

mvg
Mike


Zorbacop

  • Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2009, 13:06:37
Dat lijkt me duidelijk op zich. Ik heb altijd in mij rijopleidingen geleerd dat je langzaam een kruiding over gaat. Zeker als je door rood rijdt of geen voorrang hebt.

mvg
Mike

Ja dat werd vroeger geleerd toen het ook allemaal geoefend kon worden in de praktijk.
Ik heb begrepen dat de rij-opleidingen drastisch zijn veranderd en dat je nu een stuk minder leert.
Het is gewoon simpel.
Je nadert een kruising en haalt de snelheid eruit. Duidelijk toch.
Daarna gewoon weer gas op de plank, maar denk eraan dat je wel moet aankomen bij het incident en later gewoon weer thuis wilt komen.

Ik ben nog uit de tijd dat je dat grijze dienstrijbewijs kreeg en afgelest werd per dmv.  ;D
Crime is a disease  I'm the cure When everythi


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2009, 13:46:59
Ja dat werd vroeger geleerd toen het ook allemaal geoefend kon worden in de praktijk.
Ik heb begrepen dat de rij-opleidingen drastisch zijn veranderd en dat je nu een stuk minder leert.
Het is gewoon simpel.
Je nadert een kruising en haalt de snelheid eruit. Duidelijk toch.
Daarna gewoon weer gas op de plank, maar denk eraan dat je wel moet aankomen bij het incident en later gewoon weer thuis wilt komen.

Ik ben nog uit de tijd dat je dat grijze dienstrijbewijs kreeg en afgelest werd per dmv.  ;D

Vind de nieuwe opleiding er niet beter op geworden. En ik heb goed vergelijkingsmateriaal want heb 3 verschillende gehad

VRO(voorgezette rijopleiding)+ 5 dagen alleeen maar rijden, en theorie word tijdens het rijden door behandeld.
RSA-opleiding(ringweg surveillance opleiding)= Is vergelijkbaar met SRO(speciale rijopleiding) en HRT(Hoge snehlehids training) gaat vooral om het rijden met hoge snelheden.
En BROA 1 en 2= Basis rijopleiding auto

Eerste twee vond ik super leerzam, hoop van geleerd mbt bochten technieken, snelheid en voertuig beheersing.

Over de BROA ben ik niet zo tevreden.

mvg
Mike


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2009, 16:09:15
Ik moet zeggen dat ik dan 1 van de gelukkigen ben die mag zeggen dat ik een zeer uitgebreide BROA heb gehad.
Ik heb er ontzettend veel van geleerd, op elk vlak.
Soms vragen collega's dan ook waar ik bepaalde dingen geleerd heb.
Niet dat ik zo goed kan rijden dat men een voorbeeld aan me dient te nemen, maar bepaalde "handigheidjes" die ik uitvoer....

Ik ben dus zeer tevreden over de BROA, welke bij ons niet veel onderdeed voor de SRO.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2009, 20:59:31
BROA word tegenwoordig gegeven op de politieacademie. En ja, wat zal ik aareens op zeggen....

mvg
Mike


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2009, 22:08:09
hier de pra 1 en 2 en later de verplichte broa...

Broa is op een lager niveau dan de pra 1 en 2... maar dat is mijn mening... pra cursussen waren mooi rijweken... ;)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2009, 23:39:28
Dus welke rijopleiding(en) heb je gehad als je hoofdagent bent? (Als je dus in deze tijd klaar bent met de opleiding)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2009, 23:48:11
Dus welke rijopleiding(en) heb je gehad als je hoofdagent bent? (Als je dus in deze tijd klaar bent met de opleiding)

Opleiding is als het volgt ingedeeld:

- Oefeningen en voorbereiding theorie in het korps

- BROA A (basisrijopleiding basisvaardigheden), straatje keren, inhalen, voertuigbeheersing etc.

- Oefeningen cq. bijhouden van de vaardigheden in het korps

- BROA B (basisrijopleiding politie-rijtechnieken), rijden met ''spoed'' (zonder blauw, met vrijstellingen) en alle overige facetten.

En misschien korps-afhankelijk nog een extra (bijvoorbeeld de ''Mercedes''-training of de RSA-training.) opleiding.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2009, 00:00:55
Super dankje  O0