Elkaar het licht in de ogen gunnen.

Auteur Topic: Elkaar het licht in de ogen gunnen.  (gelezen 5489 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Gepost op: 25 januari 2009, 09:54:31
Wie weet hoe het komt dat zelfs hulpverleners elkaar het steeds moeilijker gaan maken?

Als ik op dit forum lees kom ik steeds meer onderlingen scheve verhoudingen tegen.
discussie is goed daar worden we met z'n alle beter van, de manier waarop het hier af en toe gebeurd drijft in mijn ogen meer uit elkaar inplaats van naar elkaar toe.
Ik maak me hier zorgen over, vooral omdat ik er zelf ook aan meedoe, en dat wil ik eigenlijk helemaal niet.

Graag zou ik zien dat vooral hulpverleners naar elkaar toe wat tolleranter zijn en zich wat meer in elkaars situatie proberen in te leven.


“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Gast48368

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2009, 10:51:32
Je zegt het goed, het is een forum. Voor een beeldscherm is het makkelijk typen. Buitendat heeft iedere discipline zijn of haar eigen belangen en blijven het mensen.

Heb je ook concretere voorbeelden waarop we misschien gerichter op in kunnen spelen?


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2009, 11:28:45
Een voorbeeld geven is niet handig denk ik.
Het zal dan weer specifiek worden, ik bedoel het meer in het algemeen.


Om toch je een idee te geven wat ik bedoel:  Wie heeft het voor het zeggen bij een calimiteit; politie brandweer of de ambu?
volgens mij maakt het niks uit, als er maar respectvol met elkaar wordt omgegaan.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2009, 12:08:42
Ik kan me in de praktijk geen 1 voorbeeld bedenken dat ik dat ooit heb meegemaakt, de samenwerking is meer dan goed.  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Rene112

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2009, 12:52:21
Wie weet hoe het komt dat zelfs hulpverleners elkaar het steeds moeilijker gaan maken?

Als ik op dit forum lees kom ik steeds meer onderlingen scheve verhoudingen tegen.

Ik ben van mening dat de voorbeelden hier op het forum absoluut niet representatief zijn voor de werkelijkheid "buiten op straat"...
De voorbeelden hier op het forum waar er sprake is van meningsverschillen, discussies of gebrek aan onderling respect zijn bijna altijd ook discussies waar forumleden bij betrokken zijn die zelf niet uit eigen ervaring kunnen spreken. En juist dan merk ik (helaas steeds vaker) dat er al snel een discussie in uitersten ontstaat in plaats van op een positieve manier van elkaar leren...  

Of anders gezegd : sommige niet-hulpverleners (en een enkele hulpverlener) die een zeer uitgesproken eigen mening (en gebrek aan kennis van bepaalde hulpdiensten) hebben en zonder blikken en blozen even "hun waarheid" over bepaalde hulpdiensten op dit forum kwakken, verpesten regelmatig goede inhoudelijke discussies of leerzame onderwerpen.  En dat heeft echt (gelukkig) niets met de werkelijkheid op straat te maken!

De praktijk is volgens mij dat hulpdiensten (voor het gemak nu even politie, brandweer en ambulancedienst) elkaar stapje voor stapje steeds beter gaan vinden in zowel de voorbereiding (overleggen, plannen maken, evenementen voorbereiden, opleiden en oefenen) als in de uitvoering van hun werkzaamheden.
In mijn eigen veiligheidsregio zie ik dat bijvoorbeeld doordat we vaker en beter multidisciplinair oefenen, grote evenementen uitgebreid samen oppakken (ook op uitvoerend niveau!), er steeds meer begrip voor elkaar werkwijze komt.

Een klein voorbeeldje : in de nieuwe opleiding Bevelvoerder (die in onze regio sinds kort is gestart) komen tijdens één van de eerste avonden als collega's van de politie en ambulancedienst op bezoek om de toekomstige bevelvoerders een kijkje in de keuken van hun organisatie te geven.

groeten,
René de Caluwé


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2009, 13:02:27
Ik ben van mening dat de voorbeelden hier op het forum absoluut niet representatief zijn voor de werkelijkheid "buiten op straat"...
De voorbeelden hier op het forum waar er sprake is van meningsverschillen, discussies of gebrek aan onderling respect zijn bijna altijd ook discussies waar forumleden bij betrokken zijn die zelf niet uit eigen ervaring kunnen spreken. En juist dan merk ik (helaas steeds vaker) dat er al snel een discussie in uitersten ontstaat in plaats van op een positieve manier van elkaar leren...  

Of anders gezegd : sommige niet-hulpverleners (en een enkele hulpverlener) die een zeer uitgesproken eigen mening (en gebrek aan kennis van bepaalde hulpdiensten) hebben en zonder blikken en blozen even "hun waarheid" over bepaalde hulpdiensten op dit forum kwakken, verpesten regelmatig goede inhoudelijke discussies of leerzame onderwerpen.  En dat heeft echt (gelukkig) niets met de werkelijkheid op straat te maken!

De praktijk is volgens mij dat hulpdiensten (voor het gemak nu even politie, brandweer en ambulancedienst) elkaar stapje voor stapje steeds beter gaan vinden in zowel de voorbereiding (overleggen, plannen maken, evenementen voorbereiden, opleiden en oefenen) als in de uitvoering van hun werkzaamheden.
In mijn eigen veiligheidsregio zie ik dat bijvoorbeeld doordat we vaker en beter multidisciplinair oefenen, grote evenementen uitgebreid samen oppakken (ook op uitvoerend niveau!), er steeds meer begrip voor elkaar werkwijze komt.

Een klein voorbeeldje : in de nieuwe opleiding Bevelvoerder (die in onze regio sinds kort is gestart) komen tijdens één van de eerste avonden als collega's van de politie en ambulancedienst op bezoek om de toekomstige bevelvoerders een kijkje in de keuken van hun organisatie te geven.

groeten,
René de Caluwé

Ik denk dat Rene het goed verwoord heeft naar de werkelijkheid. Op straat gaat het er vaak een stuk beter aan toe als hier op het forum  ;D

Groetjes, Jos
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2009, 13:31:06
Ik kan ook niet anders concluderen dat de samenwerking met de diverse hulpverlenings instanties perfect verloopt op straat. Ik ben nog nooit een situatie tegen gekomen in de praktijk waar we elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Denk ook dat het vooral iets van hier op het forum is. Als er ergens in het land maar ook iets onbenulligs gebeurt (en dan met name als het de politie aangaat) dan zijn er hier forum leden die niet weten hoe snel ze een topic moeten openen en dat is even extra willen aankaarten en olie op het vuur willen gooien. Vaak zijn dit ook de mensen die niet eens werkzaam zijn in de praktijk en dus eigenlijk geen recht van spreken hebben. Natuurlijk is dit een forum en mag iedereen zijn mening geven maar ik irriteer me er wel steeds meer aan.

Voorbeelden zijn er zat maar zie nu de hele discussie rondom de fotograaf die zo dom was om weg te gaan na een vordering van de politie. En in het politie topic nu weer een topic met een "vraag" of een politieagent over een provinciale weg heen mag racen. Iedereen kan de vraag al direct beantwoorden zonder er maar over na te denken. Wat bereik je dan met het openen van zo'n topic. Puur stemmingmakerij. Telegraaf praktijken, die plaatsen ook elke foto van een fout geparkeerde dienstwagen op de voorpagina zonder ook maar te weten waarom die wagen daar staat.

Ik ben in ieder geval blij dat rood/blauw en wit in de praktijk wel goed samenwerken en we met zijn allen er voor zorgen dat de hulpverlening profesioneel te werk gaat.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2009, 15:16:50
@Rene
 dank voor je reactie ,
 sluit ik me graag bij aan.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2009, 12:00:33
Ik begrijp wel wat topic opener bedoelt. In het laatste topic over de botsing tussen een agent en een fotograaf staat bijvoorbeeld ene posting van iemand die volgens mij bij een reddingsbrigade werkt en de politie loopt af te zeiken. Dat lijkt de laatste tijd wel een populaire bezigheid op internet e.d. ZE doen niks de hele dag, ZE lopen maar te commenaderen en stellen zich ontactisch op e.d.

Heel jammer want niets is zo zwart/wit. Van niet-hulpverleners kan ik mij dat nog wel enigszins voorstellen maar van collega-hulpverleners snap ik dat niet.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2009, 12:21:44
Ik begrijp wel wat topic opener bedoelt. In het laatste topic over de botsing tussen een agent en een fotograaf staat bijvoorbeeld ene posting van iemand die volgens mij bij een reddingsbrigade werkt en de politie loopt af te zeiken. Dat lijkt de laatste tijd wel een populaire bezigheid op internet e.d. ZE doen niks de hele dag, ZE lopen maar te commenaderen en stellen zich ontactisch op e.d.

Heel jammer want niets is zo zwart/wit. Van niet-hulpverleners kan ik mij dat nog wel enigszins voorstellen maar van collega-hulpverleners snap ik dat niet.

Kan het gedeeltelijk vinden in je opmerking, hoewel het niet zo zwart-wit is als je hier schrijft;
In hetzelfde stukje waar je naar refereert staat namelijk ook:

eerlijkheids halve moet ik ook aangeven dat er gevallen zijn waarbij wij perfect samenwerken met de politie.
Moraal van dit verhaal, zoals ook bij ons zul je agenten hebben die wat makkelijker zijn en m.i. de kantjes ervan aflopen en die het"leuk"vinden macht te hebben.
Echter als agent heb je een voorbeeldfunctie, wees daar dan voorzichtig mee. Wij hameren hier ook op

pas dus op, want voordat je het weet doe je nu (wellicht onbedoeld) zelf ook mee met het "afzeiken van anderen", terwijl de waarheid meestal een stuk genuanceerder is !  ;)


Verder denk ik dat ieder forum, dus ook dit forum, inderdaad absouluut niet representatief is, wat voorbeelden:

- een fabrikant verkoopt 1000 fototoestellen van een bepaald type; 5 daarvan gaan kapot, die mensen gaan op zoek naar informatie en posten op een internetforum dat het een slecht apparaat is; de andere 995 tevreden gebruikers hebben geen enkele reden om op internet naar info te zoeken, en zul je ook niet snel aantreffen op dat forum. Gevolg: op het forum staan 5 reacties van gebruikers die vinden dat het een slecht toestel is dat snel kapot gaat...  8)

- dagelijks zijn er tientallen incidenten waar hulpverleners en pers perfect samenwerken, hier schrijft nooit iemand over; zodra het een keertje mis gaat, lees je dat wel in de pers en heb je opeens een topic van 14 blz. in 2 dagen...  ;D

Mensen blijken nu eenmaal veel eerder iets posten als ze er iets te klagen is!
Samen sterk in de hulpverlening!