Elkaar het licht in de ogen gunnen.

Auteur Topic: Elkaar het licht in de ogen gunnen.  (gelezen 5635 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2009, 20:50:54
Dit forum heeft veel leden O0
waaronder proffesionele hulpverleners, vrijwillige hulpverleners, (112) (hobby) fotografen en overige belangstellenden.

Wat firefamke al beschreef is het "heerlijk"veilig...een forum waar je lekker tegen hulpdiensten kan schoppen.
Degene die al wat langer lid zijn weten misschien wel dat er ook genoeg mensen juist lid werden om de hulpdiensten eens even flink af te z**ken
omdat ze zelf een niet zo'n pettige ervaring hadden en hier hun gelijk probeerde te halen.

Ik merk gelukkig niet dat de club profs en vrijwilligers zo tegen over elkaar staan (of ik moet ergens een vreselijke blinde vlek hebben, help me dan even mijn geheugen op frissen) ;)
In mijn werk ervaar ik dat zeer zeker niet O0

en.............juist dit forumstaat voor multidisciplinaire samenwerking
dus respect voor elkaar en elkanders werk! ;)

6301

• Forum gebruiker
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2009, 07:53:01
Ook ik heb bij het rodekruis altijd prettig samen kunnen werken met professionele hulpdiensten zoals bijv politie en ambulance.
Wij begeleiden veel wielerrondes en de samenwerking met politie en ambulance was altijd goed. O0
Overal valt natuurlijk wel eens wat voor en iedereen maakt fouten maar dat is menselijk.
Verder is het makkelijk om een ander zijn werk { optreden} af te kraken maar het zelf beter doen dat is een ander verhaal.
Ik heb respect voor de professionele hulpverleners die vaak onder moeilijke omstandigheden hun werk moeten doen. O0
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #12 Gepost op: 4 februari 2009, 13:49:44
Het is ook maar net hoe je het verwoord. Als je een hele tirade over een bepaalde beroepsgroep afsteekt dan kan je er wel bij zeggen dat er ook goeie tussen zitten, maar dat laatste komt dan op mij nogal sociaal wenselijk over. Een beetje raar, zo van ík ben geen racist want ik eet ook wel eens Chinees eten'.

En je mag inderdaad als hulpverleners onderling verwachten dat er met respect over elkaar gesproken wordt. Maar meestal zit dat wel goed op dit forum.

Ik modereer ook op een politie forum en daar komen vaak lieden die kennelijk een bekeuring hebben gehad en komen daar dan hun frustraties uiten. Dat soort reacties verwacht ik dan hier niet. Maar zoals gezegd, dat valt gelukkig mee.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #13 Gepost op: 7 februari 2009, 19:58:23
Wie weet hoe het komt dat zelfs hulpverleners elkaar het steeds moeilijker gaan maken?

De professionele eerstehulpverleners ? Wie zijn dat eigenlijk.
De meeste mensen beschouwen politie, brandweer en ambulance als professionele hulpverleners. En terecht. Maar er zijn meer.
Er zijn ook vele andere beroepen en (overheids)diensten die daarvoor in aanmerking komen.

Elke overheids  organisatie of dienst heeft zijn eigen "cultuur" en eigen (interne) problemen. :-X
Culturen van verschillende organisaties kunnen botsen door strijdigheden in zowel (eigen) belangen, onbegrip en/of onwetendheid maar vooral standvastigheid in "eigen denken".
(Grote) onrust in de maatschappij of op het werk, versterken het gevoel van "kom niet aan mijn toko". >:(
"Ik gun jouw niets omdat ik het even iets moeilijker heb dan jouw en mijn belangen zijn groter"
Verschillen in culturen van samenwerkende organisaties en miscommunicatie, "onbegrip" en "onwetendheid" zijn de boosdoeners van veel wederzijdse ergenissen.
Door maatschappelijke ontwikkelingen kunnen cultuursverschillen tussen organisaties onderling heftig botsen.
Met name vrijwilligers organisaties blijken dan de dupe te zijn van onderling overheids gekissebis, wat weer uiteindelijk een reden kan zijn voor afhaken van vrijwilligers.

Met name onderling wantrouwen en hufterig gedrag onderling tussen vrijwilligers organisaties en vooral hun leden kunnen leiden tot dramatische terugval van welwillende gemotiveerde leden en ook uiteindelijk sponsors.
Deze trend is zeer duidelijk waarneembaar in de EHBO wereld waar iedereen al jaren en in toenemende mate overelkaar heen duikelt.
Gevolg is dat met name EHBO-ers uiteindelijk niet echt serieus genomen worden door de overheid. (Eerst je eigen zaken op orde, dan praten we verder).
Waar is de EHBO-er in de rampenbestrijding ?

Het licht elkaar niet gunnen is bovenal een maatschappelijk probleem.  :'(
Waar gesproken wordt over normen en waarden, wordt onmiddelijk om zeep geholpen door elkaars mening de grond in te boren in plaats van een mening van een ander te accepteren.
Lang leve de vrije menings uiting  :) , maar spreek mij niet tegen !  :-\ :'(

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

6301

• Forum gebruiker
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2009, 09:17:19

Elke overheids  organisatie of dienst heeft zijn eigen "cultuur" en eigen (interne) problemen. :-X
Culturen van verschillende organisaties kunnen botsen door strijdigheden in zowel (eigen) belangen, onbegrip en/of onwetendheid maar vooral standvastigheid in "eigen denken".
Ik gun jouw niets omdat ik het even iets moeilijker heb dan jouw en mijn belangen zijn groter"[/i]
Verschillen in culturen van samenwerkende organisaties en miscommunicatie, "onbegrip" en "onwetendheid" zijn de boosdoeners van veel wederzijdse ergenissen.
Met name vrijwilligers organisaties blijken dan de dupe te zijn van onderling overheids gekissebis, wat weer uiteindelijk een reden kan zijn voor afhaken van vrijwilligers.

Met name onderling wantrouwen en hufterig gedrag onderling tussen vrijwilligers organisaties en vooral hun leden kunnen leiden tot dramatische terugval van welwillende gemotiveerde leden en ook uiteindelijk sponsors.
Deze trend is zeer duidelijk waarneembaar in de EHBO wereld waar iedereen al jaren en in toenemende mate overelkaar heen duikelt.
Gevolg is dat met name EHBO-ers uiteindelijk niet echt serieus genomen worden door de overheid. (Eerst je eigen zaken op orde, dan praten we verder).g ?

Willem D.

Dit probleem is ook al jaren waarneembaar in de dierenbeschermingswereld en bij div. dierenambulances.
Ook hier gunt de ene de andere het licht in de ogen niet zie div. topics op het dierenambulance forum {www.dierenambulanceforum.nl}.
jammer! met samenwerking bereik je meer dan met elkaar afzeiken en tegenwerken.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2009, 11:02:21
De meeste mensen beschouwen politie, brandweer en ambulance als professionele hulpverleners. En terecht. Maar er zijn meer.
Er zijn ook vele andere beroepen en (overheids)diensten die daarvoor in aanmerking komen.

Ik vind zelfs dat 'professionele hulpverlening' niks te maken heeft met het feit of dat het betaald werk is. Ik ken genoeg vrijwilligers die een stuk professioneler zijn (op hun gebied) dan beroepsmatige eerstehulpverleners...

Juist daarom is het belangrijk dat je open staat voor elkaars begrippen, standpunten en zo dus 'elkaar het licht in de ogen gunt', zoals dit topic heet. Gebruik dit forum dan ook om van elkaar te leren, zowel van de verschillende disciplines (poltie, brw, ambu) als van verschillende achtergronden (beroeps, vrijwilligers etc.)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch