Wie weet hoe het komt dat zelfs hulpverleners elkaar het steeds moeilijker gaan maken?
De professionele eerstehulpverleners ? Wie zijn dat eigenlijk.
De meeste mensen beschouwen politie, brandweer en ambulance als professionele hulpverleners. En terecht. Maar er zijn meer.
Er zijn ook vele andere beroepen en (overheids)diensten die daarvoor in aanmerking komen.
Elke overheids organisatie of dienst heeft zijn eigen "cultuur" en eigen (interne) problemen.
Culturen van verschillende organisaties kunnen botsen door strijdigheden in zowel (eigen) belangen, onbegrip en/of onwetendheid maar vooral standvastigheid in "eigen denken".
(Grote) onrust in de maatschappij of op het werk, versterken het gevoel van "kom niet aan mijn toko".
"Ik gun jouw niets omdat ik het even iets moeilijker heb dan jouw en mijn belangen zijn groter"Verschillen in culturen van samenwerkende organisaties en miscommunicatie, "onbegrip" en "onwetendheid" zijn de boosdoeners van veel wederzijdse ergenissen.
Door maatschappelijke ontwikkelingen kunnen cultuursverschillen tussen organisaties onderling heftig botsen.
Met name vrijwilligers organisaties blijken dan de dupe te zijn van onderling overheids gekissebis, wat weer uiteindelijk een reden kan zijn voor afhaken van vrijwilligers.
Met name onderling wantrouwen en hufterig gedrag onderling tussen vrijwilligers organisaties en vooral hun leden kunnen leiden tot dramatische terugval van welwillende gemotiveerde leden en ook uiteindelijk sponsors.
Deze trend is zeer duidelijk waarneembaar in de EHBO wereld waar iedereen al jaren en in toenemende mate overelkaar heen duikelt.
Gevolg is dat met name EHBO-ers uiteindelijk niet echt serieus genomen worden door de overheid. (Eerst je eigen zaken op orde, dan praten we verder).
Waar is de EHBO-er in de rampenbestrijding ?
Het licht elkaar niet gunnen is bovenal een maatschappelijk probleem.
Waar gesproken wordt over normen en waarden, wordt onmiddelijk om zeep geholpen door elkaars mening de grond in te boren in plaats van een mening van een ander te accepteren.
Lang leve de vrije menings uiting
, maar spreek mij niet tegen !
Willem D.