De huisstijl ('striping') is auteursrechtelijk en merkenrechtelijk beschermd en bij inbreuk kan de Staat hiertegen via een civiele procedure optreden. De bescherming die het auteursrecht en het merkenrecht bieden is niet beperkt tot het grondgebied van Nederland of tot Nederlandse voertuigen, maar geldt ook in het buitenland.
Ik weet niet hoe het juridisch, auteur rechtelijk of merkenrecht in het buitenland geregeld is met dit onderwerp.
Ik weet wel dat het LFR de laatste jaren strenger is gaan handhaven om de wild groei van allerhande verschillende uitvoeringen van striping op niet overheids voertuigen tegen te gaan in Nederland.
Er is ook uitbreiding geweest met de overheids striping bij de EOD, er is gekozen voor een zelfde striping in andere kleuren.
Het LFR (eigenlijk heeft deze organisatie alweer een andere naam ) ontvangt een tip, en verzoekt de persoon of organisatie de striping te verwijderen. Gebeurt dit niet dan word de landsadvocaat ingezet om de striping via de rechter alsnog te laten verwijderen. Maar wat hebben we eraan als de landsadvocaat in het buitenland zelf een advocaat in moet gaan huren omdat daar ergens een dienst met strepen rondrijd die sterk op de Nederlandse striping lijkt.
Het LFR is bij dit onderwerp juist ingezet om het striping verhaal hier in NL te handhaven, en niet om het auteursrecht wereld wijd aan te pakken. Ik denk dat dit ook ondoenlijk is als je alleen al bekijkt hoeveel voormalig Nederlandse ambulances er in Belgie rondrijden.
Ik ben benieuwd naar de aanvullende info of auteursrecht en merkenrecht van een Nederlands geregistreerd product in het buitenland, ik ben ook erg benieuwd hoe de LFR (IFV) daarover denkt.