BZK-striping op buitenlandse HV voertuigen

Auteur Topic: BZK-striping op buitenlandse HV voertuigen  (gelezen 52919 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

paulg

• Senior gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 10 juli 2014, 23:11:42
Citaat van: mark hes link=msg=1282933 date=1405014497
Het LFR kan niets met een foto van een voertuig uit Zwitserland

Het LFR is er alleen voor om misbruik van Nederlandse overheid striping op niet overheid voertuigen in Nederland tegen te gaan, LFR kan niets met een melding over een buitenlands voertuig met striping die op de Nederlandse uitvoering lijkt.  ;)

De huisstijl ('striping') is auteursrechtelijk en merkenrechtelijk beschermd en bij inbreuk kan de Staat hiertegen via een civiele procedure optreden. De bescherming die het auteursrecht en het merkenrecht bieden is niet beperkt tot het grondgebied van Nederland of tot Nederlandse voertuigen, maar geldt ook in het buitenland.
Overigens: is het iemand al opgevallen dat op de striping website van het IFV nu ook een specifieke KMar-striping wordt vermeld? Een andere wijziging is dat het niet langer mogelijk is stripingtekeningen te downloaden, alleen geautoriseerde instanties kunnen nog tekeningen aanvragen  :(

Martin M.

• BvP/ Lid Mobiele Eenheid
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #111 Gepost op: 10 juli 2014, 23:36:10
Het spijt me Mark maar Paul heeft gelijk. Het is het zelfde als je in het blauw-geel Cola-Coca zou lanceren. Krijg je ook de grootst mogelijke problemen mee.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #112 Gepost op: 10 juli 2014, 23:38:27
Citaat van: paulg link=msg=1282988 date=1405026702
De huisstijl ('striping') is auteursrechtelijk en merkenrechtelijk beschermd en bij inbreuk kan de Staat hiertegen via een civiele procedure optreden. De bescherming die het auteursrecht en het merkenrecht bieden is niet beperkt tot het grondgebied van Nederland of tot Nederlandse voertuigen, maar geldt ook in het buitenland.
Overigens: is het iemand al opgevallen dat op de striping website van het IFV nu ook een specifieke KMar-striping wordt vermeld? Een andere wijziging is dat het niet langer mogelijk is stripingtekeningen te downloaden, alleen geautoriseerde instanties kunnen nog tekeningen aanvragen  :(

Dit betekend dus dat een striping die lijkt op de huisstijl striping (BZK) toegestaan is? Zoals dat van Zwitserland, het lijkt op onze, maar is degelijk anders.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 10 juli 2014, 23:44:55

Dan zal LFR nog een paar reisjes naar Zuid Amerika en andere Oost Europa moeten maken aangezien er een aantal NL korpsen vergeten zij om de LFR striping te verwijderen, terwijl het wel de verantwoording is van het NL korps waar het voertuig vandaan komt.
De LFR striping is alleen in NL auteur- en merkenrechtelijk beschermt, dus kan LFR voor geëxporteerde voertuigen alleen de korpsen aanspreken die "vergeten" zijn om de striping voor verkoop te verwijderen.

Martin M.

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #114 Gepost op: 10 juli 2014, 23:45:39
Citaat
Dit betekend dus dat een striping die lijkt op de huisstijl striping (BZK) toegestaan is? Zoals dat van Zwitserland, het lijkt op onze, maar is degelijk anders.

Nee, ook striping die er sterk op lijkt kan op aandacht rekenen.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 10 juli 2014, 23:48:34
Okee, maar het is dan niet strafbaar ofzo? Of kan (in dit geval) Zwitsersland vervolgd worden opdat ze een striping gebruiken die lijkt op onze BZK striping?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Martin M.

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #116 Gepost op: 10 juli 2014, 23:49:14
Ik zal eens mijn contact bij het LFR een mail sturen. Dan kan hij het definitieve antwoord verschaffen. Moet wel een paar weken wachten tot na mijn vakantie.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 10 juli 2014, 23:49:21
Citaat van: Martin M. link=msg=1282995 date=1405028170
Het spijt me Mark maar Paul heeft gelijk. Het is het zelfde als je in het blauw-geel Cola-Coca zou lanceren. Krijg je ook de grootst mogelijke problemen mee.

Nee, aangezien Coca-Cola wereldwijd het merkenrecht heeft geregeld, in tegenstelling tot BZK die dat alleen maar voor Nederland heeft gedaan.

mark hes

• Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 11 juli 2014, 00:30:30
Ik weet niet hoe het juridisch, auteur rechtelijk of merkenrecht in het buitenland geregeld is met dit onderwerp.

Ik weet wel dat het LFR de laatste jaren strenger is gaan handhaven om de wild groei van allerhande verschillende uitvoeringen van striping op niet overheids voertuigen tegen te gaan in Nederland.
Er is ook uitbreiding geweest met de overheids striping bij de EOD, er is gekozen voor een zelfde striping in andere kleuren.

Het LFR (eigenlijk heeft deze organisatie alweer een andere naam ) ontvangt een tip, en verzoekt de persoon of organisatie de striping te verwijderen. Gebeurt dit niet dan word de landsadvocaat ingezet om de striping via de rechter alsnog te laten verwijderen. Maar wat hebben we eraan als de landsadvocaat in het buitenland zelf een advocaat in moet gaan huren omdat daar ergens een dienst met strepen rondrijd die sterk op de Nederlandse striping lijkt.

Het LFR is bij dit onderwerp juist ingezet om het striping verhaal hier in NL te handhaven, en niet om het auteursrecht wereld wijd aan te pakken. Ik denk dat dit ook ondoenlijk is als je alleen al bekijkt hoeveel voormalig Nederlandse ambulances er in Belgie rondrijden.  ;)

Ik ben benieuwd naar de aanvullende info of auteursrecht en merkenrecht van een Nederlands geregistreerd product in het buitenland, ik ben ook erg benieuwd hoe de LFR (IFV) daarover denkt.  ;)

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 11 juli 2014, 00:35:12
Dat je zoiets binnen de grenzen gaat handhaven vind ik begrijpelijk, anders rijdt straks elk klusbedrijfje of wat dan ook met BZK striping rond en dat is niet echt de bedoeling, en dat je dit ook nog vraagt aan bedrijven/bestuurders die hier rijden met buitenlands kenteken (en mogelijk vaker hier komen) kan ik ook nog bij in komen, maar waarom zou je een bedrijf of organisatie in (bijvoorbeeld) Zuid-Afrika aanklagen omdat ze gelijkende striping hebben? Dan sla je best wel de plank mis naar mijn idee want dat heeft geen meerwaarde dan.