Auteursrecht zit op elk creatief werk, dus ook een logo ontwerp en bestickering voor een voertuig.
Dat is wel heel erg simpel gezegd. Maar bewijs jij dan maar eens dat het werk van jou is. En dat laatste is precies waar alle heisa om de BiZa-striping om gaat. Wanneer jij een logo ontwerpt maar ik het deponeer en laat registreren, vis jij achter het net. Bewijs jij dan maar dat jij de eerste was die het werk zo heeft gemaakt of dat het jouw eigendom is. Juist daarvoor is die registratie, en bij elke nieuwe registratie is een bezwaarperiode waar bezwaar maken mogelijk is. Maar ja, jij denkt dat het automatisch van jou is, je hebt geen weet van wat een merkenburo doet en je bent niet ervan op de hoogte dat ik jouw werk heb gedeponeerd, dus je bent ook niet op de hoogte van het feit dat je binnen een bepaalde tijd in bezwaar kunt gaan dus jouw creatief werk is voor niets geweest.
Niet voor niets kun je bij het merkenburo zelfs ideeėn zoals scripts laten registreren. Je kent vast wel de verhalen van iemand die een filmscript heeft laten maken, dit instuurt naar filmmaatschappijen in de hoop dat er een film van wordt gemaakt maar uiteindelijk overal wordt afgewezen omdat zijn filmscript knudde zou zijn. Een tijd later komt hij tot de ontdekking dat er een goedlopende film in de bioscoop draait die wel verdraaid veel gelijkenis toont met het script dat hij ooit eens heeft ingestuurd. Dus daar zit je dan met je auteursrecht op je creatief werk... De website van het merkenburo op
http://www.boip.int staat vol met dergelijke voorbeelden.
Ander voorbeeld: ook op het fotografisch vlak klopt jouw uitleg niet. Want daar moest zelfs ik als ervaren fotograaf namelijk even met mijn ogen knipperen. Het grotendeel van de hier op het forum gepubliceerde voertuigfoto's voldoet namelijk niet aan het auteursrecht, iets waar elke fotograaf hier wel van uit gaat. Volgens de regeltjes valt elke
unieke foto automatisch onder het auteursrecht. Als ik in de grote steden kijk waar soms wel meer dan tien fotografen tegelijkertijd foto's maken van dezelfde hulpverleningsvoertuigen dan zul je zelf ook toegeven dat er aan de foto's die zij maken niets unieks meer is. Je zult dus meer moeten gaan werken met de omgeving waarin het voertuig zich bevindt. Maar enkel een foto van een ambulance of brandweerwagen, tja, die kan iedereen maken, dus dąąg met je auteursrecht! (en daar gaat mijn harde schijf vol met voertuigfoto's...).
En nou snap ik wel dat jij met mijn uitleg waarschijnlijk niet akkoord zult gaan, maar wat ik hier nou neerzet is gewoon een korte weergave van zoals het wettelijk geregeld is. Heerlijk toch om in een land te wonen waar voor alles een regeltje is, en voor die regel weer talrijke regeltjes verzonnen zijn om te regelen dat de regeltjes ook nageleefd worden en jij en ik niet aan die regeltjes kunnen gaan tornen of ze kunnen gaan interpreteren op onze eigen wijze en zo onze eigen regeltjes gaan maken?