Hoe te handelen na tekenen van leven?

Auteur Topic: Hoe te handelen na tekenen van leven?  (gelezen 3516 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Gepost op: 26 januari 2009, 14:51:58
Ik heb een vraag waar ik niet het antwoord op kan vinden en op hoop dus op een antwoord van jullie.

Wanneer je bij een SO een schok hebt toegediend en je ziet dat hij daar op reageert, dus tekenen van leven toont. Wat gaan jullie dan als eerste doen als je dit waargenomen hebt?
Direct het SO in stabiele zijligging draaien of eerst ademhaling controleren en dan in stabiele zijligging?

Zelf vind ik het logisch om eerst een ademhaling controle te doen, maar de lesboekjes geven hier geen duidelijkheid over en ik merk in mijn lessen dat het ook bij de cursisten vragen oproept.




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2009, 16:53:57
.... je ziet dat hij daar op reageert, dus tekenen van leven toont....

Vaak zie je bij defibrilleren het bewegen van, onder meer, de rechterarm, dit is weliswaar een reactie, maar echter geen teken van leven. Een moderne AED zal je na het defibrilleren opdragen om direct te starten met reanimeren.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2009, 16:56:25
Ik ken diverse AED die na de schok aangeven: Indien nodig start reanimatie.
Bij tekenen van leven zie ik ook kleur verandering in het gezicht en wel iets meer dan alleen beweging van de rechterarm. Ik doel hier duidelijk niet op de spasmen waar jij mogelijk over spreekt.


rzandstra

  • Medisch Assisterend Technicus Interventiecardiologie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • I'll try to be nicer, if you try to be smarter.
Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2009, 17:22:49
Mijn boerenlogica zegt als je denkt dat iemand tekenen van leven vertoont gewoon ABC controleren en daarop je verdere behandeling baseren.

Groet,

RobZ
Eerste Hulpverlener LOTUS


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2009, 20:49:06
beste allemaal,

Als de AED aangeeft na een schok dat je moet starten met hartmassage indien nodig dan moet je hem om laten programeren (de AED zegt dit wel bij een no-shock blok)
Tekenen van leven zijn kreunen, steunen, praten, bewegen etc.  Als een patiënt tekenen van leven vertoont, controleer je de ABCD of liever aanspreken, aanschudden, Ademhaling en zo mogelijk circulatie.  controleren.
Bij belemmering van de A, stabiele zijligging en observeren, bij niet belemmerde ademweg, ruglig en observeren
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan