AED kast met een codeslot

Auteur Topic: AED kast met een codeslot  (gelezen 25058 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 27 januari 2009, 16:57:17
Wat vinden jullie hiervan?  ???


Defibrillator hangt... achter een codeslot

dinsdag 27 januari 2009 - AD.NL
Door TON TERPSTRA

AMERSFOORT - Gek of bij nader inzien toch niet zo gek? Op station Amersfoort-Centraal hangt sinds enige tijd een defibrillator, een apparaat om door middel van stroomstoten een stilstaand hart weer op gang te helpen.
In geval van nood een uitkomst voor de hulpvaardige treinreiziger, maar... het instrument hangt in een kastje en is beveiligd met een codeslot.

Amersfoorter Paolo Giuseppin ergert zich er wezenloos aan. ,,Als je het apparaat zo plaatst, is het volkomen zinloos.’’ Als gediplomeerd EHBO’er en lid van EHBO-vereniging St.-Joris in zijn woonplaats zegt hij regelmatig op veiligheidsvoorzieningen te letten, zeker in openbare ruimtes. ,,Wat de NS hier doen, lijkt mij absurd en onnodig.’’

Namens de NS is woordvoerster Nancy Mulder een andere mening toegedaan. ,,Het is zeker niet belachelijk. Helaas moeten we maatregelen nemen om misbruik te voorkomen en om te voorkomen dat mensen die er niet mee om kunnen gaan, de defibrillator pakken.’’

Daarnaast, zo legt Mulder uit, is het stationsgebouw géén openbare ruimte. Bindend is er de regelgeving van het bedrijf. En daarmee is het, vindt zij, nog niet zo slecht gesteld. ,,De defibrillators hangen alleen op de grotere stations in Nederland. Dit zijn de stations waar we ook medewerkers hebben rondlopen. Onze servicemedewerkers, dat is baliepersoneel, maar ook ons personeel op de perrons, bhv’ers en agenten van de spoorwegpolitie hebben de code en kunnen met de defibrillator omgaan. Je kunt die apparaten ook als een vorm van service zien, al hoop je natuurlijk ze niet te hoeven gebruiken. Voorheen hingen ze er niet en was er helemaal niets.’’


Samen sterk in de hulpverlening!


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2009, 17:17:29
Dit is inderdaad in Maastricht ook, daar zit er ook een codeslot op, maar is lang niet altijd een medewerker te vinden op het station.

Ik vind dit ook een slechte zaak.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2009, 17:23:52
Kan het me goed voorstellen. Anders wordt het ieder week een nieuwe kopen omdat hij gejat is. En zeg niet, dat het niet gebeurd want we weten beter.
Ik neem aan dat de AED bedoeld is voor de BHV- ers en de SPOPO. In bedrijven en binnen scholen zie je ook vaak dat hij alleen toegangkelijk is voor de BHV- Organisatie.


Wat vinden jullie hiervan?  ???


Defibrillator hangt... achter een codeslot

dinsdag 27 januari 2009 - AD.NL
Door TON TERPSTRA

AMERSFOORT - Gek of bij nader inzien toch niet zo gek? Op station Amersfoort-Centraal hangt sinds enige tijd een defibrillator, een apparaat om door middel van stroomstoten een stilstaand hart weer op gang te helpen.
In geval van nood een uitkomst voor de hulpvaardige treinreiziger, maar... het instrument hangt in een kastje en is beveiligd met een codeslot.

Amersfoorter Paolo Giuseppin ergert zich er wezenloos aan. ,,Als je het apparaat zo plaatst, is het volkomen zinloos.’’ Als gediplomeerd EHBO’er en lid van EHBO-vereniging St.-Joris in zijn woonplaats zegt hij regelmatig op veiligheidsvoorzieningen te letten, zeker in openbare ruimtes. ,,Wat de NS hier doen, lijkt mij absurd en onnodig.’’

Namens de NS is woordvoerster Nancy Mulder een andere mening toegedaan. ,,Het is zeker niet belachelijk. Helaas moeten we maatregelen nemen om misbruik te voorkomen en om te voorkomen dat mensen die er niet mee om kunnen gaan, de defibrillator pakken.’’

Daarnaast, zo legt Mulder uit, is het stationsgebouw géén openbare ruimte. Bindend is er de regelgeving van het bedrijf. En daarmee is het, vindt zij, nog niet zo slecht gesteld. ,,De defibrillators hangen alleen op de grotere stations in Nederland. Dit zijn de stations waar we ook medewerkers hebben rondlopen. Onze servicemedewerkers, dat is baliepersoneel, maar ook ons personeel op de perrons, bhv’ers en agenten van de spoorwegpolitie hebben de code en kunnen met de defibrillator omgaan. Je kunt die apparaten ook als een vorm van service zien, al hoop je natuurlijk ze niet te hoeven gebruiken. Voorheen hingen ze er niet en was er helemaal niets.’’
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2009, 17:34:19
Bij Ikea haarlem hangt hij idd alleen op plekken waar alleen personeel komt. In geval van een ehbo melding loopt er altijd een EH'er langs of de beveiliging.

Bij Station Haarlem hangt hij idd achter slot en grendel. Ook zie ik daar niet altijd personeel lopen. Ik denk zelf dat mocht het ooit nodig zijn dat ik daar loop en ik moet dat ding nodig hebben dat die kastjes snel open zijn hoor..
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2009, 18:44:31
Lijkt me handiger dat als je 112 belt en verteld waar je bent en dat er een reanimatie is, de alarmcentrale jouw de code geeft... Maar dat zal wel toekomstmuziek zijn..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2009, 20:09:18
...of de code van het codeslot op 112 zetten, en tegelijkertijd automatisch verbinding laten zoeken met een alarmcentrale of rechtstreeks de 112 centrale als deze geopend wordt!  :)
Samen sterk in de hulpverlening!


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2009, 20:11:02
De meeste scholen, en bedrijven waar ik kom liggen de aed's op plekken waar alleen personeel bij kan. dus dat is opzich niet zo heel gek. dus het idee van de ns vind ik opzich ook verstandig. anders kunnen ze constant nieuwe aed's aanschaffen. bovendien op het moment dat het treinstation is geopend is er altijd beveiliging of ns personeel aanwezig dus vertrouw ik er op dat binnen notime de aed beschikbaar is.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2009, 22:32:39
Lijkt me handiger dat als je 112 belt en verteld waar je bent en dat er een reanimatie is, de alarmcentrale jouw de code geeft... Maar dat zal wel toekomstmuziek zijn..

Ik geef het 2 weken. Dan belt een of andere joker 112,  Bij aankomst geen SO en AED weg
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


112Duiven

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2009, 22:52:28
Ik geef het 2 weken. Dan belt een of andere joker 112,  Bij aankomst geen SO en AED weg
ja precies, dan kan je net zo goed geen code erop zetten.
Bij het NS personeel zijn de code's allemaal bekend, dus dan zal het wel goedkomen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2009, 23:10:10
Bij Ikea haarlem hangt hij idd alleen op plekken waar alleen personeel komt. In geval van een ehbo melding loopt er altijd een EH'er langs of de beveiliging.
Bij Station Haarlem hangt hij idd achter slot en grendel. Ook zie ik daar niet altijd personeel lopen. Ik denk zelf dat mocht het ooit nodig zijn dat ik daar loop en ik moet dat ding nodig hebben dat die kastjes snel open zijn hoor..

Aan de ene kant zeg je dat bij Ikea een personeelslid de AED gaat halen, aan de andere kant heb je je bedenkingen bij de situatie op het station van Haarlem.
Leg eens uit hoe je dat ziet ?