"reanimatie als een ritueel"

Auteur Topic: "reanimatie als een ritueel"  (gelezen 24726 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2009, 23:39:23
Niet ingaan op medische achtergronden ???, maar wel schrijven over een medische handeling. Belicht dan ook cijfers over deze medische handeling. En zet dit nauwkeurig uiteen. Alle voor-en tegenargumenten netjes opsommen, zonder een selectieve waarneming te doen door het slagingspercentage vanr reanimaties op straat te geven zonder een enkele nuance aan te brengen.

Daarnaast loopt gelijktijdig aan het verschijnen van dit artikel een campagne van de Nederlandse Hartstichting die niet voor niets het belang van de eerste 6 minuten na een hartstilstand benadrukt. Lees op internet de ongezoute mening van de hartstichting op dit artikel maar eens.

Groet,

HapAmbu


Ik denk dat je op basis van ARREST 7 redeneert, als ik daar de resultaten van google(verder kan ik ook op intranet even niets vinden behalve de werkafspraken)  denk ik dat je gelijk hebt... zijn er al meer resultaten bekend?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2009, 23:49:38
Niet ingaan op medische achtergronden ???, maar wel schrijven over een medische handeling. Belicht dan ook cijfers over deze medische handeling. En zet dit nauwkeurig uiteen. Alle voor-en tegenargumenten netjes opsommen, zonder een selectieve waarneming te doen door het slagingspercentage vanr reanimaties op straat te geven zonder een enkele nuance aan te brengen.

Daarnaast loopt gelijktijdig aan het verschijnen van dit artikel een campagne van de Nederlandse Hartstichting die niet voor niets het belang van de eerste 6 minuten na een hartstilstand benadrukt. Lees op internet de ongezoute mening van de hartstichting op dit artikel maar eens.

Groet,

HapAmbu



Je baseert je argument op het Parool artikel. Misschien is het verstandig de scriptie zelf door te lezen alvorens kritiek te leveren op de argumentatie en onderbouwing van de scriptant in plaats van een beknopte uiteenzetting in een krant. Vandaar ook mijn zoektocht naar de scriptie. Hopelijk wordt deze snel publiek en kunnen we meer inhoudelijk op zijn argumentatie ingaan. Afgezien van het feit dat je je moet afvragen of een socioloog zich bezig moet houden met de medische verantwoording van zijn betoog. Hoogstens als statistische bewijsvoering bij de sociologische theorievorming en de opvolgende operationalisatie zoals dat door de scriptant - waarschijnlijk - gedaan is. Mocht de scriptie eerdaags online staan dan zal ik kijken of ik een linkje kan plaatsen.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2009, 09:22:02
Ik denk dat je op basis van ARREST 7 redeneert, als ik daar de resultaten van google(verder kan ik ook op intranet even niets vinden behalve de werkafspraken)  denk ik dat je gelijk hebt... zijn er al meer resultaten bekend?

Tegenwoordig is het ARREST 8 en 11. Over de resultaten moet je even geduld hebben ;) Maar het aantal onderzoekers is tegen woordig 3 maal hoger geworden


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2009, 12:06:15
Ik denk dat de kern van het hele artikel niet is: 'waarom reanimeren we: omdat het slachtoffer zo en zoveel overlevingskans heeft'- maar: 'waarom reanimeren we: omdat we het onszelf niet kunnen vergeven als we het niet doen'. En waarom vergeven we het ons zelf niet? Waarom 'mogen' mensen niet gewoon dood gaan (ook op jonge leeftijd) als hun hart er mee ophoudt, waarom moeten we per se een -in potentie- een traumatiserende handeling verrichten als we getuige zijn van een acuut overlijden? Dát is de sociologische achtergrond van dit soort artikelen.

De hele medische achtergrond, kansen, odds, outcome... allemaal niet van toepassing. Ik snap dat dit een beetje verwarrend is voor medisch geschoolde mensen ;)
Maar zoals het artikel al zegt: het gaat vooral over hoe wij aankijken tegen de dood.
Arts  www.alphalog.nl


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2009, 17:37:59
Tegenwoordig is het ARREST 8 en 11. Over de resultaten moet je even geduld hebben ;) Maar het aantal onderzoekers is tegen woordig 3 maal hoger geworden
ok... Ik vond op intranet alleen Arrest 7, en in de telefoon/monitor staat er geen nummer bij ;)
Ik denk dat de kern van het hele artikel niet is: 'waarom reanimeren we: omdat het slachtoffer zo en zoveel overlevingskans heeft'- maar: 'waarom reanimeren we: omdat we het onszelf niet kunnen vergeven als we het niet doen'. En waarom vergeven we het ons zelf niet? Waarom 'mogen' mensen niet gewoon dood gaan (ook op jonge leeftijd) als hun hart er mee ophoudt, waarom moeten we per se een -in potentie- een traumatiserende handeling verrichten als we getuige zijn van een acuut overlijden? Dát is de sociologische achtergrond van dit soort artikelen.

De hele medische achtergrond, kansen, odds, outcome... allemaal niet van toepassing. Ik snap dat dit een beetje verwarrend is voor medisch geschoolde mensen ;)
Maar zoals het artikel al zegt: het gaat vooral over hoe wij aankijken tegen de dood.
Goed punt, maar om dan te zeggen dat het alleen een ritueel is vind ik wat te kort door de bocht ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 19 maart 2009, 19:11:23
Ik denk niet dat het artikel stelt dat een reanimatie zuiver een ritueel is, maar helemaal gelezen heb ik het niet (PDF'je iemand)?
Ik vind het wel typerend dat medici hier meteen met cijfers en onderzoeken gaan smijten om te ontkrachten dat een reanimatie zinloos is: dat evidence tonen doen 'we' namelijk altijd, terwijl deze cijfers min of meer het 'excuus' is om bij iedereen te reanimeren: 'voor die ene'.
Feitelijk doen we alle reanimaties natuurlijk ook voor die ene, maar door alleen met cijfers te gooien ontken je dat een reanimatie ook een onderdeel is van een verwerkingsproces van het behandelend personeel/omstanders.

Ingewikkelde (want filosofische ;D) kost, maar goed om over na te denken. Ik heb een maand onderwijs gehad over omgaan met de dood, en daar is ook dit ter sprake gekomen, vandaar. :)
Arts  www.alphalog.nl


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2009, 20:32:39
Ik denk niet dat het artikel stelt dat een reanimatie zuiver een ritueel is, maar helemaal gelezen heb ik het niet (PDF'je iemand)?
Ik vind het wel typerend dat medici hier meteen met cijfers en onderzoeken gaan smijten om te ontkrachten dat een reanimatie zinloos is: dat evidence tonen doen 'we' namelijk altijd, terwijl deze cijfers min of meer het 'excuus' is om bij iedereen te reanimeren: 'voor die ene'.
Feitelijk doen we alle reanimaties natuurlijk ook voor die ene, maar door alleen met cijfers te gooien ontken je dat een reanimatie ook een onderdeel is van een verwerkingsproces van het behandelend personeel/omstanders.

Ingewikkelde (want filosofische ;D) kost, maar goed om over na te denken. Ik heb een maand onderwijs gehad over omgaan met de dood, en daar is ook dit ter sprake gekomen, vandaar. :)

Het Parool heeft n.a.v. de Nationale Scriptieprijs een artikel gewijd aan dit onderwerp. Het zal mij niets verbazen wanneer er door de schrijver van de scriptie ook een artikel wordt geschreven voor de wetenschappelijke literatuur in bijvoorbeeld een medisch of sociaal wetenschappelijk tijdschrift. Vooralsnog ben ik het nog niet tegengekomen. Het beste wat je kan doen is de scriptiedatabank in de gaten houden van de Uva en wachten tot het wordt geupload. Een emailtje naar de scriptant is natuurlijk ook een optie. Even rond googlen of een mailtje naar de Uva zou voldoende moeten zijn lijkt mij.

Na een rondje google ben ik ook het volgende blogartikel van zijn hand tegen gekomen http://www.volkskrantblog.nl/bericht/119666. In feite niet heel veel anders dan het artikel in het Parool maar wel iets meer achtergrond van zijn 'sociologische' benadering.


basW.

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2009, 21:39:55
Lang verwacht maar toch gekomen; Het pdfje van de scriptie

http://www.nursing.nl/leren-en-loopbaan/studenten/article/4691/reanimatie-ritueel-rondom-de-dood

groetjes Bas


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #18 Gepost op: 21 maart 2009, 07:56:45
Dank voor je bijdrage!   O0


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #19 Gepost op: 21 maart 2009, 11:29:46
Dus deze sociologiestudent wilde weinig van de medische kant belichten. Maar de enige site waar je een pdf van dit artikel kan vinden is:
Nursing.nl  Een platform voor verpleegkundigen en verzorgenden, categorie Leren en Loopbaan

Nu snap er werkelijk niets meer van ???

Groet,
HapAmbu