Goed punt dat je naar voren brengt, er is inderdaad een verschil tussen sterven en collaberen. Wanneer iemand op straat inzakt, hoogbejaard of niet, dan ga je gewoon eerste hulp verlenen. Maar wat als de hoogbejaarde geen pols en ademhaling meer heeft?
Het accepteren van de dood is geen optie in onze cultuur, zeker niet wanneer de dood plaatsvindt in de publieke ruimte (bv het station, of in een winkelcentrum).
De hartstichting benadrukt dat een reanimatie op z'n moment mogelijk een levensreddende handeling is. Klopt, de kans bestaat dat iemand het overleeft. Wat ik in mijn scriptie echter laat zien is dat een dergelijke reanimatie ook voordelen heeft wanneer het niet leidt tot het redden van een leven. En hoe kleiner de kans op succes, hoe meer deze "latente functies" zich opdringen als primaire doelen van de reanimatie.
Sowieso is het heel belangrijk dat mensen geloven in een mogelijk succes. Zonder dat geloof is er ook geen draagvlak voor de verspreiding van alle aed's in de samenleving. Dat is precies de reden waarom de hartstichting zegt dat de kans op succes wel 70% kan zijn. Maar even tussen ons, hoe groot is de kans dat een 80 jarige man met copd en vaatvernauwing in de voorgeschiedenis, na een reanimatie op straat het ziekenhuis weer uitwandeld?
Mijn punt is dat door de vergrijzing dergelijke mensen steeds vaker een reanimatie zullen ondergaan buiten het ziekenhuis. Erg? Nee, mits we ons er van bewust zijn dat een reanimatie meer is dan een levensreddende handeling alleen.