'Mijn spullen, mijn verleden, alles is weg'http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/4328380/Mijn-spullen-mijn-verleden-alles-is-weg.ecedoor Jos Hack jos.hack@bndestem.nl. maandag 12 januari 2009 | 00:43 | Laatst bijgewerkt op: maandag 12 januari 2009 | 07:49
ROOSENDAAL - Met een witte doek om de kleding die ze nog snel heeft kunnen meegrissen, dringt het nog maar amper door tot Petrie Doggen hoe goed ze zaterdagmorgen is weggekomen.
Zie ook:
Brand in appartement op de Kade Ook brand bij bedrijf Westelijke Havendijk Video brand op de Kade Op het nippertje wist ze met de bewoners van de drie andere appartementen uit de woning te ontsnappen. Het brandde toen al flink boven cafetaria Hartje Stad.
De getroffen bewoners werden in eerste instantie opgevangen door het personeel van de aan de overkant gelegen bakkerij Nagelkerke.
Van daaruit zien de bewoners aanvankelijk steeds meer vlammen. De 22-jarige Roosendaalse kan het nog niet bevatten dat ze van het ene op het andere moment al haar spulletjes in vlammen ziet opgaan. "Mijn verleden, alles is in één klap weg. Ongelooflijk. Ik besef nog steeds niet wat er gebeurt."
En dan het moment waarop het rond kwart voor zeven door nog onbekende oorzaak ergens is misgegaan in een van de appartementen op de eerste etage.
"Ik lag op de bank te slapen en hoorde een hoop gebonk op de deur. Eerst dacht ik dat er een dronken man voor de deur stond. Tegelijkertijd hoorde ik ook het alarm. Toen zag ik al die zwaailichten op straat", vertelt Petrie Doggen net voordat burgemeester Michel Marijnen haar en de andere bewoners meenemt naar de brandweerkazerne.
Daar wordt voor opvang gezorgd en gaan mensen de stichting Salvage op zoek naar andere huisvesting voor de getroffen bewoners.
Ook Max van Hoek (25), die een ander appartement bewoonde, kijkt verbijsterd toe in de vrieskou. Ook hij is al zijn bezittingen kwijt.
"Om vijf uur vannacht was ik thuis. Ik woon hier net een maand
en ik was zo blij met mijn appartementje. Alle nieuwe spullen, waaronder een computer, zijn verbrand. Maar het allerergste is dat ik sinds ik hier woon nog geen tijd heb gehad om mijn verzekering goed te regelen. Hopelijk komt daar een oplossing voor. Aan de andere kant: we leven nog. Het had veel erger kunnen aflopen. Dat besef ik nu ook wel."
De eerste brandweerwagen was al heel snel ter plekke. Dat kwam om
dat die wagen net op de terugweg was naar de kazerne van een brand eerder die nacht aan de Westelijke Havendijk.
Uiteindelijk heeft de brandweer met vier tankautospuiten en twee hoogwerkers het vuur bestreden. Maar veel was er niet te redden. De appartementen moeten als verloren worden beschouwd. Omliggende bedrijven liepen veel rook- en waterschade op. Rond kwart voor negen had de brandweer alles onder controle, maar er is nog tot rond het middaguur nageblust.
Het gedeelte vanaf het Kadeplein tot aan het ROC bleef het hele weekeinde afgesloten voor het autoverkeer vanwege de enorme hoeveelheid achtergebleven ijs op het wegdek.
Opmerkelijk was dat de brandweer zaterdagmorgen ook werd gealarmeerd door luchthaven Schiphol. De apparatuur van een vliegtuig dat over de stad vloog had de vuurzee waargenomen.