AMBU/SIGMA opgeheven door kosten

Auteur Topic: AMBU/SIGMA opgeheven door kosten  (gelezen 5350 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bleij

• Senior gebruiker
Gepost op: 9 januari 2004, 08:50:32
Gezien op www.regioscannerzeeland.nl  

PZC 09 01 2004

GOES - Het algemeen bestuur van de GGD zet in op één parate Geneeskundige Combinatie om in Zeeland buiten kantooruren hulp te bieden bij rampen en grote ongevallen. Dat ’ambuteam’ moet een post krijgen in de dichtstbevolkte stad van Zeeland: Terneuzen.</b>

Met dat voorstel besloot het GGD-bestuur gisteren terug te gaan naar de gemeenteraden. Aan hen de vraag daar jaarlijks een ton extra voor op te brengen.

Twee ton, voor twéé parate Geneeskundige Combinaties, zoals het bestuur van de geneeskundige hulp bij grote ongevallen en rampen (GHOR) de gemeenten vroeg, bleek gisteren onhaalbaar bij de algemene bestuursvergadering in Goes. Op de Zeeuwse-Vlaamse en Noord-Bevelandse gemeenten na bleek geen van de Zeeuwse raden bereid meer te betalen voor de behandeling en afvoer van slachtoffers.

Aanrijtijd

Wethouder Van Opdorp van Borssele initieerde een nieuwe kans op althans één team. Dat is dankzij de Westerscheldetunnel voldoende om met een aanrijtijd van een uur heel Zeeland te bestrijken, meende hij. Terneuzen is temeer de terechte standplaats, daar Zeeuws-Vlaanderen risicovolle industrie combineert met een beperkt wegennet. Zijn idee kreeg voldoende bijval om de gemeenteraden een nieuw voorstel te doen. De raden moeten voor de bestuursvergadering in maart hun antwoord geven. Zeeland is het tweede Nederlandse risicogebied na Rotterdam, maar wel het enige zonder parate Geneeskundige Combinatie, waarschuwde voorzitter J. Asselbergs van de GHOR-bestuurscommissie donderdag. De risico-analyse van de provincie rechtvaardigt een paraat team aan elke zijde van de Westerschelde, zei hij. Hoewel het Rijk Zeeland van 800.000 euro voorzag ter uitrusting van drie ’ambuteams’, willen de gemeenten de 22 eurocent per inwoner die nodig zijn voor bemensing van de teams, niet uittrekken, concludeerde hij. Elk team wordt paraat gehouden met twintig medewerkers van de ambulancedienst en evenveel vrijwilligers van het Rode Kruis.

Regionaal Geneeskundig Functionaris G. Wessels, verantwoordelijk voor de geneeskundige hulp bij rampen, liet weten voldoende mensen voor twee teams te hebben.

:'( Al eerder dit jaar was het team van Schouwen-Duiveland / Tholen opgeheven, nu zal midden-Zeeland er ook aan moeten geloven. . . . . .  en maar klagen dat er steeds minder vrijwilligers komen.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2004, 09:48:27
Ik ben niet erg bekend in die regio, maar 1 GNK is toch wel een klein beetje weinig op zo'n groot en risicovol gebied.

Het verbaast me telkens weer dat er elke keer weer maximaal wordt in gezet bij nieuwe ideeën en dat in de loop der tijd weer wordt afgebroken of verwaterd.
Zie de presentatie van de GNK in de Arena en het vervolg, ook bijvoorbeeld het USAR.NL project. Ook zo'n kind met een gigantisch waterhoofd wat gedoemd is te verliezen. Of het communicatie project C2000, alwaar diverse mede-forum-gangers al over hebben gedebateerd.

We zijn in Nederland maximaal bezig het wiel telkens weer uit te vinden.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2004, 11:36:52
Bij de SIGMA werd er verteld dat men het liefst had dat het Ambu-team in Goes kwam te staan, omdat dat het meest centraal ligt in de provincie.
Maar goed, hier hebben ze het over de Ambu-teams, maar niemand heeft het over de SIGMA. Geen Ambu-team = geen SIGMA!

Er staat nog heel wat te gebeuren in onze mooie provincie. Mooi wel, maar veilig?

Christian

GerardG

• Eerste Hulpverlener
  • Forum gebruiker
  • Rode Kruis taakveld 3
Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2004, 12:50:18
Het verbaast me telkens weer dat er elke keer weer maximaal wordt in gezet bij nieuwe ideeën en dat in de loop der tijd weer wordt afgebroken of verwaterd.
Zie de presentatie van de GNK in de Arena en het vervolg, ook bijvoorbeeld het USAR.NL project. Ook zo'n kind met een gigantisch waterhoofd wat gedoemd is te verliezen. Of het communicatie project C2000, alwaar diverse mede-forum-gangers al over hebben gedebateerd.

We zijn in Nederland maximaal bezig het wiel telkens weer uit te vinden.

Helaas moet ik het met je eens zijn. :(

Dit belooft niet veel goeds voor de toekomst… :'(
Groet, Gerard  ;)

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2004, 19:20:23
er moet eerst wat gebeuren voor ze het willen geloven...maarja dan is het wel te laat....

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2004, 19:35:21
er moet eerst wat gebeuren voor ze het willen geloven...maarja dan is het wel te laat....

Ik weet nog goed hoe Nederland verbolgen was na de "Nieuwjaarsbrand" en dat de MMT's niet konden komen. Toen werd er gesproken over nachtvluchten.
 We zijn al weer een paar jaar verder en wat schets mijn "verbazing" in een memo van de MMA, "Geen MMT tussen 19.00 uur tot 07.00 uur meer inzetbaar voor onze regio".
Elke hulpverlening start met communicatie.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2004, 19:50:10
Tja, echt typisch Nederlands. Wel veel geld over de balk smijten, maar voor de veiligheid van eigen burgers geen cent extra over hebben. Erg spijtig  :-\

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2004, 22:24:22
Als ik goed geinformeerd ben waren er die nacht twee MMT's in volendam aktief. Die waren en sneller en veiliger met auto's gekomen.

Het lijkt mij niet zo handig om met een heli zonder nachtapparatuur over vuurwerkafstekend nederland het MMT naar volendam te vliegen.

Bleij

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2004, 14:38:46
27-01-2004
GHOR: Hulp bij ramp in Zeeland niet op orde

Gezien op www.regioscannerzeeland.nl

MIDDELBURG - Het publiek verwacht dat bij een ramp of groot ongeval in Zeeland de hulpverlening goed geregeld is. ,,Die verwachting is onterecht. De medische hulp is nog niet geregeld“, stelt Regionaal Geneeskundig Functionaris en manager van de Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen in Zeeland (GHOR), Gerard Wessel.

,,Veiligheid is in eerste instantie de verantwoording van burgemeesters en wethouders. Maar het veiligheidsbewustzijn bij bestuurders is na Enschede en Volendam een eind weggezakt.“ Wessel doelt op de tegenzin van Zeeuwse gemeenten om extra geld uit te trekken voor twee parate Geneeskundige Combinaties die gewonden op de plaats van de ramp behandelen. De Rijksoverheid voorzag Zeeland van uitrusting voor drie zogeheten ambuteams ter waarde van acht ton elk, uitgaande van de risico-analyses die Zeeland als tweede hoogrisicogebied na Rotterdam classificeert. Nadat de Zeeuwse gemeenten in meerderheid een verzoek voor 200.000 euro afwezen voor de vergoeding van de bijbehorende manschappen voor twee teams, overwegen zij nu of er dan toch geld komt voor één team.

In maart moet dat besluit vallen. De 22 mensen die Wessels paraat heeft voor het ambuteam zijn bereid zich tot dan beschikbaar te houden. De uitrusting voor het tweede ambuteam blijft opgeslagen in Zeeland, maar de derde gele ambulancebus met aanhanger en toebehoren gaat terug naar Den Haag.

Motivatie

Wessel heeft grote moeite de motivatie bij de ambulancemedewerkers hoog te houden. ,,Deze mensen werken al anderhalf jaar, vanaf het moment dat de bestuurscommissie GHOR besloot te vragen om twee ambuteams, aan training en voorbereiding. Er wordt erg selectief omgegaan met geld voor de hulpverleningsschakels in de keten. Hoe kan het dat er 25 miljoen euro wordt geïnvesteerd in professionele tunnelbrandweer maar er geen twee ton komt voor de ambuteams. De brandweer blust en redt, maar eenmaal buiten moeten er teams staan die de slachtoffers behandelen en gereed maken voor vervoer naar ziekenhuizen.“ Ambuteams worden bijgestaan door Sigma-teams, snel inzetbare medisch assistentie van voornamelijk vrijwilligers. Samen vormen zij de medische voorhoede achter de rampbestrijders. Zonder eigen ambuteam kan Zeeland rekenen op inzet vanuit West-Brabant. ,,Maar daarmee verlies je het ’golden hour’, dat zo belangrijke eerste uur na de ramp. Het duurt eens zolang eer de medische hulp en afvoer van slachtoffers goed is geregeld. Dat kost mensenlevens.“

Nu maar hopen dat er niets vervelend gebeurd . . .  ;)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2004, 18:29:07
Hoezo ?

Na elk incident komt de geldwagen voorbij.

Dat geldt niet alleen voor de overheid maar ook voor de bedrijven. Ik heb in een bedrijf gewerkt waar vaak branden uitbraken. Daarom werd een eigen brandweerkorps in het leven geroepen en het aantal branden liep drastisch terug. Totdat de vraag gesteld werd of de brandweer wel een verantwoorde investering was omdat er eigenlijk nooit brand is en waarom zou je dan een korps in ere houden.

En ik weet ook dat het handig is dat er zo nu en dan iets gebeurd binnen het gezichtsveld van leidinggevenden. Dan is het weer een tijd stil rond de vraag of er wel zoveel uren in de BHD gestoken worden.