Geparkeerde auto staat al maanden in de weg.

Auteur Topic: Geparkeerde auto staat al maanden in de weg.  (gelezen 7539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Gepost op: 28 januari 2009, 15:51:51
Vreemd verhaal:

Bij ons in de wijk staat al maanden een hele grote auto (Saab) geparkeerd op de parkeerplaats hier in de wijk. Hij staat geparkeerd voor een stoep die daar vrij smal is. De Saab is heel groot en staat met zijn voorkant helemaal over de stoep geparkeerd, waardoor er bijna niemand meer langs kan. Je kunt er lopend nog net tussendoor wurmen. Nu zag ik dat er ook een raam in was geslagen, en was ik er eigenlijk wel zeker van dat er iets met die auto aan de hand moest zijn.

Nu was me dat al tijden opgevallen omdat ik er altijd langs moet met de kinderwagen om het winkelcentrum te bereiken, zo ook het consultatiebureau en de huisartsenpraktijk, en ik niet alleen. Ook ouderen (het bejaardentehuis ligt vlakbij) met rollator en rolstoel kunnen er niet meer langs. Het alternatief is over de parkeerplaats lopen, tussen de auto's door. Dit is levensgevaarlijk omdat het ook een doorgaande hele drukke route is naar de huizen in de wijk. Ook auto's komen links en rechts van en naar de parkeerplaatsen gereden.

Maar goed, ik vandaag maar eens even gebeld: Bleken meerdere mutaties van bekend te zijn, maar werd mij verteld: "helaas" is de auto niet gestolen en mag de politie hem niet zomaar weg laten slepen. Ze zijn er mee bezig, maar meneer moet eerst aangeschreven worden waarom ie daar staat, daar mag hij dan weer op reageren, bla bla bla..........

Dus ik zei: Het belang van de meneer (die dus formeel eigenaar is) die zijn wrak daar maandenlang parkeert gaat voor de veiligheid van alle mensen uit de wijk?

Antwoord: Ja, wij kunnen er helaas niets aan doen momenteel.  :-\

Ik vind dit onbegrijpelijk. Ook de plaatselijke chinees heeft er veel hinder van, hij staat bijna bij hem in de voordeur geparkeerd.

Is hier nou echt niets aan te doen? Ik vind dit eigenlijk te bizar voor woorden........ :-X




112Duiven

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2009, 17:32:00
welkom in Nederland O0 O0


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2009, 19:12:30
Tsjaa, inderdaad welkom in Nederland.

In de praktijk lopen we best vaak tegen vergelijkbare situaties aan.

Als de apk en de WAM (verzekering) nog in orde zijn en het blijkt dat het voertuig ook niet gesignaleerd staat als zijnde gestolen dat gaat het al snel iets moeilijker worden. Echter is het nog steeds goed mogelijk om een voertuig weg te krijgen. Evt kan er nog contact worden opgenomen met de belastingdienst om te kijken of de wegenbelasting wel betaald is. Als dit niet zo is dan kan het voertuig vaak ook worden afgesleept in opdracht van de belastingdienst. In jou stukje schrijf je dat het voertuig een wrak is. Een hoop gemeentes hebben in de APV opgenomen dat het niet toegestaan is om autowrakken op de openbare weg te parkeren. Echter moet het wel echt een wrak zijn. Alleen een kapot geslagen ruitje is niet voldoende om een voertuig aan te merken als wrak. Maar als het voertuig echt een wrak is dan schrijven wij in HM de tenaamgestelde aan en heeft hij uit mijn hoofd 10 dagen de tijd om het voertuig van de openbare weg af te halen. Doet hij/zij dit niet dan sleept de gemeente het voertuig weg.
Als er inderdaad een ruitje kapot is van het voertuig dan kan het voertuig ook weggesleept worden. Vroeger deden we dat als zaakwaarneming. Echter liepen de sleepkosten en de opslagkosten dusdanig hoog op dat het protocol daarin iets veranderd is. Bij een kapot geslagen ruitje kan je als politie zijnde ook contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij van het voertuig. Kort uitleggen dat het voertuig met een ingeslagen ruit staat en dat men het voertuig zo kan stelen. Uitleggen dat je geen contact krijgt met de tenaamgestelde. Dan vragen wat de verzekeringsmaatschappij wil. Maatschappij neemt dan 99 van de 100x de beslissing om het voertuig weg te laten slepen op hun kosten. Is goedkoper dan dat de tenaamgestelde straks een gestolen auto claimt bij de maatschappij. Geen kosten meer voor de politie maar gewoon voor de verzekeringsmaatschappij.

Je schrijft ook dat het voertuig zeer hinderlijk geparkeerd staat. Elke gemeente heeft een eigen wegsleepregeling. De ene gemeente is daar makkelijker in dan de andere gemeente. In HM kunnen in de grotere steden, Leiden, Alphen aan den Rijn en Gouda, voertuigen die voor gevaarszetting en hinder zorgen ook weggesleept worden op kosten van de gemeente. Maar in de kleinere dorpen kan dit weer niet.

Samenvattend zijn er dus best veel handvaten om op te kunnen treden. Dit blijft echter korps afhankelijk en dan ook nog is per gemeente verschillend. Ik ga ervan uit de collega's welke met de auto bezig zijn geweest hun best hebben gedaan om op te treden. Ik hoop voor jullie dat het voertuig snel weg gaat.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2009, 19:16:48
Pakeren op de stoep(trotoir) is wegsleep waardig indien er spaken is van hinder. Hier onder plaats ik de relevante artikelen uit de WVW en RVV. Dit zoals eerder is aangegeven als de gemeente dat heeft opgenomen in zijn of haar APV. De meeste gemeentes kennen wel zo'n regeling.

mvg
Mike

RVV 1990:

Artikel 10
1.  Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8, gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
2.  Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.

Tekst feitenboekje OM:

Mulder Als bestuurder van een motorvoertuig niet de rijbaan gebruiken. (bijv. laten stilstaan op een trottoir/voetpad etc.)
In eigen omschrijving in de rubriek "Overtredingsgegevens" vermelden:
- plaats waar betrokkene reed cq zich bevond.  Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
--------------------------------------------------------------------------------
Kentekenzaak: Ja
Wegsleepwaardig: Ja
Staandehouding:  


Wegenverkeerswet 1994

Artikel 170
1.  Bespreking Tot de bevoegdheid van burgemeester en wethouders tot toepassing van bestuursdwang als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet, behoort de bevoegdheid tot het overbrengen en in bewaring stellen van een op een weg staand voertuig, indien met het voertuig een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift wordt overtreden en bovendien verwijdering van het voertuig noodzakelijk is in verband met
  a.  het belang van de veiligheid op de weg, of
  b.  het belang van de vrijheid van het verkeer, of
  c.  het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2009, 19:26:02
even vergeten te melden,

bron: www.infopolitie.nl
         stapel en de koning


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2009, 20:08:26
Hier is zeker wel wat tegen te doen.

En als ik jouw was, zou ik dit even handig spelen in samenwerking met die Chinees.
Belletje plegen naar de gemeente en de vrees uitspreken dat de auto ten prooi valt aan vandalisme van de warme kant. Als dan die Chinees meteen eroverheen komt dat hij bang is voor zijn nering, moet je als ambtenaar wel een hele grote plaat voor je kop hebben om hem voor het weekend niet te laten afslepen.

Werkte in ieder geval perfekt bij kennissen van mij, alleen ging het hier niet om een chinees maar een bibliotheek.


Gast48368

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2009, 20:30:23
Tsja, dat ist hem nou, hij staat over de stoep heen met zijn snuit, dus er niet op....maar het is zeker gevaarlijk voor iedereen want de hele dag zigzaggen er mensen met kinderwagens, buggy's, rollators en rolstoelen tussen de (achteruit)rijdende auto's door. Er is idd alleen een zijruit kapot, en verder is de wagen helemaal vies, en nat. De ijsspegels hangen (hingen) er gewoon in.

Politie zegt geen contact met de eigenaar te krijgen.

Na die tips van jullie heb ik nu al weer de neiging om wederom te gaan bellen  8)

En inderdaad, als ie in de brand gaat heb je de poppen helemaal aan het dansen, hij staat dus pal tegen het winkelcentrum aan.

We zitten in een stad, dus ik neem aan dat de politie hier ook wel snapt dat het een gevaarlijke situatie is.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2009, 20:33:34
Belletje richting brandweer - met name de lokale brandpreventist - zal in deze vast ook geen kwaad doen. O0


Gast48368

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2009, 20:43:30
Zal ik ook doen, of mr Jor himself  8) ;D

Zit trouwens net de gegevens even te bekijken bij het rdw, blijkt niet verzekerd te zijn... :-X Dus de verzekering bellen gaat ook niet op........

Voertuigsoort  personenauto
Merk   SAAB
Handelsbenaming   9000 CS 2.3 ECOPOWER
Brandstof   Benzine
  
Vervaldatum APK  26-02-2009
Overzicht
Datum aanvang tenaamstelling  29-02-2008
  
BPM  € 10062
Motorrijtuigenbelasting  Opvragen Motorrijtuigenbelasting
WAM verzekerd geregistreerd  Nee


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2009, 20:46:00
Welke stad gaat het om???

mvg
Mike

ps het feit dat hij niet verzekerd iis ikan een mooi dwangmiddel zijn. Aanschrijven en eisen dat hij binnen een week weg is anders bon voor de verzekering(transactie voorstel OM 400 euro).