Weer brand nieuw kinderdagverblijfGOUDA - Voor de tweede keer in enkele dagen tijd woedt vannacht brand in het toekomstige kinderdagverblijf De Kinderstal aan de Bernadottelaan/Sportlaan.
Drie tijdelijke bewoners van het complex, de vroegere Land- en Tuinbouwschool hebben zich ternauwernood in veiligheid kunnen stellen. Ze zijn ongedeerd. Ook de bewoners van enkele nabijgelegen woningen moesten tijdelijk hun huis uit.
De brand is rond twee uur vannacht begonnen. Een van de bewoners alarmeerde de eigenaar van het gebouw, die op zijn beurt alarm sloeg via 1-1-2. De brandweer rukte met groot materieel uit en kreeg assistentie van korpsen uit de omliggende gemeenten.
,,Dit geloof je toch niet?'' klinkt het uit de mond van eigenaar A. van Tok. ,,De tweede keer in een week. Maandagnacht was het ook al raak. Dit is geen toeval. Het lijkt alsof iemand wat tegen me heeft. Iemand die niet wil dat hier een kinderdagverblijf komt. Wie dit op zijn geweten heeft...
Hij kijkt naar de vlammenzee die aan de achterzijde van de vroegere Lagere Land- en Tuinbouwschool slaan. ,,We zouden in april open gaan. Binnen schoot het al aardig op. We hadden nog een paar weken werk. Het vuur is gelukkig aan de achterkant. ,,De voorkant is zo goed als klaar, In het achtergedeelte heeft hij zijn werkspullen staan. ,,Een werkbank, mijn gereedschap. Alles is daar nu weg. Ik heb niks meer. De brand van maandag was niet in dit gedeelte, maar aan de oostzijde van het schoolgebouw.
Van Tok werd vannacht rond twee uur gebeld door de drie tijdelijke Poolse bewoners, twee mannen en een vrouw. ,,Mijn vrouw heeft onmiddellijk 1-1-2 gebeld. Wat ik net van de bewoners heb gehoord is dat ze wakker zijn geworden van geluid. Ik denk het knetteren van het vuur. Iemand deed een deur open en toen zag hij die vlammenzee.
Terwijl hij zijn relaas doet, ontdekt hij zijn tijdelijke huurders. De drie door de haast schaars geklede Polen hebben dikke jassen aangekregen, maar de blote voeten steken in slippers. Ze worden na een kort gesprek met Van Tok in een politieauto gezet, waarvan de motor blijft draaien, zodat de Polen kunnen opwarmen. Aan een politiemedewerker doen ze nog eens hun verhaal. Van Tok laat inmiddels weten dat er niet meer dan drie bewoners zijn.
De brandweer probeert intussen te redden wat er te redden valt. De vlammen slaan echter hoog uit het dak. Het achtergedeelte van het gebouw moet vermoedelijk als verloren worden beschouwd.
Foto: Bram Gebys
http://www.ad.nl/groenehart/gouda/2958099/Weer_brand_nieuw_kinderdagverblijf.html