http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article4328249.ece/_Vrouw_komt_om_bij_brand_in_Sint_Pancras_Update_3_met_video Vrouw komt om bij brand in Sint Pancras (Update 3 met video)
* Gepubliceerd op 01 februari 2009, 09:54
* Laatst bijgewerkt op 01 februari 2009, 14:51
Sint Pancras -
Een 67-jarige vrouw uit Sint Pancras is zondagochtend om het leven gekomen bij een brand in haar woning aan de Benedenweg. Haar 70-jarige man kon uit het raam van de eerste verdieping naar buiten springen. Hij werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. De woning ging in vlammen op.
Overbuurman Dick Hoogvorst zag vanuit zijn rolstoel machteloos toe hoe het drama zich voltrok. Ontdaan vertelt hij erover. ,,Afschuwelijk. Een brand, ach, daar kom je wel overheen. Maar de buurvrouw..... Dit vind ik zó erg. Je weet dat ze in die vuurzee vastzit en je beseft dat er niemand is die iets kan doen. Iemand verbrandt voor je ogen. Echt, onvoorstelbaar.''
Hoogvorst en zijn vrouw Willy werden gewekt door hun schoondochter en zoon. Schoondochter Saskia van der Heide: ,,We lagen in bed toen we iemand heel hard brand! hoorden roepen. Het was even na vieren. Eerst dachten we: die is dronken, zal wel een grap zijn. Tot we door het raam naar buiten keken en het huis van de overburen in brand zagen staan.''
Het stel deed snel de kleren aan en wekte de schoonouders. Het zicht op de overkant werd aanvankelijk belemmerd door een dikke laag zwarte rook. Van der Heide: ,,Maar ineens sloegen de vlammen er uit. Vonkenregen, knallen, ruiten die sprongen, hitte. Ik zag een arm uit het raam komen op de eerste verdieping. Even later sprong de buurman naar buiten.''
Ze zucht diep. ,,Poe, heftig dit. Als ik m'n ogen dichtdoe zie ik het zo weer gebeuren. Maar goed, de buurman werd door de politie in een laken gewikkeld en bij mijn schoonouders onder de douche gezet, vanwege zijn brandwonden. Door die val had hij ook allemaal botbreuken. Hij werd later naar het ziekenhuis gebracht.''
Zijn vrouw was niet meer te redden. ,,Eerst had hun buurman nog geprobeerd om via een ladder bij haar te komen, maar dat lukte niet. Het was gewoon te heet. De brandweer had nog aan haar armen getrokken, maar het was te laat. Ze viel flauw omdat ze te veel rook had ingeademd. Daardoor viel ze achterover, zodat niemand meer bij haar kon.''
Het echtpaar woonde al meer dan 25 jaar aan de Benedenweg. Hoogvorst: ,,Alles was van hout. Het ging razendsnel. Het gekke is dat de parkieten nog wel leven. Ze had er een stuk of twintig. Die vogels waren haar hobby. De vogels en de groentetuin.''
Van de woning is niets meer over. ,,Alleen de voor- en achtergevel stonden nog overeind. Later zijn ze er met een shovel overheen gegaan, vanwege het instortingsgevaar.''
De belendende huizen liepen lichte rookschade op. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.