Echt niet....Hoe je het ook wendt of keert dat gat in de grond blijft 8 cm in doorsnede en dat is je beperking en niks anders
Klopt diameter is de grootste bepalende factor. Maar er is afgesproken dat brandkranen 60 m3/h. minimaal moeten kunnen leveren. Is dus circa 1000 liter per minuut.
Voorbeeld:
Neem een heel klein gaatje in een plastic zak, stop er water in, en je zult zien dat het water er heel langzaam uit komt. Er vormt een druppel, die wordt groter en valt dan naar beneden. Nu kniijp ik in de zak, dan zal er door het zelfde gaatje een heel dun straaltje water spuiten. Dus de waterlevering neemt toe als je de druk opvoert.
Alleen heeft het opvoeren van druk minder effect als het vergroten van de openingen met bijvoorbeeld een paar mm.
En een opzetstuk kan dus minimaal 1000 liter doorvoeren, die dan weer verdeeld wordt over de twee toevoerslangen, 75 mm.
In mijn gemeente zijn ook nog groot vermogen brandkranen die 90 en zelfs 120 l. p/min zouden geven. Dat laatste gaat denk ik niet lukken via een opzetstuk, maar het houdt dan in dat de waterleiding in elk geval die hoeveelheid water kan leveren als er twee brandkraen in gebruik worden genomen (oude binnen stad)