Wat zijn de symptomen van gaspen precies

Auteur Topic: Wat zijn de symptomen van gaspen precies  (gelezen 36587 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ovkklar

• Nieuwe gebruiker
  • *
    • Brandweer Voorst
Gepost op: 2 februari 2009, 01:11:46
Het onderwerp zegt het al: wat is gasping precies? Wat is er aan de hand in/met het lichaam en wat zie/hoor ik als hulpverlener?

Het is nogal eens onduidelijk of iemand aan het gaspen is of dat er een gewone ademhaling is. Ik heb er gelukkig weinig mee te maken, maar ik krijg bovenstaande vraag regelmatig en ik wil hierin zo volledig mogelijk zijn.

Graag jullie reactie!

krelis

• Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2009, 01:39:28
Gaspen komt voor bij iemand die stervende is.
Het is een vorm van snakken naar lucht. Je kunt het herkennen aan een zware, onregelmatige en gaapachtige manier van ademhalen.

Ze noemen het ook wel een agonale ademhaling

Agonie betekent doodsstrijd, angst

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2009, 15:58:24
als aanvulling op ehbo68:
houd er rekening mee dat iemand ook nog kan bewegen.... zeg maar "laatste stuiptrekkingen" . Doordat het s.o. geluid maakt en beweegt, wordt er veelal aangenomen dat hij/zij nog leeft.  Het kan enkele minuten duren
Wordt vervolgens in de stabiele zijligging gedraaid, in afwachting van ambu.
Het schijnt bij 40% van de slachtoffers met een circulatiestilstand voor te komen.
Peter

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2009, 16:31:38
Het slachtoffer blaast letterlijk zijn laatste adem uit je ziet hierbij dus de ribben geheel inzakken en ook het diafragma veert geheel terug in de borstholte. Er is dus alleen maar een hele lange uitademing te zien ofschoon er ook ten gevolge van spierspasmen sprake kan zijn van een soort van inademing is dit niet effectief. Ook is er sprake van een "vissebek": het slachtoffer maakt een open en dicht gaande beweging met zijn mond maar van een echte effectieve inademing is hier geen sprake. Indien je de gebruikelijke zorgvuldigheid in de ademhalingcontrole in acht neemt ontdek je geen effectieve inademing. Bovenstaande symptomen zie je soms (dus niet altijd) bij een slachtoffer dat met een circulatiestilstand in elkaar gezakt is, maar dit gaat vrij snel voorbij: tussen 30 seconden en 1 minuut zal er geen sprake meer zijn van Gasping. Hierbij moet je je niet op het verkeerde been laten zetten door spierspasmen die optreden door zuurstofgebrek in de ledematen.
Bij twijfel dien je meteen te beginnen met reanimatie, en onmiddelijk 112 te laten alarmeren.

Ruud

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2009, 00:00:50
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2009, 10:46:42
Even een aanvulling op dat fimpje: deze jongeman werd effectief gereanimeerd waardoor de agonale ademhaling langer aanhield dan normaal gesproken zou gebeuren. Kennelijk waren ze er snel bij. Wat wel opvalt is dat hij erg cyanotisch bleef, het is een bijna paarse keur. De hulpverleners onder ons horen te weten hoe laat het is als ze dat zien. Dit is ook een teken dat er geen effectieve ademhaling/circulatie aanwezig is.

Ik ken dit filmpje. Er zijn ook geluiden op het net dat het nep zou zijn. Vandaag heb ik het voor het eerst goed bekeken, volgens mij is het wel degelijk echt. Dit is dus een "gaspende ademhaling".

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

helm

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2009, 11:04:18
Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen de gaspende ademhaling en trekkingen als teken van leven zouden interpreteren.

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2009, 11:22:17
Elk leven dat verloren gaat door mis-interpretatie van de symptomen is er één teveel: hier ligt een taak in de voorlichting aan het publiek en de opleiding van EHBO-ers en BHV-ers.

Ik heb zelf in de praktijk meegemaakt dat een cyanotische patient in de stabiele zijligging lag met ongeveer 50 toeschouwers er omheen en niemand die ingreep totdat ik arriveerde en begon met reanimeren, toen pas kwam er iemand op het idee om te helpen.....kwalijk dus.

Ruud

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2009, 21:34:42
Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen de gaspende ademhaling en trekkingen als teken van leven zouden interpreteren.
Ik denk heel veel René :-X

Als ik terug denk bijv. aan mijn tijd op de verpleegafdeling en terminale patiënten verpleegde, als je dan bemerkt aan de reacties van de familie
denk ik zekers dat iemand die niet werkzaam is aan de medisch/verpleegkundige kant dit als leven interpreteer

krelis

• Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2009, 12:24:56
Elk leven dat verloren gaat door mis-interpretatie van de symptomen is er één teveel: hier ligt een taak in de voorlichting aan het publiek en de opleiding van EHBO-ers en BHV-ers.

Ik heb zelf in de praktijk meegemaakt dat een cyanotische patient in de stabiele zijligging lag met ongeveer 50 toeschouwers er omheen en niemand die ingreep totdat ik arriveerde en begon met reanimeren, toen pas kwam er iemand op het idee om te helpen.....kwalijk dus.

Ruud

Zeker waar.

Ik hamer er daarom in mijn lessen ook zo nadrukkelijk op dat de EHBO'er altijd aan gezichtszijde het SO moeten benaderen. Dan moeten ze o.a. goed naar de kleur van het gelaat kijken. Alles wat afwijkend is, dan de gewone gelaatskleur vraagt om alertheid. Zeker als er sprake is van blauwe lippen of een blauw/paarse kleur in het gezicht.
Dan is er spraken van zuurstof te kort en dus reanimatie!!