Ongeluk met draagvleugelboot - Amsterdam 2-2-2009

Auteur Topic: Ongeluk met draagvleugelboot - Amsterdam 2-2-2009  (gelezen 7921 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2009, 15:32:18
De antennes in de mast schijnen interessant te zijn:



De rest op www.incidentnet.nl


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2009, 15:59:18
Anonieme bronnen binnen connexxion laten AT5 weten dat er veel onervaren schippers op de veerdienst werken. Dit in verband met een groot personeelstekort. Op de website van connexxion is ook te zien dat het vervoersbedrijf mensen zoekt.

Na een jaar of 2 dagelijks met de veerdienst heen en weer te zijn geweest is dat inderdaad wel het idee wat ze wekken moet ik zeggen..


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2009, 16:25:32
Ik hoorde zojuist dat een bekende van mij op de bewuste boot zat.
Deze vond het erg vreemd dat de draagvleugelboot zo dicht langs de kant voer, en binnen één minuut kwam de boot tot stilstand op de kade en begon het hele verhaal.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2009, 16:37:35
Ik hoorde zojuist dat een bekende van mij op de bewuste boot zat.
Deze vond het erg vreemd dat de draagvleugelboot zo dicht langs de kant voer, en binnen één minuut kwam de boot tot stilstand op de kade en begon het hele verhaal.

IJmuider Courant zoekt passagiers ongeluk draagvleugelboot

http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article4331955.ece/IJmuider_Courant_zoekt_passagiers_ongeluk_draagvleugelboot_

Gepubliceerd op 02 februari 2009, 12:15
Laatst bijgewerkt op 02 februari 2009, 12:27
 ijmuiden -  
De redactie van de IJmuider Courant wil graag in contact komen met passagiers van draagvleugelboot die maandagochtend bij Amsterdam op de kade is gevaren

U kunt bellen met verslaggever Fokke Zaagsma, tel. 0255-561824.
Samen sterk in de hulpverlening!


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #14 Gepost op: 2 februari 2009, 20:19:44

Gespot door Ger Putter.

Kon je die dingen optillen ? :o


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #15 Gepost op: 2 februari 2009, 20:37:40


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 2 februari 2009, 22:15:07
Ik zag op een aantal foto's de politiehelikopter op de grond bij het incident staan.
weet iemand waarom dit was?
Enige wat ik mij kan bedenken is het als eerste ter plaatse zijn op het incident. In veel gevallen is er in de regio altijd wel een helicopter in de lucht rond dit tijdsstip ivm de drukte op de weg. Maar goed, dat is speculatie. De foto's geven ook duidelijk aan dat het incident aan de Amsterdamse zijde van het kanaal was. Vandaar ook waarschijnlijk de spoedige ontalarmering aan Zaanse zijde.  

Meestal is dat gewoon voor overleg met de eenheden ter plaatse. Maken van een plan de campagne bijvoorbeeld. Praat een stuk makkelijk als je tegenover elkaar staat ;)
Gebeurd wel vaker hoor, dat de heli land voor overleg.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


KMarbiker

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2009, 00:01:26
Kan er mogelijk ook mee te maken hebben dat de bereikbaarheid van de locatie niet meteen duidelijk is. Veel delen van het havengebied zijn moeilijk met de auto te bereiken. Voordat er een schip van de KLPD ter plaatse is ben je meestal ook wel even verder, of hij moet toevallig net in de buurt zijn. De aanvaartijden liggen hoger omdat de snelheid op het water gewoon veel lager is. Als je dan ook nog een gebied hebt wat lastig met de auto te bereiken is moet je toch wat. In dit geval was de bereikbaarheid aan de aanwezig zijnde voertuigen te zien geen probleem.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #18 Gepost op: 3 februari 2009, 08:04:13
Wat meer informatie...


Eén gewonde bij ongeluk met draagvleugelboot


Een draagvleugelboot van Connexxion heeft vanochtend de kade van het Noordzeekanaal geramd. Op de boot zaten 25 reizigers. Een van de inzittenden is met knieletsel naar het ziekenhuis gebracht. Het ongeluk gebeurde ter hoogte van de Hemweg. Volgens een medewerker van Connexxion die anoniem wil blijven waren beide schippers van de boot onervaren.

Om kwart voor tien vanochtend ramde de boot vol tegen de kade van Overslagbedrijf Amsterdam aan de Hemkade. Bij het ongeluk waren geen andere boten betrokken. Het vaartuig voer als sneldienst van IJmuiden naar Amsterdam. Volgens een medewerker van Connexxion werd deze boot bestuurd door twee onervaren schippers. Connexxion zou al een tijd met een tekort aan ervaren schippers kampen. Op diverse sites staan er vacatures voor een ervaren kapitein voor de draagvleugelboot. Ook de schippers van vanochtend hadden weinig ervaring met de snelle draagvleugelboot. In combinatie met de harde wind van vandaag maakte dat de boot moeilijk bestuurbaar.

De draagvleugelboot vaart met zo'n 65 kilometer per uur. Dat is ongeveer vier keer zo snel als een binnenvaartschip. Volgens de medewerker moet je de snelheid van de boot vergelijken met een auto die met minimaal driehonderd kilometer per uur over de snelweg raast. Om die snelheid te kunnen hanteren, moet je veel ervaring hebben. En daaraan zou het de schippers van vandaag ontbreken.

De KLPD wilde vandaag nog niets kwijt over een mogelijk oorzaak. Vanmiddag rond vier uur is de draagvleugelboot van Connexxion weggesleept voor verder onderzoek.


http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=39717


KMarbiker

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2009, 15:19:11
Net als bij ieder ongeval met een van deze schepen gaat ongetwijfeld de veligheidsdiscussie weer oplaaien. Het is ook waar dat het snelheidsverschil tegenover de andere scheepvaart echt aanzienlijk is. Iedereen die wel eens met deze schepen is meegevaren zal dat kunnen beamen. Nou is de vergelijking met de snelweg ook weer niet helemaal eerlijk, aangezien een snelweg over het algemeen iets drukker is dan het Noordzeekanaal, maar het klopt wel dat deze schepen ongeveer 4x zo snel gaan dan de overige scheepvaart.

Aan de andere kant las ik ergens dat in de jaren dat deze schepen in gebruik zijn, er zo'n 86.000 keer heen en weer is gevaren. Als je dan bekijkt dat het "pas" 3x fout is gegaan valt het eigenlijk nog redelijk mee. Heb je uiteraard niks aan als je bij een van deze ongevallen betrokken bent geweest of gewond bent geraakt, maar toch.

Wel is het makkelijk om het gelijk op onervarenheid te gooien. Een buschauffeur of treinmachinist zal ook ooit zijn eerst dag alleen moeten rijden, en ook dan kan er iets fout gaan.

Voorlopig zal onderzoek het uit moeten wijzen, misschien was er wel sprake van een technisch mankement, en konden de schippers er helemaal niets aan doen. Jammer dat kranten altijd meteen conclusies trekken.