Net als bij ieder ongeval met een van deze schepen gaat ongetwijfeld de veligheidsdiscussie weer oplaaien. Het is ook waar dat het snelheidsverschil tegenover de andere scheepvaart echt aanzienlijk is. Iedereen die wel eens met deze schepen is meegevaren zal dat kunnen beamen. Nou is de vergelijking met de snelweg ook weer niet helemaal eerlijk, aangezien een snelweg over het algemeen iets drukker is dan het Noordzeekanaal, maar het klopt wel dat deze schepen ongeveer 4x zo snel gaan dan de overige scheepvaart.
Aan de andere kant las ik ergens dat in de jaren dat deze schepen in gebruik zijn, er zo'n 86.000 keer heen en weer is gevaren. Als je dan bekijkt dat het "pas" 3x fout is gegaan valt het eigenlijk nog redelijk mee. Heb je uiteraard niks aan als je bij een van deze ongevallen betrokken bent geweest of gewond bent geraakt, maar toch.
Wel is het makkelijk om het gelijk op onervarenheid te gooien. Een buschauffeur of treinmachinist zal ook ooit zijn eerst dag alleen moeten rijden, en ook dan kan er iets fout gaan.
Voorlopig zal onderzoek het uit moeten wijzen, misschien was er wel sprake van een technisch mankement, en konden de schippers er helemaal niets aan doen. Jammer dat kranten altijd meteen conclusies trekken.