Bus op aardgas ontploft - Seoul (Zuid-Korea) 08-08-2010

Auteur Topic: Bus op aardgas ontploft - Seoul (Zuid-Korea) 08-08-2010  (gelezen 2727 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 11 augustus 2010, 19:56:51
Deze rijden toch ook in NL rond?  ???

http://www.telegraaf.nl/buitenland/7377292/__Bus_ontploft_in_Seoul__.html?sn=binnenland,buitenland

wo 11 aug 2010, 18:16
Bus ontploft in Seoul

Seoul -  In de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul is een onderzoek gestart naar bussen die worden aangedreven door aardgas, nadat maandag zo'n bus ontplofte. De explosie is vermoedelijk veroorzaakt door een oververhitte gastank.

Bij de explosie raakten 17 mensen gewond, twaalf buspassagiers en vijf voorbijgangers. Eén 40-jarige vrouw is er ernstig aan toe.

De bus was tien jaar oud. Toen hij stond te wachten voor een stoplicht, explodeerde de gastank van de bus. De politie denkt dat de zomerhitte een rol heeft gespeeld, melden Koreaanse media.

In Seoul rijden 7.300 bussen rond die worden aangedreven door gas. De tanks van de 731 oudste exemplaren, die zijn geleverd in 2000 en 2001, worden nu gecontroleerd.

De ontploffing is vastgelegd op video. Bekijk hier de beelden





Bart S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2010, 19:59:39
Wow. Het eerste wat dan door je hoofd schiet, is volgens mij 'een aanslag'. Die motorrjder lijkt ook letterlijk even de weg kwijt te zijn.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2010, 20:20:52
Deze rijden toch ook in NL rond?  ???
Er rijden er duizenden van in Nederland, zowel stadsbussen als schoolbussen. Sommige steden stellen stadsbussen op aardgas verplicht:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/4231091/Aardgas-in-stadsbus-verplicht.ece


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geďnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:11:05
Vooral die schokgolf inponeert  :o Wat een knal komt daar van af zeg.

Toch denk ik niet dat je dit soort incidenten kunt voorkomen. Een lekkage aan een gastank kan ontstaan door verschillende gebeurtenissen. (Oxidatie is meestal het grootste gevaar)
Denk dat ze van geluk mogen spreken dat er geen (hopelijk blijft dat ook zo, omdat een vrouw er ernstig aan toe is) doden zijn gevallen.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:22:46
Het verbaasd mij dat er geen brand onstaat want als dat was gebeurd waren er waarschijnlijk meer en zwaardere gewonden gevallen


edje87

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2010, 02:18:07
Ik heb net het filmpje eens goed bekeken, en als je deze pauzeerd bij 0.06 dan lijkt het wel of de groen pick-up de gene is die explodeerd :o :o
Manschap A, Brandweer Twente korps Glanerbrug, Bevelvoerder Bedrijfs Brandweer KLK Kolb, Delden


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2010, 02:31:59
Ik heb net het filmpje eens goed bekeken, en als je deze pauzeert bij 0.06 dan lijkt het wel of de groen pick-up de gene is die explodeert

Je ziet duidelijk dat de bus staat te stuiteren en zelfs scheef komt te staan. De pickup ondervindt hooguit gevolgen van de drukgolf.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2010, 07:51:01
Best bizar dit.
Maar het is inderdaad de bus zelf, als die groene pickup het had geweest had de dus de andere kant op moeten gaan.


edje87

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2010, 09:19:03
Je ziet duidelijk dat de bus staat te stuiteren en zelfs scheef komt te staan. De pickup ondervindt hooguit gevolgen van de drukgolf.

je hebt inderdaad gelijk. thanks O0
Manschap A, Brandweer Twente korps Glanerbrug, Bevelvoerder Bedrijfs Brandweer KLK Kolb, Delden


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2010, 14:17:02
Ik denk dat de bussen in Nederland wel een stukje veiliger zijn, zeker als ik naar het model van die bus in Seoul kijk...

Zit her reservoir ook niet bovenop onze bussen? Dan zou een explosie vast ook minder schade aanrichten.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.