Hotel Mandarin Oriental totaal in brand (159 meter hoog) - Beijing 09-02-2009

Auteur Topic: Hotel Mandarin Oriental totaal in brand (159 meter hoog) - Beijing 09-02-2009  (gelezen 13440 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Bij Part 4 zie je de brand nog aan de binnen kant en hij haalt de zuurstof vanaf buiten...

Ik denk dat ze ook een probleempje (brandbaar) hebben met de gevelbekleding anders kan hij bij Part 3 nooit zo branden...  :-X


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Wat doet een Engels jongetje's avonds om 23:00 uur in Peking met een videocamera op chinees nieuwjaar....? ::)

&hl=nl


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Bij Part 4 zie je de brand nog aan de binnen kant en hij haalt de zuurstof vanaf buiten...

Ik denk dat ze ook een probleempje (brandbaar) hebben met de gevelbekleding anders kan hij bij Part 3 nooit zo branden...  :-X

Wat ook opvalt bij wat we zien is die enorme vonkenregen die naarbeneden komt. (part. 2) Ik ben heel benieuwd wat er in die gevelbekleding zit. Het lijkt wel vuurwerk!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Dit is het gerenommeerde adviesbureau ARUP die o.a. de brandveiligheid verzorgt hebben:

http://www.arup.com/eastasia/feature.cfm?pageid=4000


Television Cultural Centre Hotel
TVCC   © Arup
Design for the Television Cultural Centre Hotel is to include a random stack of rooms, inspired by the form of a termite's nest

The 115 000m˛ Television Cultural Centre (TVCC) that will stand adjacent to the China Central Television (CCTV) building is to house a hotel. With 300 rooms it will provide accommodation for visitors to the Chinese broadcasting organisation.

TVCC consists of two towers containing the hotel, and a collection of separate buildings that will house a theatre, digital cinema, exhibition hall, recording studios, and audiovisual rooms. These are covered by a long-span spaceframe roof that wraps up and over the hotel to form a canopy for the whole development.

The architect’s vision for the accommodation is a seemingly random stack of rooms, inspired by the form of a termite’s nest, with a large internal space and balconies on either side.

Designing for such an unusually shaped development in a seismic region with prescriptive codes of practice were a significant challenge for the Arup team.
‘Random’ design

Our solution for the apparently random stack of bedrooms is to arrange frames with cantilevering beams of varying lengths between the rooms. The frames will also form the secondary ductile stability system, solving two design requirements at the same time.

Arup scope of services

    * Structural
    * Seismic
    * Mechanical, electrical and public health
    * Fire
    * Security

To create the large internal space, the hotel bedrooms will be arranged into two blocks at the front and rear of the building. These will be joined together by the main core housing lifts, stairs and service risers on one side, and the wrapping roof on the other.

Offsetting the core from the centre to provide the internal space resulted in an eccentricity in the stability system at design stage. We resolved this by designing a mega-braced frame on the opposite side of the core which resolved the eccentricity in a spectacular manner.
Seismic challenges

The structural system was then tuned to mitigate the effect of twisting in an earthquake by varying the size of the door openings in the core walls.

The core will provide the main stability for the building under seismic conditions, supported by a secondary system involving ductile frames. These cost-effective solutions will absorb energy in the event of an earthquake.
The next steps

The technical design scheme was reviewed and passed by a panel of experts in the building industry in Beijing. The next stage will be to obtain approval for the construction phase.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/buitenland/3212764/__Gebouw_Chinese_staatstelevisie_in_brand__.html

ma 09 feb 2009, 18:07  | 5 reacties
Gebouw Chinese staatstelevisie in brand

PEKING -  Een gebouw op het toekomstige complex van de Chinese staatstelevisiezender CCTV in Peking is maandag afgebrand. Dat melden ooggetuigen. Over slachtoffers is niets bekend.

Het getroffen gebouw zou over enkele maanden in gebruik worden genomen als hotel. De belangrijkste toren in het complex, dat is ontworpen door de Nederlandse architect Rem Koolhaas, lijkt gespaard te zijn gebleven.

De oorzaak van de brand is nog niet bekend. China vierde maandagavond het Lantaarnfeest, het laatste onderdeel van de nieuwjaarsvieringen. Overal in China werd vuurwerk afgestoken om het nieuwe jaar in te luiden.

Koolhaas' architectenbureau OMA in Rotterdam reageerde geschokt op de brand. „Dit is vreselijk”, zei directeur Victor van der Chijs. Volgens de berichten die hij uit China krijgt, onder meer van de OMA-vestiging in Peking, heeft het gebouw eerst een tijdje 'gewoon' gebrand, totdat een felle uitbarsting van vlammen het hele gebouw in brand zette. Hij sluit niet uit dat er gewonden zijn gevallen.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Wat doet een Engels jongetje's avonds om 23:00 uur in Peking met een videocamera op chinees nieuwjaar....? ::)

&hl=nl

''I was trying to make a movie showing you the fireworks when I found a 30 storie hotel on fire!!!!!!''


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
&eurl=http://www.huffingtonpost.com/2009/02/09/cctv-building-on-fire-ico_n_165186.html&feature=player_embedded


petalo

  • Gast
een week geleden was ik er nog in de buurt. ik had beter een weekje langer kunnen blijven, was best spectaculair denk ik!


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
een week geleden was ik er nog in de buurt. ik had beter een weekje langer kunnen blijven, was best spectaculair denk ik!
Lijkt me inderdaad een ervaring om zoiets in het echt te zien en inderdaad, hij brand als een ........


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Chinese staats-tv veroorzaakte brand
dinsdag 10 februari 2009 | 10:17 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 10 februari 2009 | 10:33  
 
Een illegale vuurwerkshow van de Chinese staatsomroep CCTV is de oorzaak van de brand die een naastgelegen gebouw in Peking maandag verwoestte. ANP Photo
PEKING (ANP) - Een illegale vuurwerkshow van de Chinese staatsomroep CCTV is de oorzaak van de brand die een naastgelegen gebouw in Peking maandag verwoestte. Dat hebben de autoriteiten in de Chinese hoofdstad dinsdag gezegd.

Een woordvoerder van de plaatselijke brandbestrijding liet aan staatspersbureau Xinhua weten dat CCTV een professioneel vuurwerkbedrijf had ingehuurd om zwaar vuurwerk af te steken. Daarvoor was echter geen vergunning aangevraagd. Agenten zouden tevergeefs hebben geprobeerd in te grijpen. Zijn woorden werden bevestigd door een zegsman van het gemeentebestuur van Peking.

In een verklaring op zijn website bood CCTV zijn excuses aan voor de brand. ,,Het doet erg pijn dat door de brand een van de nationale schatten verloren is gegaan.''

Het getroffen gebouw zou over een paar maanden worden opgeleverd. Het aangrenzende hoofdkantoor van CCTV bleef gespaard. Beide gebouwen zijn ontworpen door de Nederlandse architect Rem Koolhaas.

http://www.destentor.nl/algemeen/buitenland/4487417/Chinese-staatstv-veroorzaakte-brand.ece