Waldo,
Mijns inziens is dit gewoon toegestaan.
Voor de rijbewijzen word er echt gekeken naar wat er op papier (kentekenbewijs) staat qua gewichten.
Voor belading is dit echter niet zo, daar word gekeken naar wat het echt weegt. Op je kentekenbewijs staat dat je maximaal 1800 kg mag trekken. Door de trailer + paard te trekken overschreid je die grens dan ook niet. Je blijft op 1500 kg steken.
In het bonnenboekje kan ik geen feit erbij vinden waarvoor je bekeurd kan worden. Wat ik wel vond is:" De totale massa van de aanhangwagen meer bedraagt dan in het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig is vermeld, een overschrijding van: ...% "
Let op, hier word gezegt TOTALE MASSA, dus niet DE TOEGESTANE MAXIMUM MASSA. De tegestane maximun massa word wel overschreden, dat is die 2000kg, maar de totale massa, waarovergesproken word en dus strafbaar is, van je aanhanger is 1500 kg. Daar blijf je dus onder. Men zal je aanhangwagen dus moeten wegen, daarna komt men tot de conclusie dat je totale massa niet meer is dan in het kentekenbewijs van je auto is vermeld.
Mocht je paard overigens zijn aangekomen en je komt wel boven die 1800 kg, dan gaan ze pas tellen vanaf 10% er zit dus een marge in. Overigens bedraagt de boete voor 10% tot 25 % €90 voor een particulier.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Gr