Even een vraagje over het vaarbewijs:
Hier in Friesland gaat het gerucht dat tegenwoordig de roerganger van een snelle boot in het bezit moet zijn van een vaarbewijs.
Voorheen was het zo dat de schipper (nautisch verantwoordelijke) in het bezit moet zijn van een vaarbewijs, maar er iemand zonder vaarbewijs aan het roer mag zitten, zolang de schipper in staat is aanwijzingen te geven en zonodig in te grijpen.
Dat betekende dat ik (met vaarbewijs) met mijn vriendin (zonder vaarbewijs) mocht gaan varen en zij ook achter het roer plaats mocht nemen.
Hoewel de verschillende wetten ongewijzigd zijn op dit gebied, schijnt te gebeuren dat er aan roergangers bekeuringen uitgescheven worden voor het varen zonder vaarbewijs, terwijl er een schipper aan boord is met vaarbewijs.
Deze vraag heb ik gister op Boot Holland voorgelegd op de stand van de KLPD/Provinciale waterstaat, waarbij de KLPD van mening was dat mijn vriendin gewoon mag varen, en de PW een bekeuring zal uitschrijven omdat je wanneer je snel vaart (uiteraard alleen waar toegestaan) nooit tijdig zal kunnen ingrijpen als schipper.
Volgens de laatste mag mijn vriendin feitelijk ook niet rustig varend van de ligplaats/trailerhelling naar de snelvaarzone varen.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze situatie en/of iets meer duidelijkheid kunnen geven?
Groet,
André Eefting