Snelle motorboot en vaarbewijs

Auteur Topic: Snelle motorboot en vaarbewijs  (gelezen 3007 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Gepost op: 11 februari 2009, 15:11:45
Even een vraagje over het vaarbewijs:

Hier in Friesland gaat het gerucht dat tegenwoordig de roerganger van een snelle boot in het bezit moet zijn van een vaarbewijs.

Voorheen was het zo dat de schipper (nautisch verantwoordelijke) in het bezit moet zijn van een vaarbewijs, maar er iemand zonder vaarbewijs aan het roer mag zitten, zolang de schipper in staat is aanwijzingen te geven en zonodig in te grijpen.
Dat betekende dat ik (met vaarbewijs) met mijn vriendin (zonder vaarbewijs) mocht gaan varen en zij ook achter het roer plaats mocht nemen.

Hoewel de verschillende wetten ongewijzigd zijn op dit gebied, schijnt te gebeuren dat er aan roergangers bekeuringen uitgescheven worden voor het varen zonder vaarbewijs, terwijl er een schipper aan boord is met vaarbewijs.

Deze vraag heb ik gister op Boot Holland voorgelegd op de stand van de KLPD/Provinciale waterstaat, waarbij de KLPD van mening was dat mijn vriendin gewoon mag varen, en de PW een bekeuring zal uitschrijven omdat je wanneer je snel vaart (uiteraard alleen waar toegestaan) nooit tijdig zal kunnen ingrijpen als schipper.
Volgens de laatste mag mijn vriendin feitelijk ook niet rustig varend van de ligplaats/trailerhelling naar de snelvaarzone varen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze situatie en/of iets meer duidelijkheid kunnen geven?

Groet,

André Eefting


Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2009, 11:13:29
In mijn beleving heeft het begrip 'direct kunnen ingrijpen' de laatste jaren een andere uitleg en toepassing gekregen. Volstond het jarenlang om 'iemand aan boord te hebben' met een vaarbewijs. De laatste jaren merk ik dat in ieder geval hier op de Maas (snelvaargebied bij Ammerzoden Gld) de KLPD steeds vaker kijkt in hoeverre jij daadwerkelijk in staat bent om in te grijpen. Zo wordt het wel toegestaan dat er bv 2 personen op een waterscooter varen, waarvan de achterste vaarbewijs bezit mits deze in 1 beweging over de voorste persoon heen kan ingrijpen. Wat bijvoorbeeld niet wordt toegestaan is een speedboot, waarbij de persoon in bezit van vaarbewijs naast de roerganger zit, terwijl de gashendel aan de andere kant van deze persoon zit. De schipper (bezitter vaarbewijs) kan dan niet snel genoeg bij het gas, hij zou er dan bv achter moeten gaan staan!

Maar waarom je vriendin niet gewoon vaarbewijs laten halen? boekje lezen, 84 euro dokken en nooit geen discussie meer?


PS ik ben voorstander van algehele vaarbewijsplicht ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2009, 12:59:04
Mijn vriendin is al druk bezig te leren voor het vaarbewijs, maar als KWS schipper heb ik ook wel eens een andere opstapper mee.
Die kan ik dan ook niet meer laten varen, en van 9:00 tot 17:00 op het water zonder dat een ander even het roer over nemen mag, is erg lang.

Ben benieuwd naar verdere reacties.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot