Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis

Auteur Topic: Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis  (gelezen 19680 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2009, 18:05:35
Tsja, die grepen dat blijft altijd een heikel punt tijdens de examens. Is natuurlijk een andere discussie, maar een van de examinatoren wilde mij (en AL mijn collega-examenkandidaten) ook een keer laten zakken omdat we de een of andere exotische greep niet perfect konden uitvoeren.

Natuurlijk zijn de grepen belangrijk, maar als je de voornaamste grepen soepeltjes onder de knie hebt moet het ook mooi geweest zijn. Naar zwemcapaciteiten daarentegen wordt dan weer nauwelijks gekeken.

Dus als je je greepjes netjes aan de examinator laat zien zal het met jou wel goedkomen op het strand. Dat je dan vervolgens niet door de branding heen komt als je een drenkeling op moet gaan pikken is bijzaak.

(Ervaring ook opgedaan in Noord Holland, toeval?)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2009, 18:25:46
Je kan er over discussieren of dat goed is of slecht, maar dat is in het verleden bij het vaststellen natuurlijk al gedaan, en er is dus toch gekozen om deze eis op te nemen in de brancherichtlijn.
Het is grappig dat je dit noemt, want dit is precies de kern van de zaak. Helaas is dit dus niet, of niet zorgvuldig gebeurt. Vanaf dag 1 dat de brancherichtlijn er is (en dus niet nu pas) hebben een groot aantal kustbrigades (uit meerder hulpverlenings regio's en lopend van noord naar zuid nederland) tegen de invulling geageerd (eerder konden ze niet omdat men de branche richtlijn niet had.

Iedereen is het er over eens dat de richtlijn een goede zaak is en dat die er moet komen, waar discussie over is is de afweging over kwalificaties en hoe die gemaakt is. De bond kon tot enkele maanden geleden niet aangeven op welke basis die keuze gemaakt was en pas nadat de voorzitter er zich persoonlijk mee bemoeit heeft licht er een 'verklaring'.

Verder spelen er bij verschillende brigades (en zelfs binnen brigades) meerdere argumentaties waarbij die van oudere leden vast ook speelt, maar bij de meeste niet doorslaggevend is. De richtlijn is namelijk niet alleen bedoeld voor vandaag of morgen maar ook voor de toekomst en daar knelt hij met de opleidingsgedachte en mogelijke toekomstige structuren.

Strandwacht A is de basis en daarna specialiceer je je in diverse richtingen: varend redden, chauffeursopleiding (pilot loopt), centralist  (toekomst voor RR ;-) ) of leidinggevende zoals postcommandant en die gaat strandwacht B halen...dit is de gedachte die veel brigades hebben gebruikt bij hun weerwoord en daarvoor wordt er geaggeerd tegen de eis B.

Overigens ben ik het ook met alle voorgangers eens dat je strandwacht B met 3 vingers in je neus kunt halen....maar daarna wel het verschil weet tussen riemen op en op riemen en een expert bent in het gebruik van de stopzak!!!  :D 8)...tot zover  :-X
[img]/img]


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2009, 18:53:32
Wat het nut is van een strandwacht B diploma voor een binnenbrigade en dat dit mogelijk enige organisatorische problemen met zich mee brengt om dit te halen kan ik inkomen maar waar praten we eigenlijk over? Heb die bondsdiploma's zelf ook pas gehaald dat ik half de veertig was en chronische longproblemen heb dus..............
De zin en onzin van de nederlandse grepen is denk ik een heel aparte discussie over te voeren. Daar kan dan gelijk in meegenomen worden of er mogelijk meer aan het strandwacht B diploma moet worden verbeterd.
Wat betreft kunstjes opnieuw uitvoeren voor een papiertje, bij het Rijk doet men niet anders, het enige verschil is dat het dan niet voor de hobby is.
Vergelijk het ook even met de ILS en buitenlandse diploma's, Strandwacht A is Junior Lifeguard en Strandwacht B is Surf Lifeguard. Ook in mijn optiek ben je pas strandwachter als je je B diploma hebt en pas daarna komen de specialismen.

Kees  8)


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2009, 18:59:52
De bond ( oude rotten gebruiken oude benamingen) heeft dan ook grote gelijkenis met bijvoorbeeld het oranje kruis, de bond(en) vinden een aantal zaken (uit een grijs verleden toen de mannnen nog van staal waren en de boten van hout) als een "moet je kennen"item bestempeld (lees lijnreddingen grepen, roeien voor de ene bond en vingerverbandjes visgraatgewijs afdekken enz voor de andere bond).
Een teken aan de wand dat we gebonden zijn voor het halen van de ( door deze zelfde bonden voorgeschreven papiertjes) afhankelijk zijn van mannen van staal tvoor de beoordeling van e.e.a.
Nog steeds zit er volgens mij in het StrwB examen niets over varen of rijden.
Ergo het een heeft  inhoudelijk niets met het ander te maken behalve dan dat er een aantal mannen van staal zijn die vinden dat dat wel zo is.

Res ziet e.e.a aan en kan een lichte glimlach over de kramphouding van de mannen van staal niet onderdrukken.

We kunnen als we willen de regels aanpassen, maar wie gaat dit doen..... "Nil volentibus ardum"
NoordBorgh go's North again in 2009


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2009, 19:52:22
Interesante vergelijking tussen de bonden Oranje Kruis en KNBRD.
Het Oranje Kruis was het gedoe met de vereningingen zo zat dat zij zichzelf hebben omgevormd van bond (vereniging van verenigingen) naar een minder gebonden vorm, de stichting. Inmiddels al weer geruime tijd is het dus stichting het Oranje Kruis.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2009, 23:11:33
Citaat
Kort gezegd: het B diploma voorziet in een stuk leidinggevende capaciteit en omdat het pas gehaald kan worden ná je Strandwacht A, staat het ook garant voor minimaal twee jaar ervaring met de materie

Garant?? Voor wat, ik zie wel vaker dat met name jongeren het diploma A en B halen. Ze oefenen lekker de dingen, stampen even de theorie halen het examen .... en doen er daarna niks meer mee. Maar hebben wel B, dus niks garantie van twee jaar ervaring. Je mag hopen dat ze er ook daadwerkelijk iets mee doen, en dus ervaring opdoen. Maar je mag ze wel als chauffeur aanstellen...

Citaat
nee, het hart van de zaak is dat er veel, vooral oudere en ervaren leden zijn die nooit de moeite hebben genomen dat diploma te behalen. Zij kunnen nu buiten de boot vallen als reddingsbrigadechauffeur en dat steekt natuurlijk

Beetje generaliserend. Zeggen dat ze nooit de moeite hebben genomen het te halen. Sommige ervaren oude rotten zijn erg drukke mensen, zowel zakelijk als prive. Maar hebben op vele gebieden kennis die je niet zomaar overboord moet gooien.

Citaat
Volgens wordt je geleerd bij je strandwacht om leiding te geven bij reddingen, als chauffeur kan je geen leiding geven omdat je moet rijden. Je rol als chauffeur is om het ambupersoneel naar het slachtoffer te brengen en kan je dus een redding niet leiden

Ik heb persoonlijk ook nog niet anders mee gemaakt

Dat er ergens een eis gesteld wordt gesteld vind ik goed. Ergens moet een grens getrokkken worden. Maar ik had dit toch liever gezien met een overgangsregeling van een paar jaar. Zodat of een aantal toch nog hun B kunnen halen of er voldoende nieuwe chauffeurs opgeleid kunnen worden.
Anderzijds, waar maak ik me druk om, we praten hier over een richtlijn. Diegene die er niet aan voldoen maar wel aan de eisen binnnen de eigen  brigade voldoen blijven chauffeur (tenzij de verzekering andere eisen gaat stellen) , maar mogen dan enkel niet gebruik maken van OGS.

En zoals al aangegeven, strandwacht B behandeld geen varend redden en of rijden in dienst van de reddingsbrigade. Wellicht een toekomstige aanvulling op het diploma??

Ben ook wel erg benieuwd hoe de instructie aankomende woensdag zal zijn in Zandvoort.Mede brigadeleden werkzaam bij politie, BRW en Anbu waren ook erg verbaasd dat het in eerste instantie slechts een avond is.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2009, 08:54:01
Garant?? Voor wat, ik zie wel vaker dat met name jongeren het diploma A en B halen. Ze oefenen lekker de dingen, stampen even de theorie halen het examen .... en doen er daarna niks meer mee. Maar hebben wel B, dus niks garantie van twee jaar ervaring. Je mag hopen dat ze er ook daadwerkelijk iets mee doen, en dus ervaring opdoen. Maar je mag ze wel als chauffeur aanstellen...

Beetje generaliserend. Zeggen dat ze nooit de moeite hebben genomen het te halen. Sommige ervaren oude rotten zijn erg drukke mensen, zowel zakelijk als prive. Maar hebben op vele gebieden kennis die je niet zomaar overboord moet gooien.

Ik heb persoonlijk ook nog niet anders mee gemaakt

Dat er ergens een eis gesteld wordt gesteld vind ik goed. Ergens moet een grens getrokkken worden. Maar ik had dit toch liever gezien met een overgangsregeling van een paar jaar. Zodat of een aantal toch nog hun B kunnen halen of er voldoende nieuwe chauffeurs opgeleid kunnen worden.
Anderzijds, waar maak ik me druk om, we praten hier over een richtlijn. Diegene die er niet aan voldoen maar wel aan de eisen binnnen de eigen  brigade voldoen blijven chauffeur (tenzij de verzekering andere eisen gaat stellen) , maar mogen dan enkel niet gebruik maken van OGS.

En zoals al aangegeven, strandwacht B behandeld geen varend redden en of rijden in dienst van de reddingsbrigade. Wellicht een toekomstige aanvulling op het diploma??

Ben ook wel erg benieuwd hoe de instructie aankomende woensdag zal zijn in Zandvoort.Mede brigadeleden werkzaam bij politie, BRW en Anbu waren ook erg verbaasd dat het in eerste instantie slechts een avond is.




Als jullie dezelfde instructeur krijgen als ons laatst bij ons wordt het een gezellige avond. ;)

Beste Anastasia,

Wat is het nut om z`n bericht hier te plaatsen, waarbij jij je frustratie botviert?


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2009, 11:16:06
Moet toch weer lachen hoor als ik dit lees, omdat er een paar zandkorreltellers problemen hebben met hun chaffeursdiploma moeten andere brigades die GEEN strand hebben (redelijk wat) hun strandwacht 2 halen

Vond dit wat vreemd, dat leden van binnenbrigades verplicht Strandwacht B zouden moeten gaan halen om met OGS te kunnen rijden. Kunnen zwemmen in de branding voegt namelijk volgens mij niks toe als ik met OGS over de A2 naar een veerstoep langs de Maas rijd om te gaan traileren?! Daarom heb ik het even opgezocht en de richtlijn op de site RVR stelt:

Chauffeurs dienen minimaal te beschikken over het diploma KNBRD B of KNBRD strandwacht B.

En ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij onze brigade hebben zo goed als alle strandwachters diploma KNBRD B. De cultuur binnen de club is gewoon zo dat het met A niet af is en eigenlijk iedereen die actief is gaat standaard door voor B. En voor diploma B moet je 16 jaar zijn, dus dat hebben ze allemaal allang voor ze weten hoe ze uberhaupt een auto moeten besturen...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2009, 13:27:55
Bedankt joost aan jou hebben we tenminste wat
Zie je graag bij een gezamelijke uitruk

Don CRB


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2009, 14:00:20
Daar heeft joost gelijk in ja, er word als eis gesteld binnenwater B of strandwacht B. daarom zijn ze bij ons met een groep bezig binnewater B te halen. omdat je pas na de zomer examen kan doen in strandwacht B, en het wel makklijk is om voor tijd asl chauffeurs te hebben die je "officieel" kan inzetten