Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis

Auteur Topic: Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis  (gelezen 19497 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #50 Gepost op: 18 februari 2009, 17:43:26
Binnen een opleiding zie ik verschillende modules / gedeeltes of hoe je het wilt noemen. Zeker een gedeelte OGS maar ook een gedeelte over het rijden op het strand (voor de kustbrigades) dit heeft evenveel risico als het rijden met OGS en mogelijk iets met rijden met aanhanger en het traileren van boten. Dit maakt een diploma reddingsbrigade chauffeur compleet, zeker als je niewe chauffeurs wilt opleiden. Mogelijk vrijstellingen voor ervaren chauffeur, maar deze kunnen de laatste gedeeltes makkelijk halen.

9910001

euhmm +
- compagnie rijden(met begleiding)
- kantelen (van de boten, soms zie je taferelen waar je niet echt blij van wordt :|)
- een stukje 'zelfredding'(vast gereden voertuigen)
- (OGS over de (snel)weg)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #51 Gepost op: 18 februari 2009, 19:29:18
+ 4x4 Rijden, (niet alleen trial-technieken maar ook (beperkte "offroadracing" technieken..)
Aanvulling op de zelfredzaamheid en Werken met hefkussens, rijplaten, auto klein onderhoud, Liertechnieken, sleep technieken, Grondankers, Snel banden verwisselen.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #52 Gepost op: 19 februari 2009, 09:55:56
Goede ideeen allemaal! Jullie kunnen zo bij de commissie opleidingen om dit uit te werken tot een opleiding reddingsbrigadechauffeur ;)

Zoals ik het heb begrepen is de brancherichtlijn alleen een overgangsregeling (tot 2010?) totdat de nieuwe  opleidingsstructuur, met daarin het onderdeel 'chauffeur', een feit is.

De discussie draait dus alleen om deze overgangsperiode, want in de nieuwe structuur moet iedereen nieuwe examens gaan afleggen én blijven afleggen om de diploma's geldig te houden. Dan is er dus geen discussie meer over 'ouwe rotten die het in 1984 al hebben gehaald', want je moet blijven bijscholen en proeven afleggen om de diploma's te behouden! Rijden met OGS betekent dan jaarlijks of 2-jaarlijks laten zien dat je het nog steeds kan....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #53 Gepost op: 19 februari 2009, 11:05:34
Eén klein vraagje blijft me bezighouden.
Professionalisering is mooi, maar wie gaat al die (her-)certificeringen betalen in deze moeilijke tijden? Denk alleen maar aan al die strandwachten B.
Ik vraag dit omdat bijv. het eigen brandweer duikteam op het schiereiland Schouwen-Duiveland jaren geleden al is weg bezuinigd.

Kees  8)


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #54 Gepost op: 19 februari 2009, 11:55:31
De discussie draait dus alleen om deze overgangsperiode, want in de nieuwe structuur moet iedereen nieuwe examens gaan afleggen én blijven afleggen om de diploma's geldig te houden. Dan is er dus geen discussie meer over 'ouwe rotten die het in 1984 al hebben gehaald', want je moet blijven bijscholen en proeven afleggen om de diploma's te behouden! Rijden met OGS betekent dan jaarlijks of 2-jaarlijks laten zien dat je het nog steeds kan....

Regels regels regels NL gaat kapot aan de regels, maar goed wat moet moet. Zie alleen dat wij als brigades weer moeten bloeden voor de regelbrij in ijmuiden en den haag. De meeste brigades hebben het geld niet zo op de plank liggen en het leden aantal loopt al terug dus alle kosten die er al gemaakt worden moet al uit een kleiner budget komen. Dus zoals zoveel hier de vraag stellen: wie gaat dat betalen?? Dus Kees, Rob, Joost jullie vraag is correct maar niemand heeft een antwoord
gr Don


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #55 Gepost op: 20 februari 2009, 13:33:16
Regels regels regels NL gaat kapot aan de regels, maar goed wat moet moet. Zie alleen dat wij als brigades weer moeten bloeden voor de regelbrij in ijmuiden en den haag. De meeste brigades hebben het geld niet zo op de plank liggen en het leden aantal loopt al terug dus alle kosten die er al gemaakt worden moet al uit een kleiner budget komen. Dus zoals zoveel hier de vraag stellen: wie gaat dat betalen?? Dus Kees, Rob, Joost jullie vraag is correct maar niemand heeft een antwoord
gr Don

Ik vind het een fantastische vooruitgang dat diploma's niet meer oneindig geldig zijn, maar dat je je kennis en kunde op peil moet houden om het diploma te mogen behouden! En in principe hoeft dit niet meer tijd en geld te kosten, behalve dat je alle oefeningen en bijeenkomsten die je waarschijnlijk toch al hield nu moet vastleggen (wie was aanwezig en wat is er behandeld). In de uitvoering kan het nog misgaan: als RN te rigide regels opstelt omtrent de inhoud, uitvoering en registratie van de competenties. Die regels kunnen inderdaad de boel kapotmaken, brigades op kosten jagen etc. Maar het principe van 'constante bijscholing' ben ik helemaal voorstander van!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #56 Gepost op: 20 februari 2009, 13:55:18
Rijden met OGS beoefenen zal niet zo snel gaan gebeuren.

Bij de brandweer wordt tijdens de brandweerchauffeursopleiding niet geoefend in het rijden met OGS. Wel wordt geoefend in juist verkeersgedrag, kijktechnieken etc. Op de verkeersschool wordt goefend in remtechnieken en botsvermijdende technieken. Maar het daadwerkelijk op straat rijden met blauw (als oefening) is niet aan de orde. Het lijkt me sterk dat RN daarwel toestemming voor zou krijgen.

Ook wordt er niet jaarlijks of tweejaarlijks nageschoold.

Ik zou het knap vinden als RN dat allemaal wel voor elkaar krijgt. Gezien de stagnatie in diverse opleidingen en de opleidingscapaciteit op landelijk niveau denk ik dat het nog wel even gaat duren.

Dus vrijstellingen........en gelijkstellen van alle diploma's chauffeur voorrangsvoertuig met het diploma reddingsbrigadechauffeur.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #57 Gepost op: 20 februari 2009, 15:49:59
Volgens mij is dat dan vrijstelling voor het ogs gebeuren, maar zoals eerder vermeld hoort een cursus rb chauffeur iets completer te zijn.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #58 Gepost op: 23 februari 2009, 10:07:22
Ik wist dat er ergens op het forum een dergelijke passage geweest is, maar waar? Het onderstaande is een citaat van AntiHeld, waarbij de insteek gaat over de verere professionalisering van de reddingsbrigades. Duidelijk is wel zeker geworden na afgelopen woensdag dat de reddingsbrigades van RN KNBRD geen bij elkaar geraapte zooitje vrijwilligers meer is, maar een gecertificeerde groep verenigingen met als doel "het redden van de verdrinkingsdood" en dat in de meest denkbare zins des woords.

En ik zal me hiertegen bliijven verzetten...

Natuurlijk hebben we onze plichten en is het niet vrijblijvend als je er eenmaal bent. En ook ik begrijp dat als je jezelf wilt kunnen inzetten tijdens "acties" je daarin getraind moet worden. Echter moet dit niet de hoofdtoon voeren, ik vind de BBQ 's avonds even belangrijk. Je kan nog zoveel trainen en oefenen, echt het vertrouwen in mijn mede-brigadelid wordt toch in die andere uurtjes vergroot. Ik heb redelijk geluk gehad dat ik nog "opgeleid" ben in het oude, oude systeem van Zandvoort.. Met oa leraren als RR, Erny en het Reddertje.. Maar gelukkig ook nog "die bolle" voor de insiders..

Maar ik heb bijna alle bondsopleidingen in mijn bezit, en gehaald omdat het leuk was.. Omdat ik zo'n goed gevoel in de andere opleidingen kreeg dat die "saaie"cursussen niet saai meer waren. Ik ben bang, en het heeft zich afgelopen jaren voor mij bewezen dat door de professionalisering en de "arbo"regeltjes het balanceren op het randje, soms net erover eruit is verdwenen. Ik heb ook gemerkt dat bij de vrijwillligers doordat de proffesionalisering(hiena noem ik het PS) er zoveel op ze af komt dat het afschrikt, het wordt teveel benadrukt..

Ik kan me de keren nog herinneren dat ik RR wel kon vervloeken omdat hij mij als 15 jarig mannetje 100x met een sr6 de branding in en uit liet gaan met West 7.... Maar je had geen keus, ging ervoor en had het ervoor over, al die cursussen en opleidingen omdat het allemaal gecompenseerd werd met iets leuks. Die BBQ, dat spele-varen, de golvenkoppen, het bootje keren, bootje enteren enzovoort...

Dit is voor mij het punt, doordat de PS steeds verder wordt ingevoerd is het niet meer gewenst voor zo'n ps-brigadelid om je zo te gedragen, laat staan dat er tijd voor is want die ene cursus moet er ook nog even bij..
En als betaald lid wordt dit natuurlijk ook niet van je verwacht..

Gelukkig probeer ik samen met andere, en gelukkig ook RB Bloemendaal, om nog tijd te maken voor dit "geklooi.."
Helaas merk ik ook binnen Zandvoort soms meer tegenwerking als ik er weer eentje met kleren en al uit de boot gooi.. "Want wat moeten de mensen wel niet van ons denken".

Die mensen moeten denken dat ik heeel erg veel plezier in mijn vrijwillegerswerk heb, en dat als er iets gebeurd ik er alles aan zal doen om naar mijn kunnen te handelen. Tevens mogen ze natuurlijk dit ook van mij verwachten en ook dat ik hiervoor getraind ben cq diploma's heb, echter verwacht ik van hun dan ook geen afkeurende berichten als ik bijvoorbeeld 's avonds met de waterskies achter de boot hang. (helaas nog niet voorgekomen, moet ik maar eens invoeren)


Nu met deze brancherichtlijn, zal niet alleen de dienstdoende reddingsbrigade chauffeur aan de eisen moeten voldoen, maar ook de vrijwilligers op de reddingsposten. Want wie gaat de telefoon opnemen en vervolgens het hulpverleningsvoertuig van de reddingsbrigade opdracht geven om onder prio 1 naar een incident te gaan? Elke poster zal dus nu kennis moeten nemen van richtlijnen betreffende het opnemen van de telefoon, immers elk telefoontje kan een prio 1 hulpvaarg zijn.

RR (doorschakelen naar 112)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #59 Gepost op: 23 februari 2009, 11:09:18
Nu met deze brancherichtlijn, zal niet alleen de dienstdoende reddingsbrigade chauffeur aan de eisen moeten voldoen, maar ook de vrijwilligers op de reddingsposten. Want wie gaat de telefoon opnemen en vervolgens het hulpverleningsvoertuig van de reddingsbrigade opdracht geven om onder prio 1 naar een incident te gaan? RR (doorschakelen naar 112)
Ik verwacht eigenlijk dat wij binnenkort een tafel in het MICK krijgen... :D 8)
Maar je raakt hier een goed punt RR, zeker iets om met de ploegleiders e.d. is door te spreken. Het belang van de centralist, of diegene die de telefoon aanneemt wordt steeds groter en zaken als uitvragen e.d. belangrijker, maar wat dacht je van de registratie, dat is het laatste punt dat we nu snel voortvarend moeten aanpakken want zeker in combinatie met OGS is een gedegen registratie van groot belang!!
[img]/img]