Ja, zelfs met een oefening zie ik kans om de meest ervaren centralist in de stress te laten schieten. Zeer ervaren krachten vragen onder tijdsdruk niet voldoende door, wat weer veel meer tijd kost dan even doorvragen. Daarbij rijst steeds de vraag, hoever rijkt de bevoegdheid van de centralist. Waar houdt die op en waar begint die van de schipper/chauffeur. Waar zet je de postcommandant, achter de mic of achter de tafel. Zeker is dat een inzet valt of staat met de centralist
Henk
Afgelopen zondag aardig mijn best gedaan, KLPD heli, Noodhulp Politie Kennemerland, KNRM Zandvoort en RB zandvoort aan elkaar gekoppeld ivm een zoekaktie.
Fly
Hieruit blijkt maar weer dat een centralist, BRW/ Politie of ambu, de hulpverlening organiseert. En het maakt dus niet uit of er een post commandant is. Een goede centralist heb je veel meer aan.
Tot waar rijken de bevoegdheden van een centralist? Heel simpel, een ieder is verantwoordelijk voor zijn doen en laten. Dus ook de chauffeur van een hulpverleningsvoertuig, zo ook de schipper van een hulpverleningsvaartuig. Met een dergelijke multi-disciplinaire zoekactie als gister heb je helemaal geen post-commandant nodig. Een goede centralist doet wonderen, want wat is de meerwaarde van de post-commandant in deze???
RR
(als een spin in het web)