Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis

Auteur Topic: Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis  (gelezen 19677 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

erikje

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 11 maart 2009, 17:06:45
Mischien dat RR tijdens zijn vakantie in julie/augustus als pilot op de meldkamer kan gaan zitten aan een reddingsbrigade Tafel, kan iedereen gelijk kijken of dit bevalt, voor de mensen die dan op het strand zijn bevalt dit zeker.

Wat strandwacht B betreft is voor het rijden denk ik een beetje onzinnig, maar wel goed dat er ergens een lijn getrokken is, volgens mij is jaren geleden al afgesproken dat alle leden opgeleid dienen te worden tot B.

Maar wat nu ook wel weer zal gebeuren is dat mensen met bestuurs connecties wel weer een vrijstelling zullen krijgen.

RR een fijne zomer op 3 hoog achter toegewenst ;D ;D ;D ;D


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #71 Gepost op: 12 maart 2009, 20:43:23
Erikje,

ik zou als ik jou was maar voortaan het rooster goed nakijken, want de poli urologie zal je regelmatig tegen komen.  ;D  8)
Maar jij hebt toch "B" al, what's the problem?

RR (4 weken vakantie deze zomer)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #72 Gepost op: 12 maart 2009, 21:15:13
De instroomeis is er omdat er een moest zijn. Strandwacht B is dan op zich geen verkeerd uitgangspunt, maar wel te hoog ingezet. Het is nu eenmaal zo dat er veel mensen zijn zonder strandwacht B. Gezien de sterk verouderde inhoud van de cursus is dit ook niet verwonderlijk. Bij veel brigades is strandwacht B ook een keuze, geen verplichting. En terecht, je moet niet elke vrijwilliger opleiden tot het hoogste nivo. Je moet ze opleiden tot een nivo waarin ze zichzelf het beste kunnen vinden. Een opleiding moet functiegericht zijn, de tijd van diploma om een diploma is echt voorbij.

En uiteindelijk is het toch het bestuur van een brigade die iemand aanwijst als chauffeur OGS. Die inschatting, in combinatie met strandwacht A en specialisatie chauffeur, is meer dan voldoende.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #73 Gepost op: 13 maart 2009, 00:00:47
Citaat
Bij veel brigades is strandwacht B ook een keuze, geen verplichting. En terecht, je moet niet elke vrijwilliger opleiden tot het hoogste nivo.

Even los van de brancherichtlijn, ik vind dit persoonlijk niet terecht, omdat strandwacht B in mijn beleving geen vreselijk hoog niveau is maar een afronding van een modulaire opleiding.
Wil men als organisatie ooit serieus worden genomen zal men mijns inziens af moeten van de zesjes cultuur waarbij je wordt afgemaaid als je boven het maaiveld uitsteekt en ervoor moeten durven kiezen om mensen af te wijzen die niet aan bepaalde eisen kunnen/willen voldoen.
Mogelijk zien mensen die wel aan een bepaald niveau kunnen/willen voldoen het dan juist als een uitdaging om deel uit te maken van een strandwachtteam.

Kees  8)


Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #74 Gepost op: 13 maart 2009, 14:55:56
Kees,

Op jouw reactie, ik heb geen zesjes cultuur voor ogen. Sterker nog, ik heb een tienen cultuur voor ogen. Maar dat kan alleen als je mensen laat doen waar ze goed in zijn. Voor de een is dat schipper, voor de ander zwemmend redder etc. Wat ik bedoel is dat na strandwacht A en aanvullende basis (kan per birgade verschillen) je mijns inziens genoeg capaciteiten hebt om een goede strandwacht te worden. Mocht blijken dat de interesse richting leidinggeven gaat is strandwacht B een optie.

Ik heb graag dat mensen hun hoofd boven het maaiveld uitsteken en zal geen enkele vrijwilliger(!) die in ieder geval strandwacht A haalt afwijzen omdat hij/zij strandwacht B niet wil/kan halen. Als ik daar een goede redder aan over houd ben ik tevreden.

De huidige aanpak van het perse moeten halen van strandwacht B is juist niet modulair. Modulair wordt het pas als je mensen na een bepaalde basis kunt laten kiezen voor dat waar ze goed in (willen) zijn. Pas dan motiveer je mensen om opleidingen te gaan volgen.

Misschien moet dit maar een apart lijntje worden......


erikje

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 13 maart 2009, 20:38:19
Nivo nivo, strandwacht B een hoog nivo kom nou toch.

Ik ben het niet gauw eens met meneer Rescue, maar nu toch wel, ik hoop dat de opleiding tot RB chauffeur meer inhoud dan alleen OGS.
Volgens mij wordt er mischien 5 keer per jaar met ogs gereden en 5 keer per dag achteruit met een boot trailer, door mul zand etc.
Ik moet eerlijk zeggen ik heb de cursus tot RB ch nog niet gehad maar ik ben benieuwd.

Ps RR avl,vu,olvg overal zitten lekkere broodjes zaken dus kom maar op en een fijne vakantie op 3 hoog achter ;D ;D ;D ;D


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #76 Gepost op: 14 maart 2009, 07:58:22
Uit de digitale nieuwsbrief van RN KNBRD
Citaat
Waterhulpverlening
Door de drukte is er besloten om naast Arjan Stolk ook Lars Carree aan te stellen als project leider dit om de vaart in het ontwikkelen van de nieuwe opleidingen te houden. In de afgelopen maanden is achter de schermen hard gewerkt aan de scholing voor het rijden met optische geluidssignalen (OGS). Deze opleiding is door Reddingsbrigade Nederland ontwikkeld in samenwerking met de Politie Hollands-Midden.
We zijn door een wetswijziging als reddingsbrigade aangewezen als hulpverleningsdienst. Dit heeft tot gevolg dat het voor de reddingsbrigade mogelijk is om met OGS te rijden per 1 maart jl.. Aan deze toewijzing zitten natuurlijk veel regels en voorwaarden. Kortom veel werk wat in een zeer korte tijd is gerealiseerd. De scholing OGS gaat in de toekomst deel uitmaken van de opleiding tot chauffeur.
Voor de overige opleidingen, zoals lifeguard en senior-lifeguard, hopen we voor de zomervakantie duidelijk op papier te hebben wat het toetsplan zal zijn met de daaraan gekoppelde PvB’s.


En toch ben ik van mening dat RN KNBRD ook haast moet maken met een opleiding centralist, want daar komt de melding vandaan, zij bepalen in eerste instantie de urgentie. Goed uitvragen is de key-question, nice-to-know en need-to-know.

Zijn er ondertussen al reddingsbrigades die een procedure of instructie schema hebben gemaakt voor het gebruik van OGS? En dat met name, is er ook een mogelijkheid voor logging.

RR (veel naar VU, broodje Koeman)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #77 Gepost op: 14 maart 2009, 13:24:44
Bij ons krijgen de bevelvoerders (meestal ook centralist) een aparte opleiding... Als je kijkt naar bijvoorbeeld Den Haag daar hbben ze ook een aparte opleiding voor centralisten...waarvan er minimaal een op de CP zit en de andere bij grote incidenten beschikbaar zijn voor ondersteuning.

Joost


Anastasia

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #78 Gepost op: 16 april 2009, 11:52:40
Wat voor eisen worden er momenteel eigenlijk gesteld aan een RB centralist? Volgens mij geen één, klopt dit? En dat terwijl in de nieuwe wet de RB Centralist mag beslissen over het inzetten met O & G...

Volgens mij is dit typisch een probleem wat vooraf opgelost had moeten worden, en niet achteraf opgedweild, want nu lopen de uitvoerende brigades hier tegenaan... Ik zie het maar weer als een leermomentje waarbij de implicaties en gevolgen van een aan te nemen wet niet goed in beeld zijn gebracht. Het doel, rijden met blauw, was zo belangrijk dat alleen dáár de focus op is gelegd en niet op de daadwerkelijke uitvoering daarvan.  

Oplossing: Zo snel mogelijk relevante eisen stellen aan de RB centralist. Ik denk dat de professionals als RR, mits zij dat willen,  daar ongetwijfeld een nuttige bijdrage aan kunnen leveren. Wellicht iets voor een nieuw draadje?


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #79 Gepost op: 16 april 2009, 12:36:18
Wat voor eisen worden er momenteel eigenlijk gesteld aan een RB centralist? Volgens mij geen één, klopt dit? En dat terwijl in de nieuwe wet de RB Centralist mag beslissen over het inzetten met O & G...

Volgens mij is dit typisch een probleem wat vooraf opgelost had moeten worden, en niet achteraf opgedweild, want nu lopen de uitvoerende brigades hier tegenaan... Ik zie het maar weer als een leermomentje waarbij de implicaties en gevolgen van een aan te nemen wet niet goed in beeld zijn gebracht. Het doel, rijden met blauw, was zo belangrijk dat alleen dáár de focus op is gelegd en niet op de daadwerkelijke uitvoering daarvan.  

Oplossing: Zo snel mogelijk relevante eisen stellen aan de RB centralist. Ik denk dat de professionals als RR, mits zij dat willen,  daar ongetwijfeld een nuttige bijdrage aan kunnen leveren. Wellicht iets voor een nieuw draadje?



Je kan als brigade toch zelf eisen stellen aan de centralist of de inzet van menig brigade lid waar dan ook? daar heb je toch niet altijd een overkoepelende organisatie voor nodig?