Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis

Auteur Topic: Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis  (gelezen 19687 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Anastasia

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Gepost op: 12 februari 2009, 11:52:58
In de brancherichtlijn voor Reddingsbrigade Chauffeurs die verleden jaar is aangenomen door Reddingsbrigade Nederland, staat onder andere als eis het strandwacht B diploma. Kort gezegd: het B diploma voorziet in een stuk leidinggevende capaciteit en omdat het pas gehaald kan worden ná je Strandwacht A, staat het ook garant voor minimaal twee jaar ervaring met de materie. Je kan er over discussieren of dat goed is of slecht, maar dat is in het verleden bij het vaststellen natuurlijk al gedaan, en er is dus toch gekozen om deze eis op te nemen in de brancherichtlijn.

Toch rollen de diverse reddingsbrigades het afgelopen jaar over elkaar heen om toch vooral die eis af te schaffen. Zij komen daarvoor met vage redeneringen die soms een beetje hout snijden, maar die al lang zijn meegenomen in het proces en destijds op hun merites zijn beoordeeld.

De discussie is zoals die nu gevoerd wordt is echter niet helder, want het gaat de brigades niet om het feit dat die specifieke eis er ligt, nee, het hart van de zaak is dat er veel, vooral oudere en ervaren leden zijn die nooit de moeite hebben genomen dat diploma te behalen. Zij kunnen nu buiten de boot vallen als reddingsbrigadechauffeur en dat steekt natuurlijk. Niet in de laatste plaats omdat veel van deze leden zonder Strandwacht B ook nog eens in de diverse besturen zitting hebben. Halfbakken oplossingen worden gezocht. Er worden natuurlijk weer "vrijstellingen" verleend voor bepaalde leden door sommige besturen en er wordt zelfs door een brigade geprobeerd met één of twee avondjes les het examen te behalen voor de ervaren rotten. Dat moet toch zeker kunnen met al die ervaring? Toen bleek opeens dat het examen Strandwacht B toch iets serieuzer was dan vooraf was aangenomen... Niemand uit die ervaren groep is geslaagd...

Mijn voorstel aan de reddingsbrigades is het volgende: Steek al die energie die nu gestopt wordt in het verwijderen van de Strandwacht B eis uit de brancherichtlijn eens in een ander doel: laat al uw leden die aangewezen willen worden als Reddingsbrigade chauffeur dit seizoen de cursus Strandwacht B volgen. Na het volgen van deze cursus, in combinatie met de reeds aanwezige ervaring, mag het examen dan geen punt zijn. Uw probleem is dan in één seizoen opgelost en tegelijkertijd geef je een goed voorbeeld naar de jeugd toe. Want eerlijk gezegd is de huidige houding dat zeker niet.




9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2009, 12:10:45
Volgens wordt je geleerd bij je strandwacht om leiding te geven bij reddingen, als chauffeur kan je geen leiding geven omdat je moet rijden. Je rol als chauffeur is om het ambupersoneel naar het slachtoffer te brengen en kan je dus een redding niet leiden. Waarom dan een eis stellen waarbij je dit wel moet kunnen. Vergelijkbaar als een opleiding schipper vragen aan de chauffeur omdat hij soms met een boot achter de auto rijdt. De eis voor strandwacht B kan inhouden dat je eerst je strandwacht A moet halen en dan je B, dit houdt in dat je pas de derde zomer als chauffeur kan optreden, klinkt als zonde van de cappaciteit van je leden.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2009, 12:11:59
Anastasia ik ben het volledig met je eens.
Een overgangsregeling van hooguit een jaar en verder geen gezeur.

Kees  8)


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2009, 12:33:22
Waarom worden er in de brancherichtlijn Brandweerchauffeur geen verdere eisen gevraagd? En waarom moet de reddingsbrigadechauffeur opeens wel aan extra eisen voldoen?

Mij maakt het niet uit, ik voldoe aan de eisen. Maar wel vreemd dat iemand moet kunnen leidinggeven, terwijl de leidinggevende van de eenheid (inclusief chauffeur) een schipper/bevelvoerder is.

Maar ik bemerk weer oud zeer........gooien met modder.


PamelaAnderson

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2009, 12:51:32
Jammer dat een kritische noot weer meteen als moddergooien wordt bestempeld. Ik lees geen namen of plaatsen dus vind het een nette onderbouwde mening, waar ik ook wel wat over wil zeggen: Laat die mensen, zeker als ze al jaren op die auto's rijden, het komende seizoen met toestemming van de bond gewoon doorrijden. Dan kunnen ze in dat overgangsjaar alsnog dat diploma halen en lopen de brigades het komende seizoen niet tegen een tekort aan. Maar vergeet niet, sommigen hebben overigens al meteen het goede voorbeeld gegeven en hebben het diploma verleden jaar al gehaald. De eis is namelijk al in 2007 opgesteld! Als Reddingsbrigadechauffeur ben je trouwens bij ongevallen op strand vaak als eerste aanwezig. Een stukje leidinggevende capaciteiten zitten dan echt niet in de weg lijkt mij. Vergelijkingen met andere diensten gaan natuurlijk volledig mank. De opleidings en verantwoordingsstructuur is natuurlijk totaal verschillend.

Maar wat is er nou eigenlijk op tegen om dat diploma te behalen als serieuze strandwacht?


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2009, 13:43:00
De verantwoordingsstructuur is niet verschillend. Als brandweerchauffeur en als reddingsbrigadechauffeur ben je persoonlijk aansprakelijk bij ongevallen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2009, 14:11:46
Ik zorg dat de gene die naast mij zit deze taken op zich neemt. Die moet leidinggevend optreden, als chauffeur ben je bezig met rijden en niet met leidinggeven. Het probleem waar veel brigades mee zitten dat er onvoldoende gediplomeerde strandwacht -bers zijn om ook de functie van chauffeur op zich te nemen, dat de chauffeur ervaring op hety strand moet hebben ben ik het eens maar om eisen te stellen die niet relevant zijn vindt ik vreemd. Dat alle strandwachten worden opgeleid met ik het mee eens, ook tot het nivo van strandwacht B maar dat staat los van een eis voor de chauffeur.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2009, 14:50:54
In de brancherichtlijn voor Reddingsbrigade Chauffeurs die verleden jaar is aangenomen door Reddingsbrigade Nederland, staat onder andere als eis het strandwacht B diploma. Kort gezegd: het B diploma voorziet in een stuk leidinggevende capaciteit en omdat het pas gehaald kan worden ná je Strandwacht A, staat het ook garant voor minimaal twee jaar ervaring met de materie. Je kan er over discussieren of dat goed is of slecht, maar dat is in het verleden bij het vaststellen natuurlijk al gedaan, en er is dus toch gekozen om deze eis op te nemen in de brancherichtlijn.

Je moet toch ergens een grens trekken of een eis stellen. Je mag toch ook pas auto leren rijden als je je theorie gehaald hebt, of met een motor over de snelweg raggen als je je A gehaald hebt.

De discussie is zoals die nu gevoerd wordt is echter niet helder, want het gaat de brigades niet om het feit dat die specifieke eis er ligt, nee, het hart van de zaak is dat er veel, vooral oudere en ervaren leden zijn die nooit de moeite hebben genomen dat diploma te behalen. Zij kunnen nu buiten de boot vallen als reddingsbrigadechauffeur en dat steekt natuurlijk. Niet in de laatste plaats omdat veel van deze leden zonder Strandwacht B ook nog eens in de diverse besturen zitting hebben. Halfbakken oplossingen worden gezocht. Er worden natuurlijk weer "vrijstellingen" verleend voor bepaalde leden door sommige besturen en er wordt zelfs door een brigade geprobeerd met één of twee avondjes les het examen te behalen voor de ervaren rotten. Dat moet toch zeker kunnen met al die ervaring? Toen bleek opeens dat het examen Strandwacht B toch iets serieuzer was dan vooraf was aangenomen... Niemand uit die ervaren groep is geslaagd...

Dus geef je eigenlijk aan dat de opgegane kandidaten zich er makkelijk van af gemaakt hebben en daardoor plat op de bek zijn gegaan.

Mijn voorstel aan de reddingsbrigades is het volgende: Steek al die energie die nu gestopt wordt in het verwijderen van de Strandwacht B eis uit de brancherichtlijn eens in een ander doel: laat al uw leden die aangewezen willen worden als Reddingsbrigade chauffeur dit seizoen de cursus Strandwacht B volgen. Na het volgen van deze cursus, in combinatie met de reeds aanwezige ervaring, mag het examen dan geen punt zijn. Uw probleem is dan in één seizoen opgelost en tegelijkertijd geef je een goed voorbeeld naar de jeugd toe. Want eerlijk gezegd is de huidige houding dat zeker niet.

Echt weer zo'n Nederlands gebeuren. Altijd de kool en de geit proberen te sparen. Het is al meer dan een jaar bekent dat Strandwacht B één van de eisen werd. En nu weer wordt het onderuit gehaald. Toon een keer ballen en ga een keer ergens voor en niet dat half bakken werk. Overgangsregeling hier en een vrijstelling daar, nee volg gewoon eens een keertje de regeltjes en haal die papieren. Denk je nu echt dat ik erop zit te wachten om woensdag te verschijnen voor de vernieuwde brancherichtlijnen Reddingsbrigade. Terwijl ik al instructie heb gehad van de Ambulancezorg en als Brandweer chauffeur zwaar.

RR (die sommige reglementen wel zinnig vindt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2009, 16:22:50
Moet toch weer lachen hoor als ik dit lees, omdat er een paar zandkorreltellers problemen hebben met hun chaffeursdiploma moeten andere brigades die GEEN strand hebben (redelijk wat) hun strandwacht 2 halen De bond denkt alleen maar aan zandkorrels overigens. Hier in cborg geen strand maar wel 6 mensen met hun brandweer chaffeurs diploma volgs richtlijnen brandweer dus. De rb valt onder de brandweer en niet onder cpa's of ander instellingen. Weet niet wat het probleem dus is. Als je met ogs wilt rijden heb je dus een brandweerchaffeurs diploma nodig punt uit. Maar heb hier al vaker geroepen dat de bond het buskruid en het wiel altijd meerdere malen wil uitvinden. Misschien kunnen ze is meer geld en energie in andere dingen steken b.v. opleidingen van schippers, bondschippers en intructeurs aan het zwembad want datis /ligt al jaren op zn reet. gegroet Don


DE STUURMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2009, 16:27:52
Best Anastacia (waarschijnlijk een bondsexaminator),

Jou ervaring met die ervaren rotten heeft denk ik zomaar in Noord Holland plaats gevonden, waar jij samen met een paar andere examinators op een mooie winderige dag (west 6 a 7) een strandwacht B examen af mocht nemen.

Dat je deze kandidaten als een stel kleine kinderen behandelde (terwijl de jongste 23 was) vertel je er even niet bij, ook niet dat het zeetje erg hoog was en dat je volgens mij eigenlijk zelf het water niet in durfde te gaan (onder het mom van met deze mensen ga ik de zee niet in). Terwijl deze ervaren rotten er gek op zijn om met een hoge zee te zwemmen en varen!

Maar ja, jij vond het nodig om ze voor een stel kleine kinderen uit te maken omdat een paar grepen niet helemaal lekker gingen (en ze geen kans gaf om te laten zien wat ze in het water kunnen), dus als dit het nivo van het strandwacht B examen is snap ik dat sommige mensen hier geen waarde aan hechten (zeker niet in relatie tot het chauffeur zijn).

Mvg

De stuurman,

Ps. Misschien dat jou ervaringen niet in Noord Holland plaats vonden, maar dan zijn ze in ieder geval vergelijkbaar!