Kort gezegd: het B diploma voorziet in een stuk leidinggevende capaciteit en omdat het pas gehaald kan worden ná je Strandwacht A, staat het ook garant voor minimaal twee jaar ervaring met de materie
Garant?? Voor wat, ik zie wel vaker dat met name jongeren het diploma A en B halen. Ze oefenen lekker de dingen, stampen even de theorie halen het examen .... en doen er daarna niks meer mee. Maar hebben wel B, dus niks garantie van twee jaar ervaring. Je mag hopen dat ze er ook daadwerkelijk iets mee doen, en dus ervaring opdoen. Maar je mag ze wel als chauffeur aanstellen...
nee, het hart van de zaak is dat er veel, vooral oudere en ervaren leden zijn die nooit de moeite hebben genomen dat diploma te behalen. Zij kunnen nu buiten de boot vallen als reddingsbrigadechauffeur en dat steekt natuurlijk
Beetje generaliserend. Zeggen dat ze nooit de moeite hebben genomen het te halen. Sommige ervaren oude rotten zijn erg drukke mensen, zowel zakelijk als prive. Maar hebben op vele gebieden kennis die je niet zomaar overboord moet gooien.
Volgens wordt je geleerd bij je strandwacht om leiding te geven bij reddingen, als chauffeur kan je geen leiding geven omdat je moet rijden. Je rol als chauffeur is om het ambupersoneel naar het slachtoffer te brengen en kan je dus een redding niet leiden
Ik heb persoonlijk ook nog niet anders mee gemaakt
Dat er ergens een eis gesteld wordt gesteld vind ik goed. Ergens moet een grens getrokkken worden. Maar ik had dit toch liever gezien met een overgangsregeling van een paar jaar. Zodat of een aantal toch nog hun B kunnen halen of er voldoende nieuwe chauffeurs opgeleid kunnen worden.
Anderzijds, waar maak ik me druk om, we praten hier over een richtlijn. Diegene die er niet aan voldoen maar wel aan de eisen binnnen de eigen brigade voldoen blijven chauffeur (tenzij de verzekering andere eisen gaat stellen) , maar mogen dan enkel niet gebruik maken van OGS.
En zoals al aangegeven, strandwacht B behandeld geen varend redden en of rijden in dienst van de reddingsbrigade. Wellicht een toekomstige aanvulling op het diploma??
Ben ook wel erg benieuwd hoe de instructie aankomende woensdag zal zijn in Zandvoort.Mede brigadeleden werkzaam bij politie, BRW en Anbu waren ook erg verbaasd dat het in eerste instantie slechts een avond is.