Even een reactie, als opsteller van het oorspronkelijke concept van de brancherichtlijn.
Er is in de projectgroep RVR wel degelijk uitgebreid gediscussieerd over het opleidingsniveau. Eigenlijk zou het opleidingsniveau namelijk moeten zijn "Chauffeur reddingsbrigade" o.i.d. Met andere woorden: iemand die een rij-opleiding (theorie én praktijk) gericht op het reddingsbrigadewerk heeft gevolgd (en gehaald natuurlijk). Maar die rij-opleiding is er landelijk (nog) niet.
En hoewel ik zelf heb geadviseerd om de richtlijn pas in te laten gaan samen met de start van deze opleiding, is daar door het bestuur niet voor gekozen. Er was nu eenmaal haast bij om e.e.a. te regelen.
En daarom is het minimum opleidingsniveau B er (tijdelijk) in gekomen omdat A wat te licht werd bevonden...
Overigens had ik in mijn oorspronkelijk concept ook een overgangstermijn opgenomen, net als indertijd bij de invoering van de brancherichtlijn voor de brandweer (waarop die van de RB is gebaseerd).
En het gegeven dat een RB-lid vanuit zijn werk al rij-opleidingen en ervaringen bij andere hulpverleningsdiensten heeft, is natuurlijk mooi meegenomen, maar juridisch gezien volgens mij geen toetsingscriterium.
En juridisch gesproken; volgens de nieuwe landelijke Regeling OGS zijn de reddingsbrigades niet verplicht een brancherichtlijn te hebben (hoewel dat kwalitatief natuurlijk wel goed is).
Verder is de besluitvorming ook uitgebreid verlopen: het concept is binnen de projectgroep RVR verspreid, ook ter bespreking en goedkeuring door de RVR-leden binnen de commissies die zij vertegenwoordigden. Dat zij uiteindelijk akkoord gingen binnen de projectgroep RVR, zou dus moeten betekenen dat ook hun commissies er ook akkoord mee zijn gegaan...
Maar we weten inmiddels allemaal wel hoe dit soort dingen binnen de KNBRD dus niet goed lopen
En ten slotte kan je discussieren over het feit of het bestuur iets als zo'n brancherichtlijn zelfstandig kan vaststellen, of bijv. binnen een algemene ledenvergadering. Maar enerzijds moet het bestuur kunnen vertrouwen op de kennis van hun commissies, en anderzijds vind ik het weer tekenend voor deze vereniging (de KNBRD dus) dat er weer ellelang gediscussieerd wordt over een bestuursbesluit. Want volgens mij moeten er regels zijn als leden het niet eens zijn met (een onderdeel van) een bestuursbesluit. En daar moet je samen heel snel en simpel uit kunnen komen. Zo niet, dan is er iets flink mis in de onderlinge relatie tussen bestuur en leden (en dat is er volgens mij dus ook).
Hmmm, toch weer een uitgebreider antwoord geworden dan ik eigenlijk wilde...