Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis

Auteur Topic: Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis  (gelezen 19967 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #30 Gepost op: 16 februari 2009, 10:29:06
Dan nog de opmerking. Zorg bij de eigen brigade voor een opleidingsplan en stimuleer de leden opleidingen te volgen SW-A en SW-B en richt de energie daarop. Als we daar dit jaar, bij de eigen brigade met volle kracht aan werken, is dit probleem volgend jaar uit de wereld. En de kennis en kunde van onze leden gaat zo omhoog zodat we ons dan echt kunnen meten met de andere hulpverlenings instanties.

Met vriendelijke groet,
Fokke

En dit vind ik dus weer raar: waarom geen bw-B??? Nu moeten brigades als Culemborg en Den Bosch, die met OGS in het binnenland vooral over de weg rijden, chauffeurs naar een kustbrigade sturen om ze daar op te laten leiden voor een diploma dat totaal niet aansluit op hun praktijksituatie?? Ik vind het een goede zet van RN dat er in een brancherichtlijn tijdelijke eisen worden gesteld, tot er een specialisatie 'chauffeur' met bijbehorende opleiding is, dat zeker! Ik ben het ook met anderen eens dat er veel werk is verzet de afgelopen jaar en we zeker de goede kant op gaan. Maar probeer het alsjeblieft ook werkbaar te houden voor bewakende binnenwaterbrigades.

Een brancherichtlijn met daarin een stranddiploma als eis voor rijden met OGS in het binnenland vraagt erom genegeerd te worden....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #31 Gepost op: 16 februari 2009, 11:07:08
En dit vind ik dus weer raar: waarom geen bw-B???
 
Staat er in hetzelfde stukje bij


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #32 Gepost op: 16 februari 2009, 11:09:44
We kunnen gewoon een rode auto blijven rijden......Met ons brandweerchauffeursdiploma.....Daar heb je geen B voor nodig.

Maar wij hebben al mensen met een brandweerchauffeursdiploma (en dus een opleiding gehad). Dus de overgangseis B is niet van toepassing.


Anastasia

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #33 Gepost op: 16 februari 2009, 11:51:31
Geinteresseerd heb ik alle reacties gelezen. Zoals ik reeds in mijn eerste bericht schreef zijn er mijn inziens veel slappe reacties van personen en brigades die met halfhartige argumenten onder het halen van een normaal diploma proberen uit te komen. Op mijn vraag waarom de zgn. "ervaren leden" de cursus niet wensen te volgen en het examen met goed gevolg af te willen leggen wordt helaas niet ingegaan. Terwijl dáár nou juist de brigades hun inbreng zouden moeten hebben. Maar het is natuurlijk makkelijker om te roepen dat die regel veranderd moet worden dan de confrontatie met de eigen leden aan te gaan. Maar, dat kan ik u nu reeds voorspellen, die confrontatie komt er gezien de huidige ontwikkelingen toch vroeg of laat!

Het enige harde en goede argument wat ik voorbij heb zien komen is dat van de binnenwater brigades. Onzin dat zij Strandwacht zouden moeten doen. De eerste draft van de brancherichtlijn lijkt mij daarom beter.

Goed om nog eens bevestigd te krijgen van SimonSt dat er wel degelijk veel aandacht aan de brancherichtlijn besteed is, en er uitgebreid is gediscussieerd over de eisen. Erny en andere bevooroordeelde forumgangers komt het daarentegen zo te zien beter uit om u iets anders te doen geloven, maar hij was er echt niet bij. Ook voor hem geldt: laat ook jouw ervaren leden nou maar eens het doodnormale diploma Strandwacht B halen in plaats van al die energie te stoppen in dit geneuzel. En als zij dat niet willen halen om één of andere reden, dan rijden zij maar niet met blauwe lampen en sirenes naar een ongeval toe!


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #34 Gepost op: 16 februari 2009, 12:06:31
Wij gaan denk ik kiezen voor een oplossing die de middenweg van de tot nu toe gehoorde argumenten heeft en goed aansluit bij de huidige kwalificaties voor strandwacht B:  :D ;D


Ik denk dat de huidige discussie voorlopig klaar is, met dank aan de heldere uitleg van Simon en Fokke (het forum is dus weldegelijk ergens goed voor, in IJmuiden kon het bestuur deze heldere uitleg namelijk niet geven en had eigenlijk geen uitleg).

Erny
Die niets heeft tegen strandwacht B (ook al jaren zo'n mooi zakboekblaadje heeft) en die inderdaad soms bevooroordeeld is  8), maar liever een vooroordeel dan geen oordeel  :-X
[img]/img]


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #35 Gepost op: 16 februari 2009, 12:53:37
ben blij dat mijn ovd en brandweercommandant vertrouwen hebben in de hele situatie en dat we een samenwerking hebben met Den bosch. Wij en zeker ook Den Bosch rijden veilig over nl. wegen naar een gezamelijke uitruk. de 1 in een oranje auto en wij in een mooie rode.

mvgr chaffeur culemborg op naar de 100ste uitruk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #36 Gepost op: 16 februari 2009, 13:12:16
Anastasia, is nu je doel dat ervaren leden strandwacht B halen of goede chauffeurs. Het hele verhaal klinkt als een redan om ervaren leden strandwacht B te laten behalen. Zelf vindt ik dat je prima chauffeur kan zijn zonder een B diploma, hiernaast is het wenselijk dat de ervaren leden hun B halen.

Naast de wienige argumenten voor het niet hebben van een B diploma staan er even weinig om het wel te hebben van dit diploma, behalve dat dit is opgenomen in een richtlijn.


9910001
9910001


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #37 Gepost op: 16 februari 2009, 13:20:57
Nog even ter aanvulling, de Brancherichtlijn RB's is er voor oranje auto's, de Brancherichtlijn BRW voor rode.
Met andere woorden brigades die in brandweervoertuigen rijden vallen onder die wetgeving, incl. opleidingseisen, en hoeven dus niet te voldoen aan die voor de RB's.
Totdat ook deze brigades in oranje auto's gaan rijden, want dat is ten slotte de uniformiteit die er toch is afgesproken? (maar dit is weer een andere discussie).

En nogmaals, als er brigades zijn die vinden dat hun leden die beschikken over een rij-opleiding vanuit een andere hulpverleningsorganisatie ook aan de Brancherichtlijn RB's voldoen, zoek elkaar dan op en ga met een wijzigingsvoorstel naar het bestuur.


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #38 Gepost op: 16 februari 2009, 13:25:02
Woensdag hebben een aantal leden van reddingsbrigade Zandvoort, Bloemendaal en IJmuiden OGS theoriecursus in Zandvoort dan gaan we het een en ander ongetwijvelt horen  :)

( en anders hebben een aantal mensen wat te doen aankomende periode B halen  ;) )


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #39 Gepost op: 16 februari 2009, 13:52:46
Het is niet zo dat wij/ik roomser als de paus willen zijn. Maar als iamand mij het wezelijke verschil tussen rijden met een br voertuig onder ogs en rijden in een rb voertuig onder ogs uit kan leggen hoor ik het graag. Ook ik wil nog graag leren hoe eigenwijs ik ook kan zijn.