Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis

Auteur Topic: Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis  (gelezen 19912 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #40 Gepost op: 16 februari 2009, 14:17:52
Een opleiding brandweerchauffeur kost 1200 euro.

Wie gaat de opleiding reddingsbrigadechauffeur betalen? Dan heb ik het nog even niet over de hoogte van de kosten.

En wie gaat bepalen hoeveel brigadechauffeurs er mogen zijn (als RN gaat betalen, zal RN wel bepalen hoeveel mensen er per brigade mogen inschrijven)?

Het lijkt me dus handig dat ieder brigadelid met een uitrukfunctie en met een opleiding chauffeur voorrangsvoertuig, automatisch een diploma chauffeur reddingsbrigadevoertuig krijgt. Want ongetwijfeld zal het heel lang duren voordat iedereen de gelegenheid heeft gehad dit diploma te behalen. (Zie de capaciteit van de opleiding bondsschipper of praktijkbegeleider de afgelopen jaren, er konden veel te weinig mensen in korte tijd worden opgeleid).


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #41 Gepost op: 16 februari 2009, 14:55:20
Bij de BRW rijd je in het rood en bij RB in het oranje :D

(Wij rijden in rood en oranje)


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #42 Gepost op: 16 februari 2009, 16:55:19
Wij rijden ook in een rood voertuig met een oranje boot. En er bestaat een kans dat dat zo blijft, als er gekke dingen gaan gebeuren.


PamelaAnderson

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 17 februari 2009, 12:38:17
in IJmuiden kon het bestuur deze heldere uitleg namelijk niet geven en had eigenlijk geen uitleg.
Erny
Die niets heeft tegen strandwacht B en die inderdaad soms bevooroordeeld is, maar liever een vooroordeel dan geen oordeel

Ik begrijp wel dat Erny een eind aan de discussie wil maken en daarbij nog even naar het bestuur van de KNBRD sneert. Volgens mij waren het een stuk of 10 ervaren leden van zijn brigade die van de zomer met 1 en sommigen met 2 ochtendjes les het Strandwacht B probeerden te behalen. Allen zijn toen inderdaad gezakt. Nee dąt is lekker uit te leggen! Net als destijds die EHBO eis voor chauffeurs: een hoop zgn "ervaren" leden kregen toen een vrijstelling daarvoor bij Erny zijn brigade weet ik. Voor hun was EHBO niet nodig, want "zij weten heus wel hoe je een pleister moet plakken." Kortom: als iets niet door de beugel kan, dan wordt bij Erny zijn brigade blijkbaar de bełgel aangepast! Dan vind ik op mijn beurt dat de zaken daar niet echt verantwoordelijk worden aangepakt en zou dat graag anders zien. Als je dan net een sneer geeft naar de KNBRD over hun uitleg, dan ben ik nu benieuwd naar jouw uitleg over deze aanpak van de discussie in dit draadje bij jullie brigade!

Ik hoop van harte dat de tips op dit forum worden opgevolgd en dat de personen die als reddingsbrigade chauffeur willen fungeren aan ąlle gestelde eisen gaan voldoen en niet aan slechts een paar omdat de rest niet in je straatje past! Verder kunnen bij de aangekondigde evaluatie de pijnpunten worden besproken en meegenomen worden. Tot dan gewoon nokken met al die brieven, vergaderingen en discussies!  :-X


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #44 Gepost op: 17 februari 2009, 13:02:14
Anastasia en Rescue Wouter,

Jullie hebben stevige meningen over hoe de brigadebesturen de zaken moeten aanpakken.
Dat is natuurlijk prima, als duidelijk is waar die meningen vandaan komen.

Helaas zijn jullie volledig onzichtbaar en dus is wat jullie zeggen eigenlijk niet meer dan wat ongericht blazen, volledig onduidelijk is wat jullie zelf doen of gedaan hebben.

Kortom, toon een beetje lef, sta voor wat je zegt en maak bekend wie je bent.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #45 Gepost op: 17 februari 2009, 13:07:03
Zoals al eerder aangegeven ben ik, net als meerdere forumgangers, "het half bakken" en "je eigenstraatje schoonvegen" van reddingsbrigade bestuurders meer dan zat. Is het geen gedoog-regeling hiervoor, dan wel een "pardon"-regeling daarvoor. Leef eens de regeltjes na. Wees blij dat men strandwacht/ binnenwater B heeft genomen, want stel dat men een AED-certificaat als richtlijn had, dan viel de ander kant van RN KNBRD er over. Terwijl ik van mening ben dat in alle hulpverleningsvoertuigen een AED behoort te zitten. En er waarschijnlijk ook in zit!

Nu moet ik toegeven dat mijn strandwacht B dateert van 5 september 1982. Dat is een heel ander reddingsbrigade gebeuren dan nu. Maar die stomme grepen waren wel de zogenaamde drie-punters. Mis je die dan kan je het schudden. Of dat bij de heden ten daagse reddingsbrigade ook van toepassing is, is idd een geheel andere discussie, maar totdat men komt met een chauffeurs opleiding RB, zal je toch ergens je basis vandaan moeten halen. En als je kijkt bij de praktijk toetsing van strandwacht B, staat daar wel op dat je kennis moet hebben van communicatie, zowel portofoon als mobilofoon. Dat is in elk geval een begin.

Rob,

waarom niet ff een kleine inspanning om naast je brandweer chauffeurs diploma ook je "toekomstige" reddingsbrigade chauffeur halen? Onder het motto, kennis is macht ga ik morgen, woensdag ook naar de theorie avond voor braqncherichtlijnen OGS Reddingsbrigade. En dat terwijl ik net ook weer mijn SOSA brancherichtlijn bijgeschaaft is en mijn Brandweer chauffeurs zwaar diploma nog steeds geldig zijn.

RR (ben nieuwsgierig naar de opkomst)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #46 Gepost op: 17 februari 2009, 13:13:55
Het is niet de KNBRD die bepaald hoe iets geimplementeerd word binnen een reddingsbrigade dat is het bestuur van de betreffende reddingsbrigade.

Ik heb inmiddels beide versie nog eens goed gelezen, en ik zie maar een paar kleine zaken.

Dat je aan elke medewerker binnen de organisatie eisen aan compententies stelt en bepaalde functies is zeer aan te bevelen.. Echter je blind staren op bepaald diploma's vind ik vreemd. Een binnenwater brigade is anders dan een strandwacht.

Zo kan ik me voorstellen, dat je aan iedere operationele functie bepaalde eisen stelt, maar bij voorbeeld aan de schoonmaker andere eisen stelt.  Dus er moet altijd ruimte voor maatwerk zijn voor een organisatie, met specifieke eisen.
Gezond verstand moet er blijven..  
Echter ik kan me ook voorstellen, dat je iemand die misschien alle papiertjes volgens de richtlijn heeft, toch geen chauffeur laat worden. En zo kan ik me voorstellen dat iemand die wel competent is, maar niet dat ene papiertje van die ene organisatie heeft, maar wel een ander vergelijkbaar papiertje als gelijkwaardig noemt..

Een brandweer chauffeur of reddingsbrigade chauffeur of een ambulance chauffeur zijn voor dat betreffende voertuig misschien wel gelijkwaardig papiertjes, voor het bestuur van de betreffende reddingsbrigade..    Wat zou daar aan verkeerd zijn ?


Anastasia

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #47 Gepost op: 17 februari 2009, 15:20:44
Zoals al eerder aangegeven ben ik, net als meerdere forumgangers, "het half bakken" en "je eigenstraatje schoonvegen" van reddingsbrigade bestuurders meer dan zat. Is het geen gedoog-regeling hiervoor, dan wel een "pardon"-regeling daarvoor. Leef eens de regeltjes na.

waarom niet ff een kleine inspanning om naast je brandweer chauffeurs diploma ook je "toekomstige" reddingsbrigade chauffeur halen? Onder het motto, kennis is macht ga ik morgen, woensdag ook naar de theorie avond voor braqncherichtlijnen OGS Reddingsbrigade.

RR (ben nieuwsgierig naar de opkomst)

Rescue Ranger,

Ik ben het 100% met je eens. Natuurlijk is het niet leuk om weer naar zo'n avond te gaan, zeker als je al zoveel diploma's hebt. Maar je neemt het Reddingsbrigade vak serieus en gaat er toch weer een inspanning voor leveren. Dit is dus wat ik bedoel met een voorbeeld voor de jeugd te zijn!  O0


Helaas zijn jullie volledig onzichtbaar en dus is wat jullie zeggen eigenlijk niet meer dan wat ongericht blazen, volledig onduidelijk is wat jullie zelf doen of gedaan hebben.

Kortom, toon een beetje lef, sta voor wat je zegt en maak bekend wie je bent.

Ik ken de meesten niet op dit forum. Dat weerhoudt mij er niet van om toch de zaken serieus te lezen en op de inhoud te beoordelen. Dat zou eigenlijk iedereen moeten doen. Als jij mijn bijdrages niet waardeert of op waarde schat omdat je niet weet wie ik ben, dan moet je ze maar overslaan. Gezien de reacties denken anderen er gelukkig anders over.


PamelaAnderson

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 18 februari 2009, 16:31:53
Zoals al eerder aangegeven ben ik, net als meerdere forumgangers, "het half bakken" en "je eigenstraatje schoonvegen" van reddingsbrigade bestuurders meer dan zat. Is het geen gedoog-regeling hiervoor, dan wel een "pardon"-regeling daarvoor. Leef eens de regeltjes na.

Onder het motto, kennis is macht ga ik morgen, woensdag ook naar de theorie avond voor braqncherichtlijnen OGS Reddingsbrigade.

Beste Rescue Ranger,

Zou je ons op de hoogte willen houden van het verloop en de inhoud van de avond? Ik ben erg nieuwsgierig!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #49 Gepost op: 18 februari 2009, 17:27:09
Binnen een opleiding zie ik verschillende modules / gedeeltes of hoe je het wilt noemen. Zeker een gedeelte OGS maar ook een gedeelte over het rijden op het strand (voor de kustbrigades) dit heeft evenveel risico als het rijden met OGS en mogelijk iets met rijden met aanhanger en het traileren van boten. Dit maakt een diploma reddingsbrigade chauffeur compleet, zeker als je niewe chauffeurs wilt opleiden. Mogelijk vrijstellingen voor ervaren chauffeur, maar deze kunnen de laatste gedeeltes makkelijk halen.

9910001
9910001