Branweer zet C2000 aan de kant

Auteur Topic: Branweer zet C2000 aan de kant  (gelezen 6758 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Gepost op: 11 januari 2004, 13:22:48
De Brandweer in Parkstad limburg maakt voorlopig geen gebruik meer van het communicatie systeem C2000.
Dat maakt de brandweer commandant bekent in zijn nieuwjaars rede.
Volgens de commandant vertoont het nieuwe digitale communicatienetwerk te veel gebreken om veilig te kunnen werken.
Met name in gebouwen kunnen de brandweerlieden niet goed met elkaar communiceren.
Zolang de problemen niet opgelost zijn werkt de brandweer met het oude systeem.

bron L1 teletekst 11-01-2004

GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2004, 16:22:38
en die beste man van BZK maar zeggen"er is niks mis met C2000"Dit zegt alweer genoeg lijkt me >:(

Lukas074

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2004, 16:30:50
Ze meoten dat oude systeem gewoon oplappen en dat C2000 lekker vergeten. Op deze forum zie ik bijna altijd maar negatieve kanten. De veiligheid van hulpverleners en slachtoffers moeten en mogen niet in gevaar komen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2004, 16:33:28
de ellende is dat het oude systeem bijna niet meer is op te lappen,dus er is eigenlijk geen weg meer terug :-X :-X

firemanr

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2004, 16:39:14
Dat is idd zo, maar als je al die negatieve reclame hoort en ziet, hoeft het voor de hulpverlener niet meer, gloof ik..... :-\

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2004, 16:43:01
Dat is idd zo, maar als je al die negatieve reclame hoort en ziet, hoeft het voor de hulpverlener niet meer, gloof ik..... :-\
nou inderdaad,en als het nou 1 wanklank was.Maar het is een en al negatief wat je hoort :-X :-X

Jaap Goos

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2004, 17:45:46
Uitzondering op de regel heb je altijd, Haarlemmermeer en Zaanstreek Waterland zijn er wel redelijk over te spreken.
Haarlemmermeer is er volgens mij, en als mijn informatie niet correct is dan verneem ik dat wel, al best wel een tijdje mee in de weer. Zaanstreek Waterland zit nog in de aanloopfase.
Gr jaap Beverwijk

Rene112

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2004, 19:51:18
Even het tekstgedeelte uit de nieuwjaarstoespraak van de wnd. commandant van het korps Parkstad-Limburg dat gaat over C2000 :

Helaas is er bij de meeste medewerkers in de uitrukdienst nog te weinig vertrouwen in het nieuwe communicatienetwerk C-2000. Dat blijkt uit de vele SOS formulieren die we als management van jullie ontvangen maar het zijn deels ook mijn eigen ervaringen. Soms hoor ik geluiden dat de apparatuur niet op de brandweer organisatie is gemaakt. Zembla was gisteravond in het programma over C-2000 redelijk helder. Sommige klachten zijn terug te voeren op onszelf. Op het gebied van bereikbaarheid ligt dit aan de apparatuur en de techniek. Dat is doodeenvoudig in mijn visie onveilig en dus ook onacceptabel. De klachten worden serieus opgepikt. Vandaar dat vanmiddag vanaf 13.00 uur tijdelijk met de objectportofoons, voor het onderlinge verkeer binnen gebouwen, weer via het analoge systeem gewerkt wordt. Dat geeft het projectbureau tijd om de klachten verder uit te zoeken en verbeteringen aan te brengen. Ondanks veel opstartproblemen zal ingezet worden op een goed werkend operationeel regionaal netwerk C-2000.

bron : http://www.brandweer.parkstad-limburg.nl/

Het gaat dus om het weer gebruiken van de oude analoge portofoons voor het zogenaamde lokale verkeer (kanalen rood/wit/blauw/geel). Voor de communicatie met de AC wordt nog 'gewoon' met C2000 gewerkt.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2004, 19:52:34
Uitzondering op de regel heb je altijd, Haarlemmermeer en Zaanstreek Waterland zijn er wel redelijk over te spreken.
Haarlemmermeer is er volgens mij, en als mijn informatie niet correct is dan verneem ik dat wel, al best wel een tijdje mee in de weer. Zaanstreek Waterland zit nog in de aanloopfase.
Gr jaap Beverwijk
dan zou het goed zijn als hun met hun bevindingen naar buiten zouden komen ;)

The Chief

• Forum gebruiker
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2004, 20:56:02
Van mij mogen ze C2000 vandaag nog invoeren!

Als je bedenkt dat zowel C2000 als ook GMS onwikkeld is met techniek die nog niet eens bestond toen men eraan begon, is het niet meer dan logisch dat een en ander qua kosten en tijdsbestek uit de hand loopt.
(als je zelf 10 jaar doet over het bouwen van een huis waarvan je vantevoren alleen vastgelegd hebt dat het je supermoderne droomhuis moet worden ben je voor die tijd al 3 x failliet gegaan omdat je niet overal rekening mee gehouden bleek te hebben).

Bovendien moest er, speciaal voor ons kleine Nederlandje, software en apparatuur ontwikkeld worden die vervolgens niet in massaproductie gemaakt gaat worden (en dus extra duur wordt; Sinterklaas bestaat tenslotte niet in BIG-BUSINESS land).

Voeg je hier nog een paar blikken ambtelijke bureaucratie aan toe, dan begrijp je niet eens hoe ze het voor dit bedrag kunnen doen! ;D,  ;)

Kijk je naar het bereik; Tel het aantal nieuwe masten eens en daarna het aantal huidige masten voor de verschillende hulpverleningsnetten dan denk ik dat er een flinke berg oud ijzer overblijft.
Momenteel is het ook al zo dat in een flink aantal tunnels en gebouwen geen ontvangst is (mijn eigen alarmontvanger doet het ook niet op de meldkamer).
Het bijplaatsen van (steun) zenders in grijze vlekken doet ongetwijfeld wonderen!

Verder bespeur ik een flinke dosis koudwatervrees (wat de boer niet kent dat vreet 'ie niet)
Over 5 jaar zijn we vast vergeten dat om de haverklap door de AC gevraagd werd om het bericht te herhalen omdat er weer een andere regio doorheen praatte of omdat de ontvanger versprong naar een andere mast.

Kortom, gauw invoeren en dan, zoals het een goed hulpverlener betaamt, alle problemen snel oplossen.
Dan zul je zien hoe snel de persmuskieten een ander onderwerp opzoeken.

The Chief
centralist Hulpverlening Gelderland Midden