Branweer zet C2000 aan de kant

Auteur Topic: Branweer zet C2000 aan de kant  (gelezen 6683 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2004, 21:02:56
the chief,ik hoop dat jij gelijk gaat krijgen.Maar op basis wat je nu allemaal hoort,krijg je daar als brandweerman wel je bedenkingen over C2000 :-\

GertvdK

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2004, 22:17:11
Ik vind dit wel een interessante ontwikkeling. Ik las er ook al iets over op het prikbord. Er zijn dus meer mensen die er zo over denken. Al een tijdje ben ik binnen onze regio aan het lobbyen (en ik ben niet de enige) om C2000 toch in te voeren maar goedkoper en zonder de meeste kinderziekten waar daarna aan gewerkt kan worden.
We schaffen de mobilofoons en pagers wel aan, maar houden onze analoge portofoons voor onze onderlinge contacten binnen een TAS. De bevelvoerder heeft 2 porto's. 1 analoge voor de ploeg,en 1 C2000 porto voor naar de AC, de OvD of eventueel een groepje te vormen met de politie of ambu. Dat scheelt heel veel dure C2000 porto's die aangeschaft moeten worden. De gemeenten zullen hier de helft van de kosten mee besparen. Voor ons onderlinge ''praatje poep'' tussen de blusploegleden die allen dicht bij elkaar zijn zijn de analoge porto's prima.
Ik wil graag weten wat anderen van dit ide vinden.

The Chief

• Forum gebruiker
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2004, 22:25:01
Gert,

Als ik het goed begrepen heb gaan jullie hier maar even plezier van hebben omdat de portofoonfrequenties op (?) termijn niet meer beschikbaar zullen zijn voor de brandweer.
Ik ben bang dat de besparing dan maar van korte duur zal zijn.

Bovendien; waarom zou je gaan prutsen met porto's met een zeer beperkt bereik en meerdere korpsen op 1 kleurkanaal als het straks allemaal net even beter kan.

Pak daar de practische problemen (verschillende laders/spreeksets in de helm enz) nog bij en misschien denk je er dan voor de langere termijn anders over.

Groeten,
The Chief

firemanr

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2004, 22:28:49
Gert,

Als ik het goed begrepen heb gaan jullie hier maar even plezier van hebben omdat de portofoonfrequenties op (?) termijn niet meer beschikbaar zullen zijn voor de brandweer.
Ik ben bang dat de besparing dan maar van korte duur zal zijn.

Bovendien; waarom zou je gaan prutsen met porto's met een zeer beperkt bereik en meerdere korpsen op 1 kleurkanaal als het straks allemaal net even beter kan.

Pak daar de practische problemen (verschillende laders/spreeksets in de helm enz) nog bij en misschien denk je er dan voor de langere termijn anders over.

Groeten,
The Chief
Ik kan Gert wel een beetje volgen Chief. Portofoon is idd bedienbaar met een beperkt bereik, maar dat bedoelt Gert ook: voor het onderlinge contact!
En waarom zijn die kanalen straks weg???? Als je ze blijft gebruiken zijn ze er toch nog of denk ik nu te simpel?

En "als het straks net even beter kan.." zo te horen in de media van de mensen die ermee werken in the field, deugt er nog geen hout van....dus beter???????

;)

GertvdK

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2004, 22:41:06
Beste Chief,

Wij gaan als brandweer heel veel frequenties inleveren. Van al die frequenties houden we er pak weg 20 over. Dat kan eenvoudig geregeld worden met het ministerie van OCW. Daar heb ik contact mee gehad en daar kun je voor vrij weinig geld (ongeveer 230 euro per jaar) veel frequnties krijgen. Deze frequenties stoppen wij in onze porto's (ombouwen ongeveer 20 euro per porto) en laten gelijk het vermogen iets opschroeven. We maken een fleet map zodat we niet met de buren in de problemen komen.
Deze technologie zal er niet uit gaan want veel bedrijven en noem maar op maken nog steeds gebruik van analoge portofoons. De porto's gaan veel langer mee (hebben geen software update nodig etc).

The Chief

• Forum gebruiker
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2004, 22:45:34
Als de zendmachtiging voor de kleurkanalen ingetrokken wordt heb je wel portofoons maar mag je er niet meer mee zenden, niet zo handig dus :-\

Met de nieuwe C2000 porto's kun je ook een lokaal net maken (gespreksgroep) en verandert er dus eigenlijk niet veel.
Voordeel is wel dat je dan geen last heb van dat buurkorps dat toevallig op de zelfde dag op het zelfde kanaal oefent.

Ook in mijn eigen korps hopen we nog een tijdje gebruik te blijven maken van de oude porto's; maar dan wel NAAST de de C2000 apparatuur!

groeten,
The Chief

GertvdK

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2004, 22:57:37
Nee Chief, de zendmachtiging wordt niet ingetrokken. Dat regelt het ministerie van OCW dat wij die mogen blijven gebruiken.
Door de vele frequenties en de fleetmap heb je geen last van de buurkorpsen meer (wat nu idd wel het geval is).
Ja, zoals je zegt kan je precies hetzelfde doen met de C200 porto's maar dan kan ik net zo goed de analoge houden. Die kosten bij aanschaf twee keer zo weinig en gaan ongeveer vier keer zo lang mee. Bij de C200 porto's heb ik na drie software updates nieuwe hardware nodig. Dat geldt niet voor de analoge porto's.
Per TAS scheelt het minmaal vier portofoons a 1600 euro. Voor een klein korps als wij hebben scheelt het 16 portofoons en dus ongeveer 25000 euro. Kan je nagaan wat het landelijk kan schelen in kosten.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2004, 23:07:50
Allemaal leuk en aardig die eigen netwerkjes van portofoons op jullie eigen frequenties, maar als er bijstand verleend wordt of komt hoe gaan jullie dat oplossen. 1 porto voor eigen netwerk, 1 voor c2000, en 1 voor bijstands korps??? Lijkt me leuk om te zien..... ;D en erg handig ook ja!!

Als we het dan hebben over slechte bereikbaarheid moet je dat vooral gaan doen. Misschien moeten we wat meer open staan voor veranderingen en niet al te snel oordelen. Ik blijf goede hoop hebben dat het goed komt aangezien pas twee regio's (als ik het goed heb) draaien met het systeem. Logisch dat dit dan nog niet 100% is. Misschien zijn die regio's iets te snel afgestapt van de analoge middelen waardoor de slechte kanten iets te veel en te snel worden opgemerkt. Maar dat denk ik dan  ;)

Oowh ja, onze regio werkt al lange tijd met digitale alarmering en als ik door de Westerscheldetunnel kom gekacheld heb ik nu al geen bereik, laat staan met c2000 dus waar hebben we het over! ??? ???

GertvdK

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 11 januari 2004, 23:30:02
Ik kan je niet helemaal volgen Shave.
Als we bijstand leveren dan heeft de bevelvoerder zijn C2000 portofoon en daarmee contact met de OvD in het netwerk. Zijn ploegleden hebben met de bevelvoerder onderling contact via de analoge portofoons. Er verandert dus niets.
Ik sta open voor veel veranderingen. Ook ben ik een voorstander van C2000. Door de kosten die deze lokale protos' met zich meebrengen en de problemen die deze kennelijk geven is het verstandig om nu nog niet geheel over te gaan en de analoge porto's te houden.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 21 oktober 2006, 18:23:51
We zijn nu ondertussen al weer een jaartje of twee verder.....hoe staat het nu met de ervaringen van C2000?