75 Euro Boete voor rijden met ogs?

Auteur Topic: 75 Euro Boete voor rijden met ogs?  (gelezen 7880 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2009, 15:09:12
STELLING:
als je graag harder wil rijden of langs een file of noem maar op.
blauwe rondomzichtbare zwaailamp op het dak 2-toon aan geen andere weggebruikers in gevaar brengen en je wordt maximaal bestraft met een boete van 75 euries.


Dus de stelling klopt?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2009, 15:09:49
Topic geschoond. Ik geloof dat het na één keer wel helder is. ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2009, 15:11:07
Klopt niet... Je kan namelijk nog wat bonnetjes krijgen voor te snel rijden of rijden over de vluchtstrook. Plus mogelijk nog andere zaken die niet kloppen mbt het voertuig. Daarvoor kan deze ook worden afgesleept.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2009, 15:14:00
STELLING:
als je graag harder wil rijden of langs een file of noem maar op.
blauwe rondomzichtbare zwaailamp op het dak 2-toon aan geen andere weggebruikers in gevaar brengen en je wordt maximaal bestraft met een boete van 75 euries.


Dus de stelling klopt?



Nee,

Voor het feit dat je met een blauwe zwaailamp rijdt krijg je een boete van 75 euro. Puur voor dat feit dus.
Alles wat je daarbij nog meer aan overtredingen begaat wordt daarbij opgeteld.

Ger@rd was me voor zie ik ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2009, 15:14:10
op vrijdag de 13de zap ik toevallig langs "wegmisbruikers" en hoor en zie meneer Spee vertellen dat het illegaal gebruik maken van een blauwe pit wordt bestraft met een boete van 75 euries.
Dit vind ik een raar, het lijkt mij dat dit veel zwaarder bestraft moet worden.

Ik zal het ongetwijfelt verkeert interperteren:

-Bij het gebruik van ogs heb je ontheffing van de verkeersregels behoudens artikel 5, ongeacht of het legaal of illegaal wordt gebruikt.

-De politie kan je niet staande houden omdat je een voorrangsvoertuig bent(wel er achteraan gaan O0)

-Resume: als je graag harder wil rijden of langs een file of noem maar op.
blauwe rondomzichtbare zwaailamp op het dak 2-toon aan geen andere weggebruikers in gevaar brengen en je wordt maximaal bestraft met een boete van 75 euries.

Ik mag hopen dat dit niet de werkelijkheid is want dan kan nog een zooitje gaan worden op neerlands wegen. :'(

Graag hoor ik van de blauwe kant dat ik er helemaal naast zit............. ::) ::) ::)

STELLING:
als je graag harder wil rijden of langs een file of noem maar op.
blauwe rondomzichtbare zwaailamp op het dak 2-toon aan geen andere weggebruikers in gevaar brengen en je wordt maximaal bestraft met een boete van 75 euries.


Dus de stelling klopt?



(denkt iets over slakken en zout....)

Ik vraag me af wat jij met deze stelling wil bereiken.... Als je te hard rijd, geen gordel aan hebt en over het verdrijvingsvlak inhaalt krijg je toch ook gewoon 3x een bekeuring... ;)

Als je dus met een blauwe pit rijd en voor de rest niets fout doet = 75 euro

Blauwe pit + vluchtstrook = 75 euro + bekeuring vluchtstrook

Blauwe pit + verkeer in gevaar brengen = rijbewijs kwijt (artikel 5)

enz enz


(anderen waren mij al voor... ;D)


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2009, 15:19:35
Een illegaal voorrangsvoertuig heeft inderdaad dezelfde rechten als een legaal voorrangsvoertuig. De auto kan in beslag genomen worden voor technisch onderzoek.

Maar in boven staande quote staat toch dat de rechten het zelfde zijn. Een legaal voorangsvoertuig kan toch niet bekeurd worden behalve dan voor artikel 5?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2009, 15:25:03
Maar in boven staande quote staat toch dat de rechten het zelfde zijn. Een legaal voorangsvoertuig kan toch niet bekeurd worden behalve dan voor artikel 5?

Zo lijkt het wel in eerste instantie. Tot je de wetsteksten erbij gaat halen.

Volgens het RVV 1990 is een voorrangsvoetuig:

motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;


Het enige wat je dus nodig hebt is een motorvoertuig met optische en geluidssignalen. Het zegt nog niets over de bevoegdheden.

Artikel 29 zegt vervolgens:

1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

2. De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.

3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht en de knipperende koplampen.


Dus een burger met een privéauto mogen geen lampen of sirene voeren om te laten zien dat zij een dringende taak vervullen. Je hebt dus ook geen vrijstellingen. Ik schreef het misschien wat krom, maar het gaat erom mensen je wel een vrije doorgang moeten verlenen als jij met optische en geluidssignalen rijdt. Of dit nu rechtmatig is of niet.

Artikel 50.

Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2009, 15:30:28
Nog even wil ik graag, wellicht ten overvloeden, benadrukken:

Ik ben geenzins van plan om me als illegaal voorrangsvoertuig voor te doen

Ik zat naar wegmisbruikers te kijken en zag en hoorde meneer Spee er wat over vertellen,
wat bij mij vragen opriep, ik probeer alleen duidelijkheid te krijgen. Maar ik geloof dat ik op allerlij tenen ga staan, dus kan ik beter me vraag ergens anders neer leggen.

Oja, wat ik wil bereiken: een duidelijk andwoord wat door wetteksten wordt ondersteund, het liefst letterlijk.

@Gerard. Bedankt daar was ik benieuwd naar
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2009, 15:37:52
(denkt iets over slakken en zout....)

Ik vraag me af wat jij met deze stelling wil bereiken.... Als je te hard rijd, geen gordel aan hebt en over het verdrijvingsvlak inhaalt krijg je toch ook gewoon 3x een bekeuring... ;)

Als je dus met een blauwe pit rijd en voor de rest niets fout doet = 75 euro

Blauwe pit + vluchtstrook = 75 euro + bekeuring vluchtstrook

Blauwe pit + verkeer in gevaar brengen = rijbewijs kwijt (artikel 5)

enz enz


(anderen waren mij al voor... ;D)

@palmpie

Waarom reageer jij zo appart?[
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2009, 15:48:30
Niet bedoelt als afzeiken of iets in die richting, ik vraag het me gewoon af, voor iemand die zich in een eerder topic als kenner op het gebied van rijvaardigheid met toeters en bellen heeft neergezet vind ik wel dat je hier een gebrekkige kennis laat zien mbt de regelgeving??  Ik heb namelijk laatst een basis VerkeersVeiligheidsTraining gehad, maar in mijn boeken kan ik het verhaal  van Ger@rd gewoon terugvinden?

Nou gewoon de leidraad opvolgen lijkt me. En geloof me de politie bestaat ook uit gewone mensen die ook een kruising harder over rijden als ze al 100x geen overig verkeer zijn tegengekomen maar net die ene keer komt er wel eentje van rechts.

Zelf ben ik betrokken bij verhoogde rijvaardigheidstrainingen van het hoogste nivo en geloof me ook bij de politie zitten een hoop klanten die er geen bal van snappen, maar ja verstand en ervaring heeft tijd nodig en bij sommige heeeeeel veel tijd.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-