Afbuigende voorrangsweg

Auteur Topic: Afbuigende voorrangsweg  (gelezen 12246 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 15 februari 2009, 16:46:34
Moet je nu richting aangeven als je de weg volgt naar links of niet?  ???

http://www.rijschool-youngstyle.nl/verkeersborden_overzicht/o/o_19.gif[/img]


Dat zo'n kruising een leuke discussie kan opleveren is duidelijk...

Bijvoorbeeld:

http://img242.imageshack.us/img242/5001/weirdav9.jpg

Wie mag eerst en wie volgt? Klopt het wat op de pagina staat? Is het oversteken van de voetganger niet rechtdoor op dezelfde weg??




7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2009, 17:01:10
Even wat betreft jouw eerste vraag. Je bent verplicht richting aan te geven. In het RVV staat omschreven:

Artikel 55.

Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.


Wat betreft die andere vraag. Moet ik even zoeken.  :P


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2009, 17:01:42
Verandering van richting: in principe altijd richting aangeven!


Mogelijkheden:

Auto/motor:  Korte bocht gaat voor lange bocht?
Auto/moror:  Voorrangsweg?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2009, 17:06:39

Wat betreft die andere vraag. Moet ik even zoeken.  :P
Ik zou zeggen het is een doorgaande weg, en de voetganger kruist em... alleen is de vraag dan: hoe zou je dat kunnen weten als voetganger daarvandaan, en mag je dan inderdaad niet uitgaan van "Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan." omdat je als voetganger dus niet beter weet dan dat de auto je voor moet laten gaan?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2009, 17:07:06
Even wat betreft jouw eerste vraag. Je bent verplicht richting aan te geven. In het RVV staat omschreven:

Artikel 55.

Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.


Wat betreft die andere vraag. Moet ik even zoeken.  :P

 :) Maar ik verplaats me niet zijdelings (toch? Vergeef mijn ontwetendheid  ;)) en ik verlaat ook niet de doorgaande rijbaan...  ??? :) ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2009, 17:13:53
Ik zou zeggen het is een doorgaande weg, en de voetganger kruist em... alleen is de vraag dan: hoe zou je dat kunnen weten als voetganger daarvandaan, en mag je dan inderdaad niet uitgaan van "Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan." omdat je als voetganger dus niet beter weet dan dat de auto je voor moet laten gaan?

Heb het antwoord al in het RVV gevonden.  ;)

Artikel 18.

1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

2. Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan. Als de voetganger vanuit die positie om zich heen kijkt kan hij de verkeersborden aan zijn rechterzijde zien. Hieraan kan hij zien dat het een voorrangsweg betreft.

3. Het eerste en het tweede lid gelden niet voor bestuurders van een tram.


De voetganger bevindt zich niet op dezelfde weg. Dus heeft geen voorrang. Als hij vanuit zijn positie naar rechts kijkt kan hij de borden zien. Hieruit zou hij kunnen afleiden dat het een voorrangsweg betreft.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2009, 17:18:18
:) Maar ik verplaats me niet zijdelings (toch? Vergeef mijn ontwetendheid  ;)) en ik verlaat ook niet de doorgaande rijbaan...  ??? :) ;)

Dat klopt. Maar je gaat toch wel naar rechts en niet rechtdoor?  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2009, 17:24:10
Heb het antwoord al in het RVV gevonden.  ;)

Artikel 18.

1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

2. Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan. Als de voetganger vanuit die positie om zich heen kijkt kan hij de verkeersborden aan zijn rechterzijde zien. Hieraan kan hij zien dat het een voorrangsweg betreft.

3. Het eerste en het tweede lid gelden niet voor bestuurders van een tram.


De voetganger bevindt zich niet op dezelfde weg. Dus heeft geen voorrang. Als hij vanuit zijn positie naar rechts kijkt kan hij de borden zien. Hieruit zou hij kunnen afleiden dat het een voorrangsweg betreft.

Is de defintie van 'weg' uit artikel 1 een rijbaan of is dat een straat (die meestal wel recht door loopt)?  :)  En als de voetganger nu geen borden kan zien? Op het voetpad zijn ze niet geplaatst...


Dat klopt. Maar je gaat toch wel naar rechts en niet rechtdoor?  ;)

Klopt. Dus als ik de voorrangsweg volg en ik ga naar rechts dan heet dat officieel 'zijdelings verplaatsen'?  :)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2009, 17:29:51
Volgens het bord, is het "geen" zijdelingse verplaatsing, want de weg gaat door...


http://www.gratistheorie.nl/auto/voorrangs/p06.htm
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2009, 17:33:19
Is de defintie van 'weg' uit artikel 1 een rijbaan of is dat een straat (die meestal wel recht door loopt)?  :)  En als de voetganger nu geen borden kan zien? Op het voetpad zijn ze niet geplaatst...

Oké. Nu moeten we de WegenVerkeersWet erbij pakken. Deze zegt het volgende:

b.  wegen:
alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;


Dus ook trottoirs maken deel uit van de weg. Ik kan me niet zo snel een situatie indenken waarbij voetgangers geen borden kunnen zien. Bij een kruisende weg (waar we het nu over hebben) staan in het geval van een voorrangsweg altijd borden langs de rijbaan.

Klopt. Dus als ik de voorrangsweg volg en ik ga naar rechts dan heet dat officieel 'zijdelings verplaatsen'?  :)

Alles wat niet rechtdoor of achteruit gaat is een zijdelingse verplaatsing.