Afbuigende voorrangsweg

Auteur Topic: Afbuigende voorrangsweg  (gelezen 12505 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2009, 20:11:59
Mag aannemen dat er toch wel een lichtbron is en de voetganger de haaientanden kan zien vanuit die positie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 15 februari 2009, 20:22:20
Mag aannemen dat er toch wel een lichtbron is en de voetganger de haaientanden kan zien vanuit die positie.

Laten we aannemen van niet... 8) Alleen de koplampen van de auto's in de regen... (al gaan we dan weer naar de praktijk en niet de theorie van de wetsboeken...  ;))


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #22 Gepost op: 15 februari 2009, 20:24:57
Laten we aannemen van niet... 8) Alleen de koplampen van de auto's in de regen... (al gaan we dan weer naar de praktijk en niet de theorie van de wetsboeken...  ;))
Er zal geen wegbeheerder zo een weg inrichten, dat is dan meestal dmv een uitritconstructie oid...  ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 15 februari 2009, 20:34:02
Zit nog ff na/door te denken. (krak)  ;D
Als een bestuurder de voorrangsweg zou verlaten door rechtdoor te gaan en de voetganger steekt over van links naar rechts (dus hij kruist de rechtdoor gaand voertuig en loopt dus evenwijdig aan de doorgaande voorrangsweg) is er dan wel 'rechtdoor op dezelfde weg' situatie voor de voetganger?  :) Het voertuig slaat dan relatief gezien rechtsaf...


http://www.theorieexamens.com/downloads/Les3_Voorrangsregel.pdf

Als je de afbuigende voorrangsweg blijft vervolgen of wilt verlaten krijg je voorrang van alle bestuurders die de afbuigende
voorrangsweg naderen.
Voorrangsregel: Hou goed in de gaten dat als we het over de voorrangsregel hebben we het alleen over bestuurders heb-
ben. Een voetganger heeft dus nooit voorrang.
Z.U.I.R. :Er zijn wel enige situaties wanneer een voetganger voor gaat. Dit kan je makkelijk onthouden door aan het woordje
ZUIR te denken. ZUIR staat namelijk voor de 4 situaties wanneer een voetganger wel voor gaat.
Z: Zebra
U: Uitrit ( Verlaagde stoep of stoperand )
I: Inrit
R: Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afbuigend verkeer op dezelfde weg


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 15 februari 2009, 20:34:37
Er zal geen wegbeheerder zo een weg inrichten, dat is dan meestal dmv een uitritconstructie oid...  ;)

Dat doen ze dan om het extra duidelijk te maken?  :)


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #25 Gepost op: 16 februari 2009, 08:53:24
@Palmpie: die kwam ik op een ander forum ook tegen ;)

Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afbuigend verkeer op dezelfde weg.

Daarom gaat de voetganger in ieder geval eerst. De voetganger kan geen voorrang krijgen. Dat geldt alleen voor bestuurders.
En die voorrangsregel wordt bepaald door het specifieke bord.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #26 Gepost op: 16 februari 2009, 09:58:11
Deze had ik op m'n theorie-examen, altijd fout  :-[


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #27 Gepost op: 16 februari 2009, 09:58:18
Eerst de motor, dan de voetganger en dan de auto. Klopt toch?  ::)

Volgens mij snap ik het nu niet meer.... als voetganger zou je daar dus kunnen denken dat jij als eerste mag en voorrang hebt, want de motor slaat immers af. En het feit dat een voetganger de haaietanden voor de andere richtingen eventueel kan zien, kan m.i. geen argument zijn om het gebrek aan voorrang voor de voetganger aan te duiden. Die haaietanden zijn immers niet bedoeld voor die voetganger. Als ik een kruising nader en ik zie haaietanden op de (rechts) kruisende weg staan, dan weet ik dat het kruisende verkeer me in beginsel voorrang zal verlenen. Als er echter op mijn weg géén voorrangsbord staat, mag ik er feitelijk dus niet vanuit gaan dat ik voorrang heb. Ken zat van zulke situaties. Denk inderdaad dat het een kwestie is van goed wegbeheer om de situatie duidelijk te maken.
greetz,  Enrique


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 21 februari 2009, 01:54:23
Eerst de motor, dan de voetganger en dan de auto. Klopt toch?  ::)

@Palmpie: die kwam ik op een ander forum ook tegen ;)

Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afbuigend verkeer op dezelfde weg.

Daarom gaat de voetganger in ieder geval eerst. De voetganger kan geen voorrang krijgen. Dat geldt alleen voor bestuurders.
En die voorrangsregel wordt bepaald door het specifieke bord.



Volgens mij snap ik het nu niet meer.... als voetganger zou je daar dus kunnen denken dat jij als eerste mag en voorrang hebt, want de motor slaat immers af. En het feit dat een voetganger de haaietanden voor de andere richtingen eventueel kan zien, kan m.i. geen argument zijn om het gebrek aan voorrang voor de voetganger aan te duiden. Die haaietanden zijn immers niet bedoeld voor die voetganger. Als ik een kruising nader en ik zie haaietanden op de (rechts) kruisende weg staan, dan weet ik dat het kruisende verkeer me in beginsel voorrang zal verlenen. Als er echter op mijn weg géén voorrangsbord staat, mag ik er feitelijk dus niet vanuit gaan dat ik voorrang heb. Ken zat van zulke situaties. Denk inderdaad dat het een kwestie is van goed wegbeheer om de situatie duidelijk te maken.

Wat is nu het definitieve antwoord van de 'forum' deskundigen?  :)


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #29 Gepost op: 21 februari 2009, 10:37:43
Wellicht kan het helpen om de bocht van de voorrangsweg wat minder scherp te maken of gewoon recht te trekken. Dat is zoals de voorrangssituatie is. De voetganger en de auto komen dan ineens uit een zijstraat. Dus:
- motor (rijdt op de voorrangsweg)
- voetganger
- auto (kijkt de voetganger in de rug en moet deze dus voor laten gaan)
Geloof niet alles wat je denkt.