Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 70935 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 16 februari 2009, 13:18:17
hoi hoi  ::)

In het Nederlandse tijdschrift voor ehbo en reddingwezen van februari  staat op blz 22 en 23 een opmerkelijk verhaal over saturatiemeters. Er staat dat een pulsoxymeter een aardige aanvulling op de uitrusting van de gevorderde ehbo’er is.

Ik mag mijzelf denk ik wel een ervaren ehbo’er noemen, maar nu vraag ik me toch af wat ik aan zo’n apparaat heb.
Volgens de tekst: de pulsoxymeter is een snelle indicator voor de polsfrequentie en de hoeveelheid zuurstof in het bloed, die binnen een minuut werkt. Met name een positieve interpretatie is goed bruikbaar in de (gevorderde) eerstehulp praktijk. Een normale hartslag en goede zuurstofverzadiging betekenen dat het slachtoffer nog in redelijke doen is en rustig verder beken kan worden. 1**

Nou vraag ik me natuurlijk af wat jullie vinden, is dit een nuttige toevoeging of is het volkomen zinloze aanschaf.

ik lees het wel....
ben

 1** het vetgedrukte gedeelte is letterlijk overgenomen uit de tekst, echter de tekst beslaat meerdere pagina’s.




RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2009, 13:29:37
Het staat natuurlijk interessant om zo'n ding op je EHBO-post te hebben liggen. Maar als je niet weet wat de normaal-waarden van de patient zijn als ook geen middelen hebt om bij een te lage stauratie in te kunnen grijpen, heb je puur aan de waarden gene ene moer.
Bovendien zul je ook moeten weten wat de waarden behoren te zijn bij bijvoorbeeld een COPD patient, en ook hier kun je op een EHBO-post niet veel meer met deze kennis doen dan eventueel doorgeven bij je melding aan de meldkamer.

Daarin ligt natuurlijk wel weer een voordeeltje: de meldkamer kan bij het aanhoren van de waarden wel een diagnose stellen en dit mee laten wegen om de aanvraag voor een Ambu al dan niet met spoed te laten rijden.

Als je dan daarbij mee laat wegen dat je voor een goed apparaat tussen de 200 en 300 euro kwijt bent zie ik weing EHBO-verenigingen tot aanschaf over gaan om alleen de meldkamer van deze informatie te kunnen voorzien.

Overigens kun je zelf al heel goed doorgeven of je patient blauw of grijs en bezweet is dat is ook al voldoende duidelijk voor de meldkamer

Groetjes

Ruud


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2009, 13:34:46
alleen een losse sensor kost al 250,- 8) (dus dan nog niet eens het app.)
do I need to say more?

en ...ik vind ook dat je juist de achtergrond van je handelingen moet weten
dus niet alleen maar een dingetje op de vinger et voilá.
wat weet jij ook wat goed is?
wat fout is?
wat kan je verwachten bij....?

**meten is weten, maar je moet wel weten wat je meet** ;)


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2009, 17:54:22
Er zijn er ook die minder kosten!
http://www.defibrion.nl/aed-winkel/pulse-oximeter-saturatiemeter.html?gclid=CMnT26e_4ZgCFYM_3godtTwpdA

op de volgende sit staan ze vanaf € 79.00 voor thuis gebruik en vanaf €125,00 voor professioneel gebruik.(incl. BTW)
http://www.saturatiemeter.eu/N_frame.html?http://www.saturatiemeter.eu/N_home.html

leo
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2009, 18:37:20

en ...ik vind ook dat je juist de achtergrond van je handelingen moet weten
dus niet alleen maar een dingetje op de vinger et voilá.
**meten is weten, maar je moet wel weten wat je meet** ;)

Helemaal ens. Je mnoet wel weten waar je mee bezig bent. Maar nog niet ens zo lang geleden
was de bediening van een AED ook slechts aan professionals voorbehouden.

Met welk doel gebruikt een professional (met zijn kennis) een saturatiemeter?
En wat heb je als EHBOer aan zo'n saturatiemeter, als je daarvoor een opleiding zou hebben gehad?
Want het staat toch niet voor niets in het reddingwezen dat dit apparaat een waardevolle aanvulling is voor de gevorderde EHBOer?
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2009, 18:56:14
Mijns inziens heeft het geen meerwaarde als je niet naar die gemeten waarde kunt handelen. En zolang de EHBO-er niet bevoegd is zuurstof te geven, kun je dus niet naar die gemeten waarde handelen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2009, 21:34:46
In Reddingwezen wordt hij voor 90 euro met 10% korting voor abonnees aangeboden.
In het artikel wordt de nodige achtergrondinfo inclusief de normaalwaardes gegeven.
De vraag blijft natuurlijk of het een nuttige aanvulling is.
Het voordeel lijkt mij vooral de nauwkeurige hartslag. Die zal beter zijn dan wanneer men die handmatig moet meten.
In het artikel wordt gesteld dat het gaat over "de hoeveelheid zuurstof die in het circulerend bloed zit".
Dat is een ernstig misverstand. Koolmonoxide slachtoffers hebben namelijk een goede saturatie, maar slachtoffers zijn "niet in goede doen."
Bovendien ben ik benieuwd naar het prijsverschil. Wat is de prijs-kwaliteit-verhouding?


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2009, 21:43:09
radar even afgezien van de prijs. Denk je dat het een nuttige aanvulling is. Bijv.wanneer je de ehbo de normaalwaarde leert incl uitzonderingen?

ik hoor het wel

ben


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2009, 22:19:10
De vraag blijft natuurlijk of het een nuttige aanvulling is.
Het voordeel lijkt mij vooral de nauwkeurige hartslag. Die zal beter zijn dan wanneer men die handmatig moet meten.

Wat saturatie betreft denk ik niet.
De hartslag zie ik nog wel de meerwaarde van in.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2009, 00:17:24
Wat saturatie betreft denk ik niet.
De hartslag zie ik nog wel de meerwaarde van in.


Maar hoeveel waarde haal je uit de hartfrequentie die van zo'n meter te halen is? Je wilt toch weten of de hartslag voelbaar is aan de pols en of die pols goed gevuld is... of je er nu een paar slagen naast zit in je snelle berekening is toch niet heel erg belangrijk? Je voelt snel genoeg of er een te snelle of te trage pols is.
Voelen blijft toch mijn voorkeur houden. :-\