Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 72115 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 1 maart 2009, 00:26:57
Dan hebben we het natuurlijk over ambubalonnen, zuurstof en weet ik veel wat allemaal niet aan spullen. Het is niet verboden volgens de BIG maar ik vind het allemaal erg dubieus met name dat het gewoon bijna geen EHBO meer is. Het komt bij mij ook enorm over dat als ze de kans krijgen een intubatieset te gebruiken dit nog doen ook. Ik vind het perfect dat er enthousiastelingen zijn maar ik ben nog altijd van mening dat je dan naar een SIGMA of een opleiding geneeskunde of verpleegkunde moet gaan doen als je meer wilt dan EHBO alleen. Hoog en droog oefenen kan iedereen. Ik leer nu ook op een pop een venvlon prikken maar het is nog maar afwachten of het me in de praktijk ook lukt. Zeker als je wat onder druk komt te staan! Trainen tot je een ons weegt zegt mij persoonlijk niet zoveel. ( het is wel een begin ) Ik zal wel weer een hoop ellende op mijn hals halen met mijn betoog maar ik kon het weer even niet laten :-X. Zie het maar als enthousiastme voor mijn vak. Ik kom er de laatste jaren alleen maar meer achter dat het allemaal echt niet zo simpel is. Ik vind het ook zo jammer voor de EHBOers die het wel hebben begrepen. Elke ambulance pleeg maakt het welleens mee en dan rijden ze weg met het gevoel ' daar had je er weer zo 1 '. Dat is toch zonde voor die hele club?

Toch ben ik ook blij om te lezen dat men ook nog leert zonder of weinig toeters en bellen eerste hulp te leren verlenen. Daar is het toch ook voor bedoeld ? Kneuzingen/verzwikkingen koelen en als het nodig is een drukverband geven ter ondersteuning. Ademweg vrij maken d.m.v. kinlift, stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer, wonden verbinden, BLS i.g.v. een reanimatie etc etc. Dat is EHBO! Die doen dus best wel veel. Stel dat er voor elke verzwikking of wondje een ambu moet komen?? Dat kan toch niet ?
Ik zie geen rede om een saturatiemeter c.q. tensiemeter etc te gebruiken.  Belang hierin is grenzen te stellen van wat is voor de EHBO en wat is voor de arts/ambu/SEH ?

Nou, nu niet meteen gaan schreeuwen en boos worden maar laat het even rustig inwerken :D. Dit was even een persoonlijke noot van mij. Wie ben ik? Nobody, want ik kan toch geen wetsweizigingen etc doorvoeren;).

En een pluim voor alle EHVers die enthousiast met het EHBOen bezig zijn. O0


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #101 Gepost op: 1 maart 2009, 17:24:31
Bij de clubs die ik mag mede trainen, gaan we zelf met ervaren eerste hulpverleners terug naar de basis, en dan merken velen dat ze op de basis nog veel te leren hebben.. Naast met vele uitgebreide middelen werken, leren ze ook met geen of zeer primitieve middelen aan het werk te gaan, en telkens terug te gaan naar een simpele basis..
Kijk als een gadget het effect heeft dat een eerste hulpverlener veel meer wil leren dan dat ene boekje, dan is er niets mis mee...

Hallo Rescue,

Vanuit welke klinische ervaring en achtergrond train jij die mensen eigenlijk?

Groet,

Expert.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #102 Gepost op: 1 maart 2009, 20:14:28
Je mag altijd eens komen kennis maken.. :-)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #103 Gepost op: 1 maart 2009, 21:33:30
Je mag altijd eens komen kennis maken.. :-)

Hallo Rescue,

Dat is nou echt heel erg vriendelijk van je, maar ik zie niet in waarom je mijn eerder gestelde vraag op dit forum, niet even zou kunnen beantwoorden, zodat iedereen die dit leest wat meer inzicht krijgt in de expertise van waaruit jij spreekt.

Bij de clubs die ik mag mede trainen, gaan we zelf met ervaren eerste hulpverleners terug naar de basis, en dan merken velen dat ze op de basis nog veel te leren hebben.. Naast met vele uitgebreide middelen werken, leren ze ook met geen of zeer primitieve middelen aan het werk te gaan, en telkens terug te gaan naar een simpele basis..

Vanuit welke klinische ervaring en achtergrond train jij die mensen eigenlijk?

Groet,

Expert.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #104 Gepost op: 1 maart 2009, 22:41:58
Ik denk dat we heel gauw klaar zijn met deze hele discussie.
Als je eerste hulp verleend volgens de laatste druk van het Oranje Kruis boekje dan heb je helemaal geen saturatiemeter nodig.
Ook hoef je de pols niet te tellen.
De informatie die het al zou geven kun je in mijn ogen als eerste hulpverlener ook helemaal niks met deze informatie en zal het als het goed is je handelen niet beinvloeden.
Het is natuurlijk wel erg stoer om een halve ambulance aan apparatuur in je eerste hulp tas mee te sjouwen en te showen. Het blijft vaak niet bij een saturatiemeter alleen. Daarom vind ik het een hele goede actie van de leverancier want die weet zeker dat er een vracht mensen is die een saturatiemeter kopen.

Hoewel vele mensen het OK boekje als "de standaard" op EH gebied zien, maar dat is niet meer het geval.
Ik gun iedereen zijn speeltjes, zolang dat geen nadelige gevolgen heeft voor het slachtoffer.
Het gebruik van de saturatiemeter en polsslag voelen wordt niet in de basisopleiding aangeleerd, maar in herhalingslessen kan en mag dat aan de orde komen.
Of je het wilt of niet, vanuit Brussel komen nieuwe richtlijnen t.a.v. de Eerste Hulp.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #105 Gepost op: 1 maart 2009, 23:02:07
Hallo EHBO-er

Ik deel je mening dat we het onderwerp nu wel hebben uitgekauwd. Richtlijnen uit Brussel zeggen mij helemaal niks en ik blijf het onzin vinden. Ik onderschrijf de woorden van Joost, eerder geplaatst vandaag, volledig!

Groet,

Expert.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #106 Gepost op: 1 maart 2009, 23:07:46
Hallo EHBO-er

Ik deel je mening dat we het onderwerp nu wel hebben uitgekauwd. Richtlijnen uit Brussel zeggen mij helemaal niks en ik blijf het onzin vinden. Ik onderschrijf de woorden van Joost, eerder geplaatst vandaag, volledig!

Groet,

Expert.

 O0


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #107 Gepost op: 1 maart 2009, 23:14:53
Hoewel vele mensen het OK boekje als "de standaard" op EH gebied zien, maar dat is niet meer het geval.
Ik gun iedereen zijn speeltjes, zolang dat geen nadelige gevolgen heeft voor het slachtoffer.
Het gebruik van de saturatiemeter en polsslag voelen wordt niet in de basisopleiding aangeleerd, maar in herhalingslessen kan en mag dat aan de orde komen.
Of je het wilt of niet, vanuit Brussel komen nieuwe richtlijnen t.a.v. de Eerste Hulp.

Het Oranje Kruisboekje is een leidraad voor het handelen van de EHBO'er. Dit in combinatie van de richtlijnen van de NRR/ERC.
Daarin staat nergens dat ik polsslag ga voelen. Integendeel. De richtlijnen geven aan na ademhalingcontrole wordt de ademhaling van de SO veilig gesteld met of kinlift of stabiele zijligging. Of er wordt gestart met reanimatie.

Daarnaast heb je nog het boekje de gevorderde ehbo'er. Hierin worden geen dingen behandeld die te maken hebben met stethoscoop, saturatiemeter, beademingsballon en dergelijke speeltjes.
In dat boekje staat ook niet het pols voelen benoemd. Dat doen we al sinds 2006 niet meer. Ik zal wat de richtlijnen betreft niet afwijken.

Laat de cursisten maar eerst eens goed de basis onder de knie krijgen. Want helaas ervaar ik nog te regelmatig dat de basishandelingen bij de cursisten, hoe enthousiast ze ook zijn, er niet goed in zitten.

Laten ze eerst eens goed leren een ademhalingcontrole tien seconden lang goed te doen!


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #108 Gepost op: 2 maart 2009, 10:22:11
Hallo Rescue,

Misschien wijken we een beetje af van het Topic. Toch wil ik graag een helder verband leggen met het onderwerp. We hebben het natuurlijk over de zin en onzin van saturatiemeters als tool voor Eerste Hulpverleners. We zijn het in ieder geval met elkaar eens dat dit geen toegevoegde waarde heeft en dat het belangrijk is Eerste Hulpverleners vooral een aantal eenvoudige handelingen aan te leren die er werkelijk toe doen. Dat is toch wel de rode draad die je in alle reacties terug leest.

Ook jij hebt hierover een duidelijke mening en dat is natuurlijk je goed recht. Het is een openbaar forum waar ieder zijn mening vrij mag verkondigen, mits de regels van het goed fatsoen niet worden overschreden en mensen niet persoonlijk worden geschoffeerd op basis van hun mening. Zo heb jij, ten aanzien van tal van onderwerpen op dit forum, een vrij uitgesproken mening, kennelijk op basis van een bepaalde expertise.

Bij de clubs die ik mag mede trainen, gaan we zelf met ervaren eerste hulpverleners terug naar de basis, en dan merken velen dat ze op de basis nog veel te leren hebben.. Naast met vele uitgebreide middelen werken, leren ze ook met geen of zeer primitieve middelen aan het werk te gaan, en telkens terug te gaan naar een simpele basis..

Vanuit welke klinische ervaring en achtergrond train jij die mensen eigenlijk?

Je mag altijd eens komen kennis maken.. :-)

Dat is nou echt heel erg vriendelijk van je, maar ik zie niet in waarom je mijn eerder gestelde vraag op dit forum, niet even zou kunnen beantwoorden, zodat iedereen die dit leest wat meer inzicht krijgt in de expertise van waaruit jij spreekt.

Ik wil je graag danken voor je persoonlijke reactie waarin je mij inzicht verschaft in jouw achtergrond qua opleiding. http://www.rescuetraining.nl:80/  Echter, ik begrijp niet goed waarom je dit via een persoonlijk bericht meent te moeten doen. Bovendien beantwoord je mijn vraag slechts ten dele en daarom stel ik deze nogmaals.

Vanuit welke klinische ervaring en achtergrond train jij die mensen eigenlijk?

Groet,

Expert.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #109 Gepost op: 2 maart 2009, 20:02:00
Hallo Rescue,

Misschien wijken we een beetje af van het Topic. Toch wil ik graag een helder verband leggen met het onderwerp. We hebben het natuurlijk over de zin en onzin van saturatiemeters als tool voor Eerste Hulpverleners. We zijn het in ieder geval met elkaar eens dat dit geen toegevoegde waarde heeft en dat het belangrijk is Eerste Hulpverleners vooral een aantal eenvoudige handelingen aan te leren die er werkelijk toe doen. Dat is toch wel de rode draad die je in alle reacties terug leest.

Ook jij hebt hierover een duidelijke mening en dat is natuurlijk je goed recht. Het is een openbaar forum waar ieder zijn mening vrij mag verkondigen, mits de regels van het goed fatsoen niet worden overschreden en mensen niet persoonlijk worden geschoffeerd op basis van hun mening. Zo heb jij, ten aanzien van tal van onderwerpen op dit forum, een vrij uitgesproken mening, kennelijk op basis van een bepaalde expertise.

Ik wil je graag danken voor je persoonlijke reactie waarin je mij inzicht verschaft in jouw achtergrond qua opleiding. http://www.rescuetraining.nl:80/  Echter, ik begrijp niet goed waarom je dit via een persoonlijk bericht meent te moeten doen. Bovendien beantwoord je mijn vraag slechts ten dele en daarom stel ik deze nogmaals.

Vanuit welke klinische ervaring en achtergrond train jij die mensen eigenlijk?

Groet,

Expert.

Ik kan me niet herrineren dat ik jou een persoonlijke reactie hebt gestuurd in de afgelopen week.. Dus ik weet niet wie namens mij met jou communiceert.. Verder communicatie over mijn achtergronden doe ik niet hier publiek, mocht je werkelijk interresse hebben weet je me te vinden...  Een discussie over mijn competenties en achtergronden ga ik hier niet voeren.. Zeker niet met mensen die mij nog nooit een hand hebben geschud en al helemaal niet met mensen die zelf anoniem wensen te blijven op een openbaar forum..

Back on topic maar ?