Dan hebben we het natuurlijk over ambubalonnen, zuurstof en weet ik veel wat allemaal niet aan spullen. Het is niet verboden volgens de BIG maar ik vind het allemaal erg dubieus met name dat het gewoon bijna geen EHBO meer is. Het komt bij mij ook enorm over dat als ze de kans krijgen een intubatieset te gebruiken dit nog doen ook. Ik vind het perfect dat er enthousiastelingen zijn maar ik ben nog altijd van mening dat je dan naar een SIGMA of een opleiding geneeskunde of verpleegkunde moet gaan doen als je meer wilt dan EHBO alleen. Hoog en droog oefenen kan iedereen. Ik leer nu ook op een pop een venvlon prikken maar het is nog maar afwachten of het me in de praktijk ook lukt. Zeker als je wat onder druk komt te staan! Trainen tot je een ons weegt zegt mij persoonlijk niet zoveel. ( het is wel een begin ) Ik zal wel weer een hoop ellende op mijn hals halen met mijn betoog maar ik kon het weer even niet laten
. Zie het maar als enthousiastme voor mijn vak. Ik kom er de laatste jaren alleen maar meer achter dat het allemaal echt niet zo simpel is. Ik vind het ook zo jammer voor de EHBOers die het wel hebben begrepen. Elke ambulance pleeg maakt het welleens mee en dan rijden ze weg met het gevoel ' daar had je er weer zo 1 '. Dat is toch zonde voor die hele club?
Toch ben ik ook blij om te lezen dat men ook nog leert zonder of weinig toeters en bellen eerste hulp te leren verlenen. Daar is het toch ook voor bedoeld ? Kneuzingen/verzwikkingen koelen en als het nodig is een drukverband geven ter ondersteuning. Ademweg vrij maken d.m.v. kinlift, stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer, wonden verbinden, BLS i.g.v. een reanimatie etc etc. Dat is EHBO! Die doen dus best wel veel. Stel dat er voor elke verzwikking of wondje een ambu moet komen?? Dat kan toch niet ?
Ik zie geen rede om een saturatiemeter c.q. tensiemeter etc te gebruiken. Belang hierin is grenzen te stellen van wat is voor de EHBO en wat is voor de arts/ambu/SEH ?
Nou, nu niet meteen gaan schreeuwen en boos worden maar laat het even rustig inwerken
. Dit was even een persoonlijke noot van mij. Wie ben ik? Nobody, want ik kan toch geen wetsweizigingen etc doorvoeren;).
En een pluim voor alle EHVers die enthousiast met het EHBOen bezig zijn.