Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 72116 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #110 Gepost op: 2 maart 2009, 20:32:26
Ik kan me niet herrineren dat ik jou een persoonlijke reactie hebt gestuurd in de afgelopen week.. Dus ik weet niet wie namens mij met jou communiceert..

Hallo Rescue,

Allereerst mijn publieke verontschuldiging. Ik heb inderdaad een bericht ontvangen van iemand die mij jouw beknopte CV heeft toegestuurd. Bij nader inzien was dat bericht inderdaad niet van jou afkomstig en ik heb mij vergist. Mijn oprecht excuus voor dit misverstand.

Een discussie over mijn competenties en achtergronden ga ik hier niet voeren..

Dat is ook helemaal niet nodig Rescue. De vraag; "Vanuit welke klinische ervaring en achtergrond train jij die mensen eigenlijk" is mij inmiddels helemaal duidelijk geworden. Het was maar een vraag.

Groet,

Expert.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #111 Gepost op: 2 maart 2009, 21:05:33
Hallo Rescue,

Allereerst mijn publieke verontschuldigen. Ik heb inderdaad een bericht ontvangen van iemand die mij jouw beknopte CV heeft toegestuurd. Bij nader inzien was dat bericht inderdaad niet van jou afkomstig en ik heb mij vergist. Mijn oprecht excuus voor dit misverstand.

Dat is ook helemaal niet nodig Rescue. De vraag; "Vanuit welke klinische ervaring en achtergrond train jij die mensen eigenlijk" is mij inmiddels helemaal duidelijk geworden. Het was maar een vraag.

Groet,

Expert.  

Goh, dat mensen zo aardig zijn een beknopte CV rond te sturen en zonder mijn weten mijn persoonlijke gegevens rondstrooien.. Ik weet niet of ik zit te wachten op dit soort hulp van mensen, zonder dat met mij te overleggen..  Degene die het willen weten, kunnen mij gewoon bellen. Wie mij wil leren kennen, komt gewoon op bezoek, heb ik gewoon een bak koffie klaar...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #112 Gepost op: 2 maart 2009, 21:13:11
Goh, dat mensen zo aardig zijn een beknopte CV rond te sturen en zonder mijn weten mijn persoonlijke gegevens rondstrooien.. Ik weet niet of ik zit te wachten op dit soort hulp van mensen, zonder dat met mij te overleggen..  Degene die het willen weten, kunnen mij gewoon bellen. Wie mij wil leren kennen, komt gewoon op bezoek, heb ik gewoon een bak koffie klaar...  

Ik kan het misschien fout hebben maar ik denk dat hier je CV gevonden is:

(...)
Ik wil je graag danken voor je persoonlijke reactie waarin je mij inzicht verschaft in jouw achtergrond qua opleiding. http://www.rescuetraining.nl:80/  (...)

Op http://www.rescuetraining.nl/missie.html staat precies de term 'beknopte CV' ;) :)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #113 Gepost op: 2 maart 2009, 22:29:50
Ik kan het misschien fout hebben maar ik denk dat hier je CV gevonden is:

Op http://www.rescuetraining.nl/missie.html staat precies de term 'beknopte CV' ;) :)

Hoe zou jij het vinden, als ik even ongevraagd een link plaats naar jouw CV en jou adres gegevens zonder jouw toestemming, ook al staat het ergens op het internet.. Zoveel preventisten zijn er in jouw omgeving niet,


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #114 Gepost op: 3 maart 2009, 00:04:04
Hoe zou jij het vinden, als ik even ongevraagd een link plaats naar jouw CV en jou adres gegevens zonder jouw toestemming, ook al staat het ergens op het internet.. Zoveel preventisten zijn er in jouw omgeving niet,


Peter,

Je zult ook moeten leren leven met deze geneugten van internet. Als je de verspreiding van jouw cv wilt voorkomen, dan zul je dat zelf moeten afschermen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #115 Gepost op: 3 maart 2009, 09:23:54
Hallo Rescue,

Allereerst mijn publieke verontschuldiging. Ik heb inderdaad een bericht ontvangen van iemand die jouw beknopte CV heeft toegestuurd. Bij nader inzien was dat bericht inderdaad niet van jou afkomstig en ik heb mij vergist. Mijn oprecht excuus voor dit misverstand.

Okay mensen,

Het is nu wel mooi geweest. Nogmaals..., het bericht dat ik heb ontvangen was niet afkomstig van Rescue, in tegensteling tot wat ik per abuis suggereerde. Ik begrijp zijn boosheid hierover. Peter, derhalve nogmaals mijn welgemeende excuus. Het bericht betrof overigens een link naar je eigen website. Je CV staat gewoon vrij leesbaar op het internet en daar was ik natuurlijk al lang achter. Die informatie heb je er toch echt zelf opgezet. Als je dan op gezette tijden controversieel of ongefundamenteerd je mening verkondigt, dan loop je natuurlijk de kans dat je hierover wordt aangesproken op dit forum. Meer zal ik er niet over schrijven.

Daarom stel ik voor dat we hier over ophouden en zoals Peter al voorstelde weer "On Topic" gaan over saturatiemeters. Dat het er af en toe fel aan toe gaat is niet erg.

Wie mij wil leren kennen, komt gewoon op bezoek, heb ik gewoon een bak koffie klaar...  

Tot slot Peter, als anesthesioloog & H-MMT arts sla ik het aanbod voor een bak koffie natuurlijk nooit af. Gaan we gewoon pro-con over saturatiemeters, rapid sequence intubations, hyperventilatie, noodampuaties onder water en over H-MMT's kletsen.

Groet,

Expert.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #116 Gepost op: 3 maart 2009, 11:27:06
Excuses aanvaard, Expert..  Ik ben niet boos op jou, en ik kan ook leven met de geneugten van internet. Ik maak er veelvuldig gebruik van.  Echter ik baal als mensen in mijn naam spreken, of over mij een sprookjes vertellen, terwijl ze mij nog nooit ontmoet hebben...
Mijn schrijfstijl is soms slordig en gaat soms voorbij aan details, bewijst alleen maar dat ik ook gewoon een mens ben..  Ik heb een duidelijke mening, en die probeer ik zo respectvol te brengen. En ja ik heb niet de wijsheid in pacht, en ook ik leer nog elke dag..  

ik heb wel op het gebied van eerste hulp en acute medische zorg buiten het ziekenhuis een bepaalde mening. Maar ik ben daar absoluut niet dogmatisch in, en ook ik leer nog elke dag..  

Uitnodiging aan Expert is verstuurd,

Toen ik ik in 2003 op dit forum over de AED, Zuurstof en Wervelletsels had, kreeg ik iedereen over me heen, en nu vinden velen dat een toch redelijke en acceptabele standpunten. Ik sta niet bekend als conservatief en ik probeer dit ook zo genuanceerd mogelijk te brengen.

Een saturatie meter is een relatief eenvoudige tool en kan een toepassing hebben in de eerste hulp.  Echter de nut en intepretatie door onvoldoende getrainde mensen vind ik het een onzin tool, als je niet eerst verdiept hebt in Zuurstof eerste Hulp, en andere basis first responder technieken.  Je interventie als eerste hulpverlener zal namelijk nooit wijzigen, en je leert zeker niet vertrouwen op ogen.

De credo meten is weten is ogenwaarschijnlijk waar, echter ik denk dat iedereen met me eens is, dat als niet weet wat je meet, dat het dan leidt tot verkeerde conclusies en nog erger vertraging van de vervolghulpverlening, schijnveiligheid of zelfs tot het doen van verkeerde interventies.

Als je de KNMV, FIM en KNAF lijsten leest waar aan eerste hulp materialen op een evenement staan, staat deze tool er altijd standaard bij..  De bedoeling daarvan is dat eerste hulp dienstverleners deze middelen ter beschikking stellen aan een wedstrijdarts.. Echter juist bij trauma's merk ik dat ook sommige "profi"hulpverleners ook geneigd zijn hun interventies aanpassen aan een waarde en daardoor ook geneigd zijn later dan nodig de vervolgketen willen alarmeren.
De reguliere gele taxi, komt dan later dan eigenlijk wenselijk zou zijn.. Dat vind ik jammer..

Ik zie op eerste hulp posten van de risicovolle evenementen steeds meer "A.L.S. middelen" van ALS Koffers met medicatie tot volledige patientenmonitoren verschijnen, (ook bij ons ontkomen we niet aan dat verschijnsel, je word er min of meer door organisatoren door verplicht, anders gaan ze naar een ander..)  Echter een belangrijke nadeel van al die hulpmiddelen, zijn aanzienlijke exploitatie kosten en investeringen, maar ook verschuiving van we lossen het hier wel op, tot een vertraging van toegang vervolgketen.  Dat is nu precies iets wat we willen voorkomen.

Patienten monitoren kosten over een paar jaar, nog maar een schijntje van wat ze nu kosten..  nu heb je al een patientenmonitor, met 12 kanaals ECG, Saturatie, BPM, CO2 meting draadloze registratie tools voor koppeling met een PC onder de 1000 euro...  Straks kan elke EHBO clubje zo iets veroorloven..  Nu heb ik geen bezwaar dat die prijzen dalen, echter aan onze organisatie worden door de inspectie voor de volkgezondheid strenge eisen gesteld, en moeten we onderhoudscontracten, kwaliteitsplannen (HKZ) hebben voor elke hulpmiddel die we gebruiken.. Van CPR-Ezy tot Saturatiemeters..  En op zich vind ik die eisen niet extreem en kunnen we daar aan ook voldoen.  
Ik vind wel dat "eerste hulp dienstverleners" die dit soort tools gebruiken, ook aan dezelfde eisen van IGZ moeten blootgesteld..


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 3 maart 2009, 17:50:54
Haha toevallig heb ik dat gisteren nog even doorgekeken. Ik moest erg om mezelf lachen. Ik was toen 15/16 geloof ik ( ik ben nu 21, bijna 22 ) ik begreep er op een gegeven geen bal meer van hoe het zat. Probeerde maar een beetje mee te doen ::). Ben wel wijzer geworden de afgelopen jaren. Wel grappig om te zien dat ik in die tijd een flinke sprong hebt gemaakt. Ik was een tijdje spoorloos van het forum en ben sinds kort weer een beetje aan het lezen en een beetje aan het mee discuseren, mee denken met ook duidelijke meningen. Maar ook meningen op basis van de inmiddels opgedane ervaringen en studies die ik de afgelopen jaren tot mij heb genomen. En dat mag!  Peter zijn ding, ik en iedereen de zijne. Iedereen verdedigt toch min of meer zijn eigen kleur.
Maar ik vind het hardstikke leuk dat ik het medium weer heb herondekt om zodoende nog wat bij te dragen aan een discussie of wat bij te leren. Zoals over hyperventilatie bijvoorbeeld van Expert die welleens waar anesthesioloog is en MMT-arts :o. Zo een hoge pief heb ik nog nooit meegemaakt, volgens mij op het forum hahaha.

Groetjes Joost :D


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #118 Gepost op: 4 maart 2009, 11:48:17

Patienten monitoren kosten over een paar jaar, nog maar een schijntje van wat ze nu kosten..  nu heb je al een patientenmonitor, met 12 kanaals ECG, Saturatie, BPM, CO2 meting draadloze registratie tools voor koppeling met een PC onder de 1000 euro...  Straks kan elke EHBO clubje zo iets veroorloven..  Nu heb ik geen bezwaar dat die prijzen dalen, echter aan onze organisatie worden door de inspectie voor de volkgezondheid strenge eisen gesteld, en moeten we onderhoudscontracten, kwaliteitsplannen (HKZ) hebben voor elke hulpmiddel die we gebruiken.. Van CPR-Ezy tot Saturatiemeters..  En op zich vind ik die eisen niet extreem en kunnen we daar aan ook voldoen.  
Ik vind wel dat "eerste hulp dienstverleners" die dit soort tools gebruiken, ook aan dezelfde eisen van IGZ moeten blootgesteld..

Wat moet je nu als EHBO vereniging met een monitor vraag ik mij af. Wat is de meerwaarde van een monitor voor een EHBO’er? ik kan het niet bedenken. Het grote risico dat er kan ontstaan is, verkeerde interpretaties die gedaan worden door mensen die er heel weinig ervaring mee hebben. Het werken met een monitor en vooral het interpreteren van wat zie ziet op de monitor , daar moet je veel ervaring mee hebben. deze ervaring krijg je dus niet door dat je een paar maal per jaar een training doet. Op een evenement kan je prima een Bradycardie of Tachycardie  voelen aan de pols. Wat moet je als EHBO’er met een 12 kanaals ECG? Als EHBO’er kan je niets doen als je op het scherm elevaties of depressies ziet, je moet een ECG goed kunnen interpreteren en dat leer je niet  door maar een paar trainingsavonden te volgen. Er zijn zelfs huisartsen die niet goed ECG's kunnen beoordelen, en deze mensen hebben toch een gedegen opleiding achter de rug. Nogmaals ik heb dit al eerder geschreven, wat zie je aan de patiënt, dat is belangrijk. Wanneer je dit niet goed doet/kan, mis je een hele belangrijke basis. Wanneer je deze basis niet beheerst , kan je door apparatuur op een hele verkeerde been gezet worden.

.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #119 Gepost op: 4 maart 2009, 15:48:26
AMBUkampen..

Ik ben het volkomen met je eens...

Maar als je opdrachtgever van een groot evenement eist, dat die facciliteit meeneemt voor de wedstrijdarts.. Dan moet je kiezen, doe je de investering wel of niet, en krijg je een opdracht wel of niet...

Op een gegeven ogenblik zal je er niet meer aan ontkomen..  Nu is de eis vaak nog niet erg hard van opdrachtgevers, maar dat gaat in de toekomst voor de grotere evenementen wel veranderen..  

Voor sommige evenementen is een saturatiemeter door de organisatoren en sportkoepels al verplicht gesteld..  En mensen met enig kennis weten dat het vaak kolder is..