Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 70934 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #20 Gepost op: 17 februari 2009, 12:59:26
Cor, bij een melding van een patient met een bedreigde danwel belemmerde ademhaling wordt echt nooit met een A2 gereden. Per slot van rekening is het Ambu protocol volgens de ABC methode ook wel Treat First What Kills First genoemd.
Zonder vrije ademweg en goede ademhaling is je patient levensgevaarlijk bedreigd.
Dat daarbij de saturatie dan dus lager is ligt al voor de hand.

Nogmaals je kunt als EHBO-er geen zuurstof toedienen en dus ook geen maatregelen nemen tegen die verlaagde saturatie, alleen mond-op-mond-beademing geven zo nodig.....en hoe en wanneer dat moet weet je al.

Ook ik ben benieuwd naar de beweegredenen van het blad, om iets dergelijks onzinnigs te beweren....

Ruud


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #21 Gepost op: 17 februari 2009, 13:20:22
Zeg Ben... als je het artikel uit het Reddingswezen dan ook goed leest is de cinclusie en de aanbeveling dat het voor de EHBO-er eigenlijk geen aanvulling is. Waarom? Wat ga je er met alleen je verbandkoffer aan doen dat het satuariegehalte in het bloed te laag is? Juist... weinig. Daarnaast wordt gezegd dat het wel gebruikt kan worden door de gevorderde EHBO-er die wel zuurstof tot zijn beschikking heeft of als het gaat om grote inzetten zoals bij een evenement waar het slachtoffer niet wordt gezien door een professioneel hulpverlener, bijvoorbeeld dronkenschap.
It's me!


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2009, 14:04:38
Cor, bij een melding van een patient met een bedreigde danwel belemmerde ademhaling wordt echt nooit met een A2 gereden. Per slot van rekening is het Ambu protocol volgens de ABC methode ook wel Treat First What Kills First genoemd.
Zonder vrije ademweg en goede ademhaling is je patient levensgevaarlijk bedreigd.
Dat daarbij de saturatie dan dus lager is ligt al voor de hand.

Nogmaals je kunt als EHBO-er geen zuurstof toedienen en dus ook geen maatregelen nemen tegen die verlaagde saturatie, alleen mond-op-mond-beademing geven zo nodig.....en hoe en wanneer dat moet weet je al.

Ook ik ben benieuwd naar de beweegredenen van het blad, om iets dergelijks onzinnigs te beweren....

Ruud

Ruud, bedankt voor je reactie. Het was een voorbeeld in de hoop dat mijn denkwijze overgebracht zou worden, nl. op één of andere manier toch, mede door inzet van een saturatiemeter, nog hulp bieden, meer dan je zonder meter zou kunnen.

Nu moet ik inmiddels wel zeggen dat elke professional, die tot nu toe heeft gereageerd, dat nut niet inziet.
En wie ben ik dan als leek.....
Ik ben nu dus heel erg benieuwd wat de reactie zal zijn van het reddeingswezen.
Want zij gaven aan wel nut te zien.
We wachten af....
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #23 Gepost op: 17 februari 2009, 14:13:14
Zeg Ben... als je het artikel uit het Reddingswezen dan ook goed leest is de cinclusie en de aanbeveling dat het voor de EHBO-er eigenlijk geen aanvulling is. Waarom? Wat ga je er met alleen je verbandkoffer aan doen dat het satuariegehalte in het bloed te laag is? Juist... weinig. Daarnaast wordt gezegd dat het wel gebruikt kan worden door de gevorderde EHBO-er die wel zuurstof tot zijn beschikking heeft of als het gaat om grote inzetten zoals bij een evenement waar het slachtoffer niet wordt gezien door een professioneel hulpverlener, bijvoorbeeld dronkenschap.

Hieruit concludeer ik, dat een gevorderde EHBOer zuurstof mag geven! Is dat zo?
Zo nee, waarom wordt dat dan geschreven, zo ja, waarom lees ik in bovenstaande reacties dat dat niet mag?

En is er dan toch enig nut voor het gebruik van een saturatiemeter door een EHBOer?

En wanneer bèn je een gevórderde EHBOer?
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2009, 14:16:56
Beste Cor,

Bij een reddingsbrigade/reddingswezen zijn wel mensen die opgeleid zijn om zuurstof toe te dienen, deze mensen hebben inderdaad baat bij het meten van een saturatie-waarde. Denk hier bijvoorbeeld aan duikongevallen waarbij in een duikvereniging ook mensen zijn met de aanvullende opleiding oxigen-provider. Reden hiervoor is dat de kans dat een patient daar zuurstof nodig heeft en wel zo dringend dat hij/zij niet kan wachten op een ambulance velen malen groter is dan op een evenemententerrein in een feesttent waar de gemiddelde EHBO-er zeer goed werk kan doen, en ook doet. Bovendien zal er ook nog gekeken moeten worden naar de aanrijtijd/hulpverleningsstart. Bij een water gerelateerd ongeval is de tijdsduur voordat een ambulance bemanning zich over een patient kan buigen vele malen langer dan op de wal in een stedelijke omgeving.
De troostende en geruststellende arm om de patient heen van een EHBO-er is minstens net zo waardevol.

Ruud


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2009, 14:25:01
Hieruit concludeer ik, dat een gevorderde EHBOer zuurstof mag geven! Is dat zo?
Zo nee, waarom wordt dat dan geschreven, zo ja, waarom lees ik in bovenstaande reacties dat dat niet mag?

En is er dan toch enig nut voor het gebruik van een saturatiemeter door een EHBOer?

En wanneer bèn je een gevórderde EHBOer?




Ik vind de keuze van bewoording erg slecht.
Laat ik duidelijk zijn: zuurstof toediening is een voorbehouden handeling: dus uitsluitend te verrichten door opgeleid personeel in opdracht van en onder supervisie van een arts/ambu-pleeg. Deze arts/ambu-pleeg kan het toedienen van zuurstof delegeren aan deze oxigen-provider/aanvullend opgeleide EHBO-er.

Ruud


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2009, 14:40:33
Dag Ruud,

Ik vind het prettig, dat er zo snel reactie is op de berichten.
Ik begrijp, dat er een aparte opleiding voor 'leken'/ EHBOers is om zuurstof te mogen geven.
Ik begrijp ook, dat er situaties zijn waarbij het gebruik van een saturatiemeter voordelen kan hebben, met name bij het toedienen van zuurstof.

Ik weet uit het brandweerboek (Opleiding Manschappen 1), dat elk shockslachtoffer zuurstof moet krijgen.
Stel dat je dat mag en kunt, is dan een saturatiemeter ook nuttig?
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #27 Gepost op: 17 februari 2009, 14:50:42
Ik vind de keuze van bewoording erg slecht.
Laat ik duidelijk zijn: zuurstof toediening is een voorbehouden handeling: dus uitsluitend te verrichten door opgeleid personeel in opdracht van en onder supervisie van een arts/ambu-pleeg. Deze arts/ambu-pleeg kan het toedienen van zuurstof delegeren aan deze oxigen-provider/aanvullend opgeleide EHBO-er.

Ruud

Ruud, sorry, als de woordkeus niet helemaal je van het is.

Het is niet de bedoeling mensen hier af te vangen op hun woorden, maar
als leek lees ik dat je wel iets mag, niet iets mag ......., dan wordt het er voor mij niet duidelijker op.

Bedankt dat je serieus op de vragen reageert.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #28 Gepost op: 17 februari 2009, 14:51:55
Wanneer ben je gevorderd? Tja, dat weet ik ook niet. Als je je 25 herhalingen gevolgd hebt  ;) Dat vertellen ze er niet bij.
It's me!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #29 Gepost op: 17 februari 2009, 14:52:12
Hoi Ruud, zuurstof geven is geen voorbehouden handeling zie de brochure "onder voorbehoud" http://www.minvws.nl/includes/dl/openbestand.asp?File=/images/ondervbh_tcm19-96898.pdf
Om die reden mogen duikers ook zuurstof aan zichzelf en elkaar geven.
Bovendien is het uitvoeren van voorbehouden handelingen op basis van de wet BIG alleen strafbaar wanneer dit beroepsmatig en buiten noodzaak gebeurd.

Uit de brochure:
2.6 Mag iemand in een noodsituatie een voorbehouden handeling verrichten?
Iedereen wordt geacht in noodsituaties hulp te verlenen ‘naar beste weten en
kunnen’. Er is sprake van handelen in noodsituaties als plotselinge geneeskundige
hulp dringend noodzakelijk is en die niet tijdig van een bevoegde is te verkrijgen.
Bijvoorbeeld ingrijpen als iemand dreigt te stikken. In zo'n situatie dient iedereen
naar beste weten en kunnen te handelen, ook als niet aan de voorwaarden van de
Wet BIG is voldaan. De Wet BIG is alleen van toepassing op het handelen van
beroepsbeoefenaren ‘buiten noodzaak’, dus als er geen sprake is van een noodsituatie
.

De wet noemt de volgende voorbehouden handelingen: (art 36)
– heelkundige handelingen;
– verloskundige handelingen;
– endoscopieën;
– catheterisaties;
– injecties;
– puncties;
– narcose;
– het gebruik van radioactieve stoffen en ioniserende straling;
– cardioversie;
– defibrillatie;
– electroconvulsieve therapie;
– steenvergruizing;
– kunstmatige fertilisatie.


Artikel 35 Wet BIG (de strafbaarheidsstelling)
1 Het is degene die niet behoort tot de personen die hun bevoegdheid tot het
verrichten van een handeling ontlenen aan het bepaalde bij of krachtens de artikelen
36 en 37 verboden buiten noodzaak beroepsmatig die handeling te verrichten,
.......
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources