Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 72606 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Cor B.

• Forum gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 17 februari 2009, 14:58:09
Wanneer ben je gevorderd? Tja, dat weet ik ook niet. Als je je 25 herhalingen gevolgd hebt  ;) Dat vertellen ze er niet bij.

Ja, hv-engeltje, helemaal eens.
Ik vind de term (een gevorderde EHBOer) zo'n vage aanduiding, dat ik er niets mee kan.... behalve dat ik snap, dat daar niet iemand mee wordt bedoeld die net z'n EHBO diploma heeft gehaald.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 17 februari 2009, 14:58:32
Dag Ruud,

Ik vind het prettig, dat er zo snel reactie is op de berichten.
Ik begrijp, dat er een aparte opleiding voor 'leken'/ EHBOers is om zuurstof te mogen geven.
Ik begrijp ook, dat er situaties zijn waarbij het gebruik van een saturatiemeter voordelen kan hebben, met name bij het toedienen van zuurstof.

Ik weet uit het brandweerboek (Opleiding Manschappen 1), dat elk shockslachtoffer zuurstof moet krijgen.
Stel dat je dat mag en kunt, is dan een saturatiemeter ook nuttig?

In een dergelijke trauma-situatie wordt er meteen 100% zuurstof gegeven middels een non-rebreather masker, dan gaat als vanzelf de saturatie naar een mooie waarde van rond de 99 %, behalve bij......alle eerder genoemde uitzonderingen!!
Als je in een brandweer-uitruk O2 toedient, neemt binnen zeer korte tijd de ambu-pleeg dit over en kan de therapie dan aanpassen, maar dan ben je allang het niveau van EHBO-er overstegen, daarom is er binnen een uitruk-ploeg op een TS ook een opgeleide gewonden-verzorger.....dus weer een opgeleid persoon!!

Ik wil je even een voorbeeldje geven: een huisartsenchauffeur is alleen met de dienstwagen onderweg, en komt een ongeval tegen waarbij hij vaststelt dat een patient zuurstof zou kunnen gebruiken, dan zal hij eerst met de MKA (meldkamer ambulance) overleggen óf hij dit wel mag doen.....op verantwoording van de pleeg/centralist die hem dan opdracht geeft en daarmee de verantwoording draagt!

Ruud

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 17 februari 2009, 15:15:17
Hoi Ruud, zuurstof geven is geen voorbehouden handeling zie de brochure "onder voorbehoud" http://www.minvws.nl/includes/dl/openbestand.asp?File=/images/ondervbh_tcm19-96898.pdf
Om die reden mogen duikers ook zuurstof aan zichzelf en elkaar geven.
.......

Dit is een Risicovolle Handeling
De handeling mag alleen worden verricht door een bevoegd persoon en in opdracht van een arts.
volgens: http://protocollen.dickshomepage.nl/zuurstof.html
Binnen de duikwereld bestaat daarom de opleiding oxigen-provider om de duiker bevoegd te maken.

Zou het kunnen dat die brochure niet geheel volledig is Jacques??

Ruud

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #33 Gepost op: 17 februari 2009, 15:21:34
Ruud, het grote verschil zit hem in het feit dat de hap chauffeur beroepsmatig bezig is en de meeste ehbo'ers zijn dat niet.
Zie mijn vorige posting.

Maar los daarvan ben ik het eens met de stelling dat de waarde van een saturatiemeter beperkt is.
Het kunnen geven van zuurstof kan een patient redden, het aansluiten van een saturatiemeter niet.
Maar het is in de melding wel heel handig om te kunenn aangeven dat de saturatie 70% is en wanneer is zuurstof gegeven hebt is het voor de pleeg ook fijn om te horen
'meneer had een saturatue van 70% en zit nu op 95% bij 15l/min'

Ook kun je met een saturatiemeter een trend waarnemen in de saturatie wat vaak meer informatie geeft als de absolute waarde.
Kortom het ding heeft best zijn mogelijke toepassingen maar het is zeker geen wondermiddel.
Laat een ieder zelf maar besluiten of hij het gebruikt of niet, zolang er maar geen reanimaties uitgesteld gaan worden omdat iemand nog even saturatiemeter wil aansluiten om er zeker van te zijn dat 'hij het echt niet meer doet'

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 17 februari 2009, 15:23:48
Dit is een Risicovolle Handeling
De handeling mag alleen worden verricht door een bevoegd persoon en in opdracht van een arts.
volgens: http://protocollen.dickshomepage.nl/zuurstof.html
Binnen de duikwereld bestaat daarom de opleiding oxigen-provider om de duiker bevoegd te maken.

Zou het kunnen dat die brochure niet geheel volledig is Jacques??

Ruud

In die brochere staat de wet alsmede een uitleg daar van.
Protocollen zijn regels (geen wetten) die binnen bedrijven en instellingen gelden en die kunnen strenger zijn als de wet.
Binnen dat bedrijf of die instelling zul je dus volgens die regels moeten werken.
EHBO'ers die 'in het voorbij gaan' ehbo verlenen hebben daar geen last (of gemak) van

Duikers hoeven geen opleiding te hebben om zuurstof tegeven maar het is uiteraard wel aan te raden omdat er nog wel wat gevaren aan kleven.

Jacques (ook duikinstructeur)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 17 februari 2009, 15:27:43
Jacques, zou jij dan graag zien dat elke EHBO-er zomaar zuurstof gaat toedienen? ik niet. Maar dat is geheel off-topic nu.

Ruud

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #36 Gepost op: 17 februari 2009, 15:33:06
Jacques, zou jij dan graag zien dat elke EHBO-er zomaar zuurstof gaat toedienen? ik niet. Maar dat is geheel off-topic nu.

"Wettelijk gezien mogen" is iets heel anders als "wenselijk zijn", ik reageerde alleen op het eerste.
Persoonlijk ben ik van mening dat je zaken als zuurstof pas moet gaan gebruiken als je weet hoe en wanneer je het moet gebruiken, hoe je het moet opslaan en transporteren etc.
Maar daar ging het topic inderdaad niet over, ging zelfs niet eens over zuurstof toediening, maar wilde het graag even recht zetten ;D

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 17 februari 2009, 16:05:47
Ik vind de keuze van bewoording erg slecht.
Laat ik duidelijk zijn: zuurstof toediening is een voorbehouden handeling: dus uitsluitend te verrichten door opgeleid personeel in opdracht van en onder supervisie van een arts/ambu-pleeg. Deze arts/ambu-pleeg kan het toedienen van zuurstof delegeren aan deze oxigen-provider/aanvullend opgeleide EHBO-er.

Ruud

RuudF,

Zuurstof toediening is geen wettelijk voorbehouden handeling (bron :VWS boekje onder voor behoud) , en kan soms wel een instellingsvoorbehouden handeling zijn.

Er is een specifieke training voor eerste hulpverleners om bekwaam te worden om zuurstof te mogen geven. DAN-Europe (DAN Oxygen Provider) maar ook het Oranje Kruis (Module Waterongevallen) heeft een dergelijke opleiding.
Zuurstof leveranciers accepteren een DAN Europe certificaat als een bewijs van bekwaamheid. Dit is overlegd met de het CBG (www.cbg-meb.nl) en Inspectie voor de volksgezondheid..

Een saturatiemeter heeft een de "zuurstof eerste hulp" protocollen geen toegevoegde waarde, in de zin van dat bij een saturatie van 99% die freeflow naar beneden mag geschroefd worden.  Dus de concentratie (fractie voor de kenners) zuurstof in de  ingeademde lucht van het slachtoffer blijft dan ten alle tijden zo dicht bij de 100% als mogelijk.

De saturatie meter kan met alle beperkingen van dien,een toegevoegde waarde, voor een snelle (beperkte) analyse van de hartslag, echter zegt opzich zelf niets over de vulling.  Als een Saturatiemeter ook een plesmogram heeft, zegt het beperkt iets over de vulling.

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 17 februari 2009, 16:18:42
Precies, dus niet een "geoefende EHBO-er" waarvan eerder sprake was, en ik refereerde al eerder aan de oxigen-provider opleiding...ik was alleen ff de naam DAN kwijt.

Als ik jou commentaar lees heeft de meter in handen van een EHBO-er geen toegevoegde waarde of begrijp ik je nu niet goed?

Ruud

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #39 Gepost op: 17 februari 2009, 16:27:41
Meestal vertelt zo'n saturatiemeter me alleen wat ik al wist/vermoedde. :) De meeste EHBO-ers kunnen er niks mee omdat het voor de behandeling niets uitmaakt: je hebt geen zuurstoffles of infuus.
Arts  www.alphalog.nl