Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 70948 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #60 Gepost op: 18 februari 2009, 19:11:09
Ok Peter duidelijk, ik begrijp wat je bedoelt, ik ging er even vanuit dat je bedoelde dat de sat arterieel bij mensen met een laag Hb lager zou zijn, maar dat heb je helemaal niet gezegd  :) Zo zie je maar weer, never assume...

Toch nog 1 vraag, ik heb altijd begrepen dat de difusiesnelheid in de longen voor zowel CO2 als O2 zo hoog is dat het bloed al voor 100% verzadigd is in een fractie van de tijd dat het in de longen aanwezig is, wat ook logisch lijkt, immers bij een hogere inspanning en een hoger hartminuutvolume zal de contacttijd in de longen korter zijn omdat het er sneller doorheen stroomt, ook dan heb je nog vriojwel 100% saturatie.
Vandaar dat ik een beetje vreemd aankijk tegen dat extra Hb wat dan opeens niet mneer in de gelegenheid is om gesatureerd te worden, ondanks dat de difusietijden korter zijn als de tijd dat de cellen in longen verblijven.
Het effect van een dubbel hartminuutvolume lijkt me groter ols 10 of 20% extra H.
Waar gaat mijn redenatie hier mank ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #61 Gepost op: 18 februari 2009, 19:11:29
Dan wil ik toch wel een "knuppel in t hoenderhok gooien".

Een situatie waarbij het mijns inziens nuttig kan zijn een saturatie te meten is de hyperventilerende ( als in snelle ademhaling, tachypneu)patient/slachtoffer.

In de praktijk wordt er door ehbo-ers als ook profs snel vanuit gegaan dat het om een Hyperventilatie ( als in Hyperventilatiesyndroom) gaat.
Dit is echter de verkeerde weg mijns inziens. Eerst moeten andere reden voor hyperventilatie uitgesloten worden, zoals metabole noodzaak of een astma-aanval
In deze gevallen kan een saturatiemeter een prettig hulpmiddel zijn mijns inziens.
Wanneer men van Hyperventilatiesyndroom uitgaat en het beroemde zakje gebruikt kan dit in geval van een andere stoornis problemen opleveren/ verergeren.

Een andere situatie waarin ik van mening ben dat de saturatiemeter/ monitoring van nut is, is bij grote evenementen waar alcohol en /of drugsintoxicaties op een eerste hulp post/ medische post hun roes komen uitslapen zoals de grote festivals

Golly

De knuppel in het hoederhok..  
Dat een saturatiemeter geen toegevoegde waarde heeft voor de normale eerste hulpverlener, wil niet zeggen dat als je een min of meer professionele eerste hulp dienst levert, dat het niet een toegevoegde waarde kan hebben..  Als is het alleen maar het placebo effect..  ;D ;D ;D ;D ;D

Maar ik heb behalve het placebo effect, en dat helpt misschien de patient afleiden of geruststellen nog niet praktische een toepassing gezien, op evenementen.  Op alcohol en drugs party's zie ik het zinvolle effect niet direct. Er zijn genoeg andere methoden om iemand die z'n roes komt uitslapen te bewaken..

Ik heb er geen groot bezwaar tegen dat men een saturatiemeter heeft en gebruikt, alleen zie ik voor de ehbo-er op evenementen, dat liever dat dat geld steken in een DAN zuurstof training en zuurstof tas, dan heb je iets waar het echt een toegevoegde waarde heeft..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #62 Gepost op: 18 februari 2009, 23:07:23
Ik heb deze discussie in een ruk doorgelezen en het viel me op dat het merendeel van de argumenten gericht waren op het onderbouwen waarom het zonde geld is, in plaats van te roepen dat het niet mag.  Met dan aan de deelnemers


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #63 Gepost op: 19 februari 2009, 09:49:54
Ik heb deze discussie in een ruk doorgelezen en het viel me op dat het merendeel van de argumenten gericht waren op het onderbouwen waarom het zonde geld is, in plaats van te roepen dat het niet mag.  Met dan aan de deelnemers

Tuurlijk mag het, iedereen mag een wasknijper op iemand vingers zetten.. tis geen wettelijk voorbehouden handeling...  En als mensen geld te veel hebben, leef je helemaal uit..
Alleen moet je niet verbaasd zijn dat je er vragen over kijkt..  Elke ehbo-er mag met stetoscoop rond lopen en een bloeddrukmeter, echter word je dan nog serieus genomen ?
Als je werkelijk zinvol bezig wil zijn met Eerste Hulpverlening, doe eens eerst eens echte ervaring op, bij serieuze organsiaties, waar je ook die kans krijgt om onder begeleide omstandigheden ook die praktijk ervaring op te bouwen..  
En dan kom je vanzelf met allerlei geavanceerder eerste hulp technieken in aanraking en leer en ervaar je ook nut en zin en onzin van bepaalde technieken.  Krijg eerst maar eens dat je voldoende zelfvertrouwen en kennis en ervaring opbouwt voor dat je stort op geavanceerder eerste hulp technieken..

De meesten van jullie kennen mij als iemand die voorstander is dat eerste hulpverleners o.a. op evenementen en bij reddingstechnieken veel meer vaardigheden zich eigen maken, dan in dat ene boekje..,  Maar hoewel de technische handeling van Saturatiemeten erg eenvoudig is., is het werkelijk een onnodige handeling die je interventies aan de patient niet zouden veranderen.  Zelfs niet bij hyperventilerend, copd, patiënten. Zelfs in de meest gangbare zuurstof eerste hulp trainingen word het afgeraden omdat het de hulpverlener in kwestie verleid tot het maken van verkeerde keuzen.

Buiten de scoop van een reguliere of geavanceerdere eerste hulp verlening, kan het misschien wel een handig zijn voor huisartsen, die het over het algemeen niet hun uitrusting hebben.. Echter iedereen die daarbij zegt, geldt daar eigenlijk niet exact het zelfde, kan ik eigenlijk geen ongelijk geven, echter door dat een eerste lijns huisarts meer kennis en ervaring heeft, kan je zien of het daar zinvol is..


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #64 Gepost op: 19 februari 2009, 09:51:10
Het verschil tussen HVS en astma hóór je, daar zou je geen saturatiemeter voor nodig hoeven hebben. Het verschil tussen HVS en metabole acidose zie je niet op de saturatiemeter, dat geeft in beide gevallen een hoog O2 en een laag CO2...

Dus waarin zie je het nut van een saturatiemeter bij HVS?
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #65 Gepost op: 19 februari 2009, 10:19:10
Nou ja bijvoorbeeld dat een lage saturatie je er van zou kunnen weerhouden om de patient te laten 'rebreathen'
Er is dan vermoedelijk (ook) iets anders aan de hand.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #66 Gepost op: 19 februari 2009, 10:52:11
Nou ja bijvoorbeeld dat een lage saturatie je er van zou kunnen weerhouden om de patient te laten 'rebreathen'
Er is dan vermoedelijk (ook) iets anders aan de hand.

Volgens mij is er inmiddels voldoende onderzoek, volgens mij zijn die hier ook al eens aan het bod gekomen, die aangeven dat rebreathen bij hyperventilatie geen effect heeft.. Het zakje kan misschien werken als een placebo een kalmerend effect hebben. maar echt biochemische effecten zijn er niet....
Ik moet even zoeken naar links van de betreffende onderzoeken, want de website van de nederlandse hyperventilatie stichting doet het niet goed..

Ik meen zelfs dat als je hyperventilatie patienten 100% zuurstof uit een non-rebreather masker of een demand systeem laat gebruiken, ze ook binnen de kortste keren weer een rustige ademhaling hebben..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #67 Gepost op: 19 februari 2009, 10:54:07
Peter. ik denk dat je hiervoor desnoods een ander topic moet openen, maar volgens mij is de discussie inderdaad al eens gevoerd en laten we zeggen dat niet iedereen je mening deelt :-)
Hier wordt het met een discussie daarover wel erg off-topic  ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #68 Gepost op: 19 februari 2009, 11:14:36
Mee eens, ik denk dat de info wel ergens op het forum terug te lezen valt.

Terug naar de topic ...
Geloof niet alles wat je denkt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #69 Gepost op: 19 februari 2009, 11:17:52
Had je nog een reactie op mijn vraag Peter ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources