Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 70984 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #90 Gepost op: 27 februari 2009, 08:34:42
Ik vind het ook een zeer bedenkelijk artikel, en inhoudelijk zeer matig. Echter ik kan de leverancier niet kwalijk nemen, dat hij de kans voor gratis reclame pakt.. En gaf ook aan dat er echt vele ehbo-ers zijn die met allerlei tooltjes kopen, om hun hobby zogenaamd interresanter te maken..

De verkoop van stetoscopen, bloeddrukmeters en dergelijke aan particuliere ehbo-ers lijkt nog steeds verbazendwekkend hoog.  En de verkoop van saturatiemeters lijkt de laatste tijd, in kader van lagere prijzen, ook te stijgen..

Ik vind dat verbazingwekkend..  

Ik heb het betreffende artikel nog niet in PDF vorm. zodra ik die ook hier publiceren..

Hierbij Artikel voor Saturatiemeter voor huisartsen


saturatie

  • Gast
Reactie #91 Gepost op: 27 februari 2009, 09:30:07


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #92 Gepost op: 27 februari 2009, 09:41:51
Hallo Recue,

Bedankt voor het PDF artikel "Saturatiemeter voor Huisartsen". Voor deze groep is een saturatiemeter mogelijk wel zinvol, echter "er is nog geen onderzoek in de huisartsenpraktijk verricht om een eventuele meerwaarde van de saturatiemeter in de huisartsenpraktijk vast te stellen", zo stelt de auteur van het artikel. Deze groep is dus vooral kritisch naar hun eigen beroepsgroep en zoiets heeft altijd direct mijn diep respect. Wat mij betreft kan de huisarts met zijn brede palet aan medische kennis een gemeten saturatie prima op zijn waarde inschatten. Dat mag ook verwacht worden van deze extramuraal werkende artsen. Citaat uit het artikel: "Huisartsen krijgen geregeld te maken met patiënten met acute benauwdheid bij wie zij de keuze moeten maken de betreffende patiënt zelf te behandelen of in te sturen naar het ziekenhuis. Het gaat dan bijvoorbeeld om patiënten met exacerbaties van astma of COPD, met decompensatio cordis of met een pneumonie". Voor deze groep dokters is het gebruik van de saturatiemeter vanuit een heel andere invalshoek. Het gaat namelijk over diagnostiek en behandeling.

De vraag van BenII was echter gericht op de toegevoegde waarde van saturatiemeting bij patiënt door de meer ervaren Eerste Hulpverlener. Een heel andere setting dus.

Nou vraag ik me natuurlijk af wat jullie vinden, is dit een nuttige toevoeging of is het volkomen zinloze aanschaf.

Mijn antwoord blijft onveranderd.

In antwoord op de initiële vraag ben ik van mening dat het meten van de zuurstofsaturatie door Eerste Hulpverleners helemaal niks toevoegt aan hun taak. Zelfs niet een beetje. Het is dus een volstrekt zinloze aanschaf. Echt doodzonde van het geld. Dan heb je aan een fles zuurstof meer. Wat mij betreft is een zuurstofsaturatiemeter voor de Eerste Hulpverlener een gadget, dat afleid van de hulpverlening. Je moet naar je slachtoffer kijken en niet naar een getal. Binnen de anesthesiologie geldt nog immer dat de klinische toestand van de patiënt de belangrijkste monitor is.  

Tot slot dient men zich ervan bewust te zijn dat de industrie van dit soort apparatuur maar één doel voor ogen heeft en dat is het zoveel mogelijk genereren van omzet. Het is gewoon een slimme marketingstrategie om afzonderlijke EHBO verenigingen en individuele EHBO’ers voor dit apparatuur te interesseren in de hoop de omzet op te schroeven in deze barre tijden. Het belang van de patiënt zal ze een worst zijn, alhoewel ze dat natuurlijk nooit zullen zeggen. Daarom doe ik dat voor ze. Geloof me, ik werk nu lang genoeg in de gezondheidszorg om dit stellig te durven beweren.    

Groet,

Expert.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #93 Gepost op: 27 februari 2009, 09:52:19
Beste Expert en anderen.

Er is wat mij betreft niets mis met slimme verkoop technieken, want de consument is mondig genoeg om vragen te stellen..   En als mensen graag een gadget willen hebben, moeten ze dat helemaal zelf weten. En wie ben ik om te zeggen dat mensen daar hun geld niet aan mogen uitgeven..  

Even het linkje van Saturatie even op beeld.. leest misschien makkelijker..


En ik vind het een inhoudelijk zeer matig artikel.  Als je als redactie artikel schrijft over een gadget in een dergelijk blad moet je mensen ook aanmoedigen om meer te leren. En dan zou ik liever ook zien dat ze mensen een uitgebreidere training voor dergelijke geavanceerdere eerste hulpverleners aanprijzen.. Als je geld aan een saturatiemeter uitgeeft, zorg dan ook dat je geld uitgeeft aan een emergeny oxygen pakket en een fatsoenlijke training..



klik op het plaatje voor een grotere weergave

Palmpie
mod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #94 Gepost op: 27 februari 2009, 15:13:19
Hallo Rescue,

Natuurlijk is er niks mis met slimme marketing. Maar Rescue.., je bent het toch hopeiljk wel met mij eens dat dit een vorm van misleidende reclame is. Immers, hier wordt het enthousiamse van Eerste Hulpverleners, die zich hobby-matig daarmee bezig houden, misbruikt om een product aan de man te brengen zonder dat dit een enkel doel dient, anders dan het vergroten van de omzet in deze economische ijstijd.

Ik weet dat de betreffende leverancier door de redactie van het tijdschrift is benaderd.. om een waarde bon gratis te mogen plaatsen.
Het artikel dat is geschreven is door een andere arts, redacteur geschreven, en die heeft geen relatie met de leverancier..  Het artikel was al klaar voor dat de leverancier was benaderd.  

Bovenstaande tekst leest wat lastig. Maar als ik het goed begrijp heeft de arts, die tevens redacteur is van het tijdschrift, eerst het stuk geschreven om vervolgens een leverancier te benaderen voor een advertentie. Ik heb geen enkele reden om aan je woorden te twijfelen, maar ik vind dit een vreemde volgorde. De lezer van het tijdschrift kan dat bovendien niet uit de tekst opmaken.

Eerste Hulp bij Ongelukken is hulp geboden door leken. Dit moet vooral snel en doeltreffend zijn. Voorwaarde hiervoor is dat je het simpel houdt. Je hebt de EHBO kennis niet iedere dag nodig en het is dus vooral van belang een paar eenvoudige en essentiele handelingen te beheersen, zoals het vrijmaken van een ademweg, het verwijderen van een vreemd voorwerp uit de luchtweg en het stoppen van een bloeding. De Eerste Hulpverlener moet doelbewust en trefzeker handelen, en tegelijkertijd adequate hulp inroepen. Geen gezeur met "eerst even de saturatie bepalen". Met welk doel? Deze dokter gaat wat mij betreft hiermee zijn boekje te buiten en zou zich als redacteur van dit tijdschrift verre moeten houden van dit soort onzin.

De situatie waarin een Eerste Hulpverlener echt wordt geconfronteerd met een noodsituatie is uitermate klein en het is te hopen dat de Eerste Hulpverlener op dat moment zijn vaardigheden goed beheerst en deze adequaat weet toe te passen. Juist daarom moet je het simpel houden en vooral niet moeilijker maken dan het is. Daar is helemaal niks mis mee.

Groet,

Expert.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #95 Gepost op: 27 februari 2009, 16:09:19
Ik ben het volkomen met je eens Expert,  ik bracht alleen de nuance aan, dat in dit geval de leverancier achteraf is benaderd.

En ook ik ook met verbazing naar dit artikel heb gekelen..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #96 Gepost op: 27 februari 2009, 19:06:12
In het verleden heb ik mee mogen lopen op de EH post van een grote discotheek.
Men gebruikte daar de saturatiemeter vooral als automatische polsteller.
De hulpverlener vond het erg lastig om een pols te tellen, ondanks dat hij de juiste techniek toepaste.
En hij vond het alleen daarom al zijn geld, dank zij de scherpe korting, waard.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #97 Gepost op: 27 februari 2009, 19:36:22
In het verleden heb ik mee mogen lopen op de EH post van een grote discotheek.
Men gebruikte daar de saturatiemeter vooral als automatische polsteller.
De hulpverlener vond het erg lastig om een pols te tellen, ondanks dat hij de juiste techniek toepaste.
En hij vond het alleen daarom al zijn geld, dank zij de scherpe korting, waard.

Hallo EHBO-er,

Dat is nu precies wat ik bedoel, als ik het heb over een aantal eenvoudige basisvaardigheden die een Eerste Hulpverlener dient te beheersen. Daarmee trek ik jouw opmerking in twijfel over het feit dat hij een juiste techniek heeft gebruikt. Iemand die niet in staat is om manueel een pols op te nemen bij een patiënt moet zich al helemaal niet inlaten met interessante gadgets. Door het gebruik en het gemak van de saturatiemeter zal die persoon waarschijnlijk ook niet meer de moeite nemen om eens goed te voelen en zo leert hij het nooit. Zo staat de techniek je in de weg bij het zintuigelijk ontwikkelen van voelen, luisteren en kijken. Dit zijn niet alleen de basisinstrumenten van de Eerste Hulpverlener, maar van iedere hulpverlener. Terug de schoolbank in, zou ik zeggen.

Groet,

Expert.


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #98 Gepost op: 28 februari 2009, 09:09:02
Ik denk dat we heel gauw klaar zijn met deze hele discussie.
Als je eerste hulp verleend volgens de laatste druk van het Oranje Kruis boekje dan heb je helemaal geen saturatiemeter nodig.
Ook hoef je de pols niet te tellen.
De informatie die het al zou geven kun je in mijn ogen als eerste hulpverlener ook helemaal niks met deze informatie en zal het als het goed is je handelen niet beinvloeden.

Het is natuurlijk wel erg stoer om een halve ambulance aan apparatuur in je eerste hulp tas mee te sjouwen en te showen. Het blijft vaak niet bij een saturatiemeter alleen. Daarom vind ik het een hele goede actie van de leverancier want die weet zeker dat er een vracht mensen is die een saturatiemeter kopen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #99 Gepost op: 28 februari 2009, 10:13:01
Ik denk dat we heel gauw klaar zijn met deze hele discussie.
Als je eerste hulp verleend volgens de laatste druk van het Oranje Kruis boekje dan heb je helemaal geen saturatiemeter nodig.
Ook hoef je de pols niet te tellen.
De informatie die het al zou geven kun je in mijn ogen als eerste hulpverlener ook helemaal niks met deze informatie en zal het als het goed is je handelen niet beinvloeden.

Het is natuurlijk wel erg stoer om een halve ambulance aan apparatuur in je eerste hulp tas mee te sjouwen en te showen. Het blijft vaak niet bij een saturatiemeter alleen. Daarom vind ik het een hele goede actie van de leverancier want die weet zeker dat er een vracht mensen is die een saturatiemeter kopen.

Er zijn in Nederland zo'n 18 verschillende basis en geavanceerdere eerste hulp opleiding, stroming actief,  en volgens mij zijn er twee of drie die de saturatiemeter behandelen.

Bij de clubs die ik mag mede trainen, gaan we zelf met ervaren eerste hulpverleners terug naar de basis, en dan merken velen dat ze op de basis nog veel te leren hebben.. Naast met vele uitgebreide middelen werken, leren ze ook met geen of zeer primitieve middelen aan het werk te gaan, en telkens terug te gaan naar een simpele basis..
Kijk als een gadget het effect heeft dat een eerste hulpverlener veel meer wil leren dan dat ene boekje, dan is er niets mis mee...