Hallo Rescue,
Natuurlijk is er niks mis met slimme marketing. Maar Rescue.., je bent het toch hopeiljk wel met mij eens dat dit een vorm van misleidende reclame is. Immers, hier wordt het enthousiamse van Eerste Hulpverleners, die zich hobby-matig daarmee bezig houden, misbruikt om een product aan de man te brengen zonder dat dit een enkel doel dient, anders dan het vergroten van de omzet in deze economische ijstijd.
Ik weet dat de betreffende leverancier door de redactie van het tijdschrift is benaderd.. om een waarde bon gratis te mogen plaatsen.
Het artikel dat is geschreven is door een andere arts, redacteur geschreven, en die heeft geen relatie met de leverancier.. Het artikel was al klaar voor dat de leverancier was benaderd.
Bovenstaande tekst leest wat lastig. Maar als ik het goed begrijp heeft de arts, die tevens redacteur is van het tijdschrift, eerst het stuk geschreven om vervolgens een leverancier te benaderen voor een advertentie. Ik heb geen enkele reden om aan je woorden te twijfelen, maar ik vind dit een vreemde volgorde. De lezer van het tijdschrift kan dat bovendien niet uit de tekst opmaken.
Eerste Hulp bij Ongelukken is hulp geboden door leken. Dit moet vooral snel en doeltreffend zijn. Voorwaarde hiervoor is dat je het simpel houdt. Je hebt de EHBO kennis niet iedere dag nodig en het is dus vooral van belang een paar eenvoudige en essentiele handelingen te beheersen, zoals het vrijmaken van een ademweg, het verwijderen van een vreemd voorwerp uit de luchtweg en het stoppen van een bloeding. De Eerste Hulpverlener moet doelbewust en trefzeker handelen, en tegelijkertijd adequate hulp inroepen. Geen gezeur met "eerst even de saturatie bepalen". Met welk doel? Deze dokter gaat wat mij betreft hiermee zijn boekje te buiten en zou zich als redacteur van dit tijdschrift verre moeten houden van dit soort onzin.
De situatie waarin een Eerste Hulpverlener echt wordt geconfronteerd met een noodsituatie is uitermate klein en het is te hopen dat de Eerste Hulpverlener op dat moment zijn vaardigheden goed beheerst en deze adequaat weet toe te passen. Juist daarom moet je het simpel houden en vooral niet moeilijker maken dan het is. Daar is helemaal niks mis mee.
Groet,
Expert.