Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 72154 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #40 Gepost op: 17 februari 2009, 17:07:48
...................
De saturatie meter kan met alle beperkingen van dien,een toegevoegde waarde, voor een snelle (beperkte) analyse van de hartslag, echter zegt opzich zelf niets over de vulling.  Als een Saturatiemeter ook een plesmogram heeft, zegt het beperkt iets over de vulling.

Al in een eerdere reactie kam de term 'vulling' naar voren.
Ik heb toen gevraagd: vulling van wat?  Ik ken de term niet.
Kan iemand deze term toelichten?
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #41 Gepost op: 17 februari 2009, 17:22:20
Met vulling wordt het volume van bloed per stuwing bedoeld, dus de hoeveelheid bloed per hartslag


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #42 Gepost op: 17 februari 2009, 17:27:54
Met vulling wordt het volume van bloed per stuwing bedoeld, dus de hoeveelheid bloed per hartslag

Bedankt voor deze uitleg.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #43 Gepost op: 17 februari 2009, 17:41:00
Met de vulling wordt over het algemeen bedoeld de totale hoeveelheid bloed in de vaten.
Goed gevulde vaten zijn dik, slecht gevulde vaten zijn klein.
Wanneer een patient vocht per infuus krijgt wordt er dus 'gevuld" waardoor de vulling (vaak tijdelijk) stijgt
De hoeveelheid bloed die er iedere hartslag uitgepompt wordt heet stroke volume (of slagvolume).
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #44 Gepost op: 17 februari 2009, 18:30:23
Precies, dus niet een "geoefende EHBO-er" waarvan eerder sprake was, en ik refereerde al eerder aan de oxigen-provider opleiding...ik was alleen ff de naam DAN kwijt.

Als ik jou commentaar lees heeft de meter in handen van een EHBO-er geen toegevoegde waarde of begrijp ik je nu niet goed?

Ruud

Je begrijpt me goed. Een saturatiemeter, (Maar dat geld voor elk hulpmiddel), mag wat mij betreft de rest van de ketenhulpverlening niet vertragen, geen onnodige handelingen bevatten, en de kans op fouten niet vergroten..  
En de verleiding is juist wel groot, dat bij onvoldoende getrainde mensen, dat men erg naar metertjes gaan kijken, en daarop mogelijk verkeerde interventies doen..

Tergelijkertijd kan ik me bij juist goed getrainde mensen, die onder moeilijke situaties toch patienten moeten transporteren, (Rope Rescue, Confined spacing) het een vereenvoudige manier van patient monitoring kan zijn.


Op dit moment test ik het Model 60C, in een extra peli-behuizing, of deze voldoende toepasbaar is in redding situaties.  Diverse Vingermodellen blijken domweg in reddingsituaties niet te werken of zeer onbetrouwbare metingen te geven.
Verder heeft het model 60C wel een aantal aardige features.., Loggen over een langer periode, uitleesbaar met de PC.
Mensen die goed weten wat de beperkingen zijn, kan het een beetje toegevoegde waarde zijn, om te zien of een bepaalde interventie resultaat heeft..  Echter wat mij betreft in de handen van een reguliere ehbo-er zonde van geld, en kan leiden tot fouten..


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #45 Gepost op: 17 februari 2009, 21:50:51
Tot nu toe heb ik heel de discussie van enige afstand gevolgd. Vanuit een anesthesiologische invalshoek zal ik reageren op de oorspronkelijke vraag. Het meten van de zuurstofsaturatie is binnen mijn vak dagelijkse routine en wellicht kan ik vanuit mijn professie een bijdrage leveren aan de discussie. De zuurstofsaturatiemeter wordt wel “The anesthetists handshake” genoemd. Even terug naar de vraag;

Is het meten van de zuurstofsaturatie met behulp van een pulsoxymeter door de gevorderde Eerste Hulpverlener een nuttige toevoeging of is het volkomen zinloze aanschaf.

Allereerst is het van belang het terrein van de Eerste Hulpverlener af te bakenen. Eerste Hulp Bij Ongelukken (EHBO) is hulp die door leken geboden kan worden in afwachting van professionele hulpverleners, zoals de ambulancezorgverlening. Het is van belang dat de EHBO vooral wordt verleend in die situatie waar levensbedreigend letsel en stoornissen optreden. Voor deze hulpverleners is het belangrijk potentieel levensbedreigend letsel zo vroeg mogelijk te herkennen en adequate hulp in te roepen. In afwachting van professionele hulp dienen zij enerzijds maatregelen treffen die een verslechtering van de toestand van het slachtoffer voorkomen en anderzijds levensreddende handelingen te verrichten in afwachting van professionele hulp. Niks meer en niks minder. Deze Eerste Hulpverleners verdienen respect voor hun inzet om vaak belangeloos een medemens in nood bij te staan.

Echter er zijn ook grenzen. Het gebruik en de interpretatie van medisch diagnostische apparatuur vereist expertise. Eerder gaf SEH zustertje op dit forum een zeer uitgebreid exposé over het meten van de zuurstofstofsaturatie. Definitie, doel, indicatie en aandachtspunten werden hier besproken. Graag zou ik hier nog een item aan toevoegen. Immers, deze hele opsomming is alleen van waarde als men in staat is op deskundige wijze al deze afzonderlijke zaken met elkaar in verband te brengen, conclusies te formuleren en op basis hiervan een beleid te bedenken. Dit vereist toch wel het nodige inzicht in de fysiologie en vooral de pathofysiologie. Dat is lastig en zonder enige ervaring zelfs gevaarlijk wanneer er als gevolg van bepaalde meetresultaten verkeerde conclusies worden getrokken.

Eerder schreef de zuster “meten is weten, maar je moet wel weten wat je meet”. Helemaal mee eens. Vanuit anesthesiologisch oogpunt is mijn credo altijd “meten is weten, goed meten is zeker weten”. Een pulsoxymeter is een ingewikkelde monitor. Monitoren komt van het Latijnse werkwoord Monere wat letterlijk “waarnemen” betekent. De meest relevante betekenis ervan is “opmerkzaam maken op”. Het is dus niks meer dan dat. Het doel van een monitor is het versterken van een klinische observatie teneinde een klinische beslissing te nemen.

Men dient zicht zich dus zeer goed te realiseren wat een dergelijke monitor jou nou exact vertelt, hoe een bepaalde waarde tot stand is gekomen en welke waarde mag worden toegekend aan een bepaalde uitslag, alvorens men hieraan een conclusie mag verbinden, gevolgd door een bepaald medisch beleid. Binnen de pre-hospitale setting dient men zich al helemaal bewust te zijn van de beperkingen van een pulsoxymeter en die zijn legio.

Als een Saturatiemeter ook een plesmogram heeft, zegt het beperkt iets over de vulling.

Zo zegt bijvoorbeeld in de pre-hospitale setting een plethysmogram niks over vulling, in tegenstelling tot wat Rescue beweerd. Zelfs niet beperkt! De vullingstatus van een patiënt is echt heel erg complex en met simpele plethysmografie alleen mag men helemaal niets zeggen over de vullingstatus van een patiënt.

Een van de allereerste pre-hospitale handelingen die een ambulanceverpleegkundige zal verrichten bij de kritisch zieke patiënt is het toedienen van zuurstof, hopelijk meestal nog voordat een zuurstofsaturatie is gemeten. Zelfs als de saturatie nog optimaal is zal men vaak overgaan tot het suppleren van extra zuurstof. Een zuurstofsaturatiemeter voegt in eerste instantie dus niet erg veel toe, omdat het je handeling niet zal beïnvloeden. Je geeft sowieso zuurstof! Een toesnellende ambulance gaat echt niet harder rijden indien men verneemt via de EHBO dat de zuurstofsaturatie te laag is.

In antwoord op de initiële vraag ben ik van mening dat het meten van de zuurstofsaturatie door Eerste Hulpverleners helemaal niks toevoegt aan hun taak. Zelfs niet een beetje. Het is dus een volstrekt zinloze aanschaf. Echt doodzonde van het geld. Dan heb je aan een fles zuurstof meer. Wat mij betreft is een zuurstofsaturatiemeter voor de Eerste Hulpverlener een gadget, dat afleid van de hulpverlening. Je moet naar je slachtoffer kijken en niet naar een getal. Binnen de anesthesiologie geldt nog immer dat de klinische toestand van de patiënt de belangrijkste monitor is.  

Tot slot dient men zich ervan bewust te zijn dat de industrie van dit soort apparatuur maar één doel voor ogen heeft en dat is het zoveel mogelijk genereren van omzet. Het is gewoon een slimme marketingstrategie om afzonderlijke EHBO verenigingen en individuele EHBO’ers voor dit apparatuur te interesseren in de hoop de omzet op te schroeven in deze barre tijden. Het belang van de patiënt zal ze een worst zijn, alhoewel ze dat natuurlijk nooit zullen zeggen. Daarom doe ik dat voor ze. Geloof me, ik werk nu lang genoeg in de gezondheidszorg om dit stellig te durven beweren.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #46 Gepost op: 17 februari 2009, 22:12:25
Maak het toch allemaal niet moeilijker dan het al is. Het lopen met apparaten is leuk maar als je niet weet wat je meet, wat doe je er dan mee?  Wat heel belangrijk is , en dit geld ook voor de EHBO’ers is , WAT ZIE IK AAN DE PATIËNT!!!!!!  Gewoon observeer de patiënt  goed, wat zie je aan de patiënt  O0. Dat is veel belangrijker dan dat je aan de meldkamer doorgeeft , er is een saturatie van 80%, maar vergeet om de kinlift te doen bij een bewusteloze patiënt. Dit is informatie waar we op dat moment op de ambulance weinig me doen, we komen toch al met A1 naar je toe.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #47 Gepost op: 17 februari 2009, 23:05:16
Zo zegt bijvoorbeeld in de pre-hospitale setting een plethysmogram niks over vulling, in tegenstelling tot wat Rescue beweerd. Zelfs niet beperkt! De vullingstatus van een patiënt is echt heel erg complex en met simpele plethysmografie alleen mag men helemaal niets zeggen over de vullingstatus van een patiënt.

Dank je voor de correctie.. ;-), in mijn manier proberen iets eenvoudig uit te leggen, was ik onnauwkeurig..

Een eenvoudige pelthysmogram, die de C60 maakt zegt iets over de doorbloeding in perifere (haarvaten) bloedcirculatie van die vinger waar de sensor op zit, het zegt verder niets over de vulling van de complete patient.  Ook hier geld dus , weet wat je meet.. echter in de reguliere eerste hulp verlening zal dit ook geen invloed hebben op de interventie.

Ik denk ook Ambu kampen volkomen gelijk heeft als hij zegt, vertrouw op je waarneming die je ziet aan de patient en blijf je handelingen zo goed mogelijk uitvoeren.  
Wat mij betreft gaat de patient dus gewoon aan het gas.. O2  ;D..


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #48 Gepost op: 18 februari 2009, 00:11:51


... hopelijk meestal nog voordat een zuurstofsaturatie is gemeten.


Meestal...
Vaak is het zo dat eerst een saturatie gemeten wordt, juist om een beginwaarde te hebben en te kijken wat de patiënt op de zuurstof doet (alleen als de situatie dat toestaat).

Verder: helemaal mee eens! ;)


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #49 Gepost op: 18 februari 2009, 02:24:38
Ik kan hier heel kort in zijn:

Wat kan ik er mee en wat wil ik er mee? NIETS      
(het heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Ik denk dat al zou ik er wel kennis van hebben, dat de meldkamer hier niets mee zal doen. Ik ga er vanuit dat het ambu personeel toch zelf dit soort dingen wil uitzoeken)

Wat kan een ehbo'er ermee? NIETS
(ze moeten hun aandacht houden bij de handelingen waar ze voor zijn opgeleid. En dat is het beoordelen, controleren en veilig stellen van de vitale functies)

Wat zal ik mijn cursisten hierover vertellen in de lessen? NIETS
(als ze er naar vragen omdat ze dit artikel hebben gelezen, dan zal ik ze duidelijk maken dat dit voor hen geen enkele toegevoegde waarde heeft, dat de ambu er niets mee zal doen en dat ze zich moeten concentreren op de handelingen waar ze voor zijn opgeleid)