Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 70983 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #50 Gepost op: 18 februari 2009, 09:48:14
Ik denk dat de discussie nu gevoerd is.
Ik wacht de reactie van het reddingswezen maar even af.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #51 Gepost op: 18 februari 2009, 10:08:30
Meestal...
Vaak is het zo dat eerst een saturatie gemeten wordt, juist om een beginwaarde te hebben en te kijken wat de patiënt op de zuurstof doet (alleen als de situatie dat toestaat).

Verder: helemaal mee eens! ;)

In welke context roep je dat ?, want in geval van trauma, eerste hulp dan hoop ik toch echt dat ze eerste starten met O2 geven..


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #52 Gepost op: 18 februari 2009, 10:16:54
Ik denk dat Jorrin doelt op de binnen lopende HVS-er
of de COPD-er ,aangezien daar toch nog altijd te voorzichtig met O2 wordt om gegaan

correct if I'm wrong Jorrin ;)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #53 Gepost op: 18 februari 2009, 14:20:25
Dan wil ik toch wel een "knuppel in t hoenderhok gooien".

Een situatie waarbij het mijns inziens nuttig kan zijn een saturatie te meten is de hyperventilerende ( als in snelle ademhaling, tachypneu)patient/slachtoffer.

In de praktijk wordt er door ehbo-ers als ook profs snel vanuit gegaan dat het om een Hyperventilatie ( als in Hyperventilatiesyndroom) gaat.
Dit is echter de verkeerde weg mijns inziens. Eerst moeten andere reden voor hyperventilatie uitgesloten worden, zoals metabole noodzaak of een astma-aanval
In deze gevallen kan een saturatiemeter een prettig hulpmiddel zijn mijns inziens.
Wanneer men van Hyperventilatiesyndroom uitgaat en het beroemde zakje gebruikt kan dit in geval van een andere stoornis problemen opleveren/ verergeren.

Een andere situatie waarin ik van mening ben dat de saturatiemeter/ monitoring van nut is, is bij grote evenementen waar alcohol en /of drugsintoxicaties op een eerste hulp post/ medische post hun roes komen uitslapen zoals de grote festivals

Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #54 Gepost op: 18 februari 2009, 14:43:38
Mee eens Golly HVS is in principe een restdiagnose en daar kan de saturatiemeter een bijdrage aan leveren, maar zoals je zegt zie ik hem persoonlijk vaak bij de grotere evenementen, waar ehbo'ers en plegen en/of artsen samenwerken, dat zelfde geldt dan voor de bloeddrukmeter, de thermometer, de glucosemeter en de monitor.

Het is dan handig wanneer de ehbo'er de arts of pleeg kan ondersteunen en weet hoe een saturatie te meten, hoe een bloeddruk te meten etc.
De interpretatie van de gem,eten waarden ligt dan wel bij een ander.
Eigenlijk net zoals wij als ehbo'ers binnen de Sigma de pleeg of arts op die vlakken assisteren, of een patient bewaken.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #55 Gepost op: 18 februari 2009, 16:58:05
De saturatiemeter voegt niets toe bij de diagnose HVS. Daar heb je een ander apparaat voor nodig. Je moet de end-tidal CO2 kunnen meten in de vorm van capnografie. Aan de vorm van de plethysmogram kun je het vermoeden hebben van HVS nadat alle andere oorzaklen zijn uigesloten. ZIe hier:

http://www.health.adelaide.edu.au/paed-anaes/talks/CO2/capnography.html

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #56 Gepost op: 18 februari 2009, 17:10:11
Wat ik er mee bedoel is dat je bij iemand die flink staat te ventileren en een perifere saturatie heeft van 99% of meer, niet hoeft te verwachten dat de tachypneu op basis van een zuurstoftekort bestaat. Is de ventilatie hoog om bijvoorbeeld een teveel aan CO2 af te blazen dan zal de saturatiemeter dat niet laten zien.
Meet je een saturatie van minder als 90% dan is het wellicht een minder goed idee om iemand in een zakje te laten blazen.

Dus soms kan het iets zeggen, meer niet.
Net een beetje als de koortsthermometer, geeft die 41 graden of meer aan dan is het over het algemeen niet goed, maar geeft ie 37 aan dan wil dat niet zeggen dat je gezond bent, idem voor de bloeddrukemeter, de glucosemeter etc.

Maar ik wil er geen welles niettes spelletje van maken, en ik zal hem ook niet aan iedere ehbo'er adviseren, net als de andere instrumenten die ik noemde.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #57 Gepost op: 18 februari 2009, 17:31:33
Iets wat ook niet te meten valt met een saturatiemeter is het Hb gehalte van iemand, terwijl dat uiteraard de meting wel beïnvloed en het goed is om te weten dat dit gebeurd. Iemand met een Hb van 11 loopt veel sneller de kans om desoxy-Hb aan boord te hebben, dan iemand met een Hb van 5. Onder andere daaruit volgt ook het plaatje dat je bij een COPD-er met een lagere saturatie genoegen neemt (vaker een hoger Hb ter compensatie van de slechtere longfunctie). Terwijl je bij iemand met een ruim bloedverlies graag een saturatie van 100% ziet.
Zoals dus al eerder is aangegeven: met meten alleen ben je er niet.
Geloof niet alles wat je denkt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #58 Gepost op: 18 februari 2009, 17:47:47
Iets wat ook niet te meten valt met een saturatiemeter is het Hb gehalte van iemand, terwijl dat uiteraard de meting wel beïnvloed en het goed is om te weten dat dit gebeurd. Iemand met een Hb van 11 loopt veel sneller de kans om desoxy-Hb aan boord te hebben, dan iemand met een Hb van 5.

Interessant punt Peter, kun je dat eens verder uitleggen, ik zou zo op het eerste gezicht verwachten dat het arteriele bloed vrijwal altijd hoogverzadigd zal zijn, eventuele shunts, perfusie van dode (long)ruimte en veneuze bijmenging daargelaten. Uiteraard zal de veneuze saturatie bij iemand met een laag Hb lager zijn als bij iemand met een hoog Hb immers beiden ontrekken evenveel zuurstof aan verschillende hoeveelheden Hb.
Waarom zie je dat verschil ook arterieel, of waarom zal het bloed wanneer het de longen (zuurstofrijk) verlaat bij deze groep niet hoogverzadigd zijn ?
(Ik heb het dan over gezonde personen die alleen een laag Hb hebben, dus geen difussie/longproblemen etc)
Ik hoor het graag

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #59 Gepost op: 18 februari 2009, 19:01:09
Uitgaande van gelijke omstandigheden bij gezonde personen:
Op het moment dat je een laag Hb hebt, heb je aan een lagere O2-aanbod genoeg om een saturatie van 100% te hebben. Puur omdat er minder desoxy-Hb gebonden hoeft te worden door het O2.
Heb je een hoog Hb, dan heb je dus veel meer desoxy-Hb wat van O2 voorzien moet worden, dus is er een hoger O2-aanbod nodig voor een SO2=100%
Bij een gelijk O2 aanbod zal een laag Hb al snel verzadigd zijn en zul je dus een SO2 van 100% hebben. Bij een hoog Hb zul je ook nog wat ongebonden desoxy-Hb hebben en zul je de 100% dus niet halen.
Als je een bloeding hebt zal je lichaam na ongeveer een half uur beginnen met een herverdeling in je vochthuishouden. Je circulerend volume zal stijgen door autologe verdunning. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat je ery's verloren hebt en daarmee Hb. In dergelijk situaties moet je er naar streven een maximale verzadiging te bereiken om er zeker van te zijn dat al het Hb wat je hebt ook voorzien is van O2. Daarom is een slachtoffer met een bloeding en een SO2 van 92% slecht geoxigineerd.
Geloof niet alles wat je denkt.