Ik heb deze discussie in een ruk doorgelezen en het viel me op dat het merendeel van de argumenten gericht waren op het onderbouwen waarom het zonde geld is, in plaats van te roepen dat het niet mag. Met dan aan de deelnemers
Tuurlijk mag het, iedereen mag een wasknijper op iemand vingers zetten.. tis geen wettelijk voorbehouden handeling... En als mensen geld te veel hebben, leef je helemaal uit..
Alleen moet je niet verbaasd zijn dat je er vragen over kijkt.. Elke ehbo-er mag met stetoscoop rond lopen en een bloeddrukmeter, echter word je dan nog serieus genomen ?
Als je werkelijk zinvol bezig wil zijn met Eerste Hulpverlening, doe eens eerst eens echte ervaring op, bij serieuze organsiaties, waar je ook die kans krijgt om onder begeleide omstandigheden ook die praktijk ervaring op te bouwen..
En dan kom je vanzelf met allerlei geavanceerder eerste hulp technieken in aanraking en leer en ervaar je ook nut en zin en onzin van bepaalde technieken. Krijg eerst maar eens dat je voldoende zelfvertrouwen en kennis en ervaring opbouwt voor dat je stort op geavanceerder eerste hulp technieken..
De meesten van jullie kennen mij als iemand die voorstander is dat eerste hulpverleners o.a. op evenementen en bij reddingstechnieken veel meer vaardigheden zich eigen maken, dan in dat ene boekje.., Maar hoewel de technische handeling van Saturatiemeten erg eenvoudig is., is het werkelijk een onnodige handeling die je interventies aan de patient niet zouden veranderen. Zelfs niet bij hyperventilerend, copd, patiënten. Zelfs in de meest gangbare zuurstof eerste hulp trainingen word het afgeraden omdat het de hulpverlener in kwestie verleid tot het maken van verkeerde keuzen.
Buiten de scoop van een reguliere of geavanceerdere eerste hulp verlening, kan het misschien wel een handig zijn voor huisartsen, die het over het algemeen niet hun uitrusting hebben.. Echter iedereen die daarbij zegt, geldt daar eigenlijk niet exact het zelfde, kan ik eigenlijk geen ongelijk geven, echter door dat een eerste lijns huisarts meer kennis en ervaring heeft, kan je zien of het daar zinvol is..