Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 72095 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #70 Gepost op: 19 februari 2009, 23:44:39
Expert, Golly en natuurlijk alle anderen,

Als reddingsbrigade gebruiken we al geruime tijd 2 saturatiemeters en ik vind die vooral nuttig om een trend te zien.
Met name bij GHB/alcohol intoxicatie is het nuttig om te zien of het beter of slechter gaat.

Overigens loopt er bij de reddingsbrigades een onderzoek naar het nut van satuaratiemeting, begeleid door prof Joost Bierens, anesthesioloog en hoogleraar urgentiegeneeskunde. De uitkomsten zijn nog niet publiek maar schijnen positief te zijn in de zin dat saturatiemeters waarschijnlijk nut kunnnen hebben voor strandwachten.
Zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=24068.0
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #71 Gepost op: 20 februari 2009, 10:00:38
Hallo Koen,

Toevallig ken ik Professor Bierens goed. Hij is een collega van mij. Eerlijk gezegd ken ik zijn standpunt in deze niet. Wanneer ik in de gelegenheid ben zal ik ernaar informeren.

Dit doet echter niets af aan mijn standpunt wat ik reeds eerder formuleerde op dit forum ten aanzien van de oorspronkelijke vraag.

"Is het meten van de zuurstofsaturatie met behulp van een pulsoxymeter door de gevorderde Eerste Hulpverlener een nuttige toevoeging of is het volkomen zinloze aanschaf".

Nogmaals, het is zinloos en zonde van de aanschaf. Een Eerste Hulpverlener is een leek. Deze heeft onvoldoende gefundamenteerde kennis van zaken over dit onderwerp en het leidt af van belangrijke maatregelen die er toe doen zoals het vrijhouden van een ademweg en het zo snel mogelijk inroepen van adequate hulp.

Het is bekend dat pulse-oxymeters goed werken op de intensive care van ziekenhuizen als mensen stabiel zijn

Refererend aan het citaat hierboven van collega Monteny dat door Palmpie eerder op dit forum werd geschreven kan ik kort zijn. Patiënten op Intensive Care verblijven daar omdat zij niet in staat zijn zelfstandig hun vitale functies te waarborgen. Patiënten op een Intensive Care zijn dus per definitie niet stabiel. Zelfs niet chemisch!

Dat pulse-oxymeters op een ICU, maar ook op de operatiekamers, de recovery en de Spoedeisende Hulp Afdeling bijzonder veel informatie geven is natuurlijk wel waar. Echter de interpretatie van de zuurstofsaturatie moet altijd worden gerelateerd aan de klinische toestand van de patient.

Groet Expert.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #72 Gepost op: 20 februari 2009, 10:28:48
Volgens mij is er inmiddels voldoende onderzoek, volgens mij zijn die hier ook al eens aan het bod gekomen, die aangeven dat rebreathen bij hyperventilatie geen effect heeft.. Het zakje kan misschien werken als een placebo een kalmerend effect hebben. maar echt biochemische effecten zijn er niet....
Ik moet even zoeken naar links van de betreffende onderzoeken, want de website van de nederlandse hyperventilatie stichting doet het niet goed..

Ik meen zelfs dat als je hyperventilatie patienten 100% zuurstof uit een non-rebreather masker of een demand systeem laat gebruiken, ze ook binnen de kortste keren weer een rustige ademhaling hebben..  

Hallo Rescue,

Rebreathing door een gesloten systeem, ofwel een goed afgesloten zak rondom neus en mond heeft, indien dat lang genoeg wordt volgehouden, wel degelijk biochemische effecten! Wat mij betreft begeef jij je nu op erg glad ijs met deze bewering. Misschien dat je hierover een apart Topic kunt beginnen, want het heeft niet heel erg veel met de oorsronkelijke vraag te maken.

In het woord hyperventilatie zit met nadruk het woord ventilatie. De ventilatie zegt iets over de uitwas van kooldioxide uit het lichaam via de ademhaling. Daarnaast spreken we van oxygenatie. Hier zegt de zuurstofsaturatie iets over. Indien een persoon enige tijd door een gesloten systeem ademt, dan zal binnen dat systeem de concentratie kooldioxide toenemen. Tegelijkertijd zal de concentratie zuurstof binnen dat systeem dalen. Immers..., de wet van Dalton stelt dat de som van alle partiële drukken van de gassen in een mengsel gelijk is aan de totale druk van het gasmengsel. Wanneer je het lang genoeg vol kunt houden zal de partiële zuurstofspanning zover dalen dat de saturatie uiteindelijk zakt. Bovenstaande is overigens geen legitieme reden voor een Eerste Hulpverlener om met een saturatiemeter in de weer te gaan.

Ik ben derhalve meer dan geïnteresseerd naar welk onderzoek je refereerd, waar het gepubliceerd is en op welke manier het onderzoek heeft plaatsgevonden en door wie? Ik verneem het graag van je. Tot die tijd houdt je stelling geen stand.

Groet Expert.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #73 Gepost op: 20 februari 2009, 11:56:26
Hallo Rescue,

Rebreathing door een gesloten systeem, ofwel een goed afgesloten zak rondom neus en mond heeft, indien dat lang genoeg wordt volgehouden, wel degelijk biochemische effecten! Wat mij betreft begeef jij je nu op erg glad ijs met deze bewering. Misschien dat je hierover een apart Topic kunt beginnen, want het heeft niet heel erg veel met de oorsronkelijke vraag te maken.

In het woord hyperventilatie zit met nadruk het woord ventilatie. De ventilatie zegt iets over de uitwas van kooldioxide uit het lichaam via de ademhaling. Daarnaast spreken we van oxygenatie. Hier zegt de zuurstofsaturatie iets over. Indien een persoon enige tijd door een gesloten systeem ademt, dan zal binnen dat systeem de concentratie kooldioxide toenemen. Tegelijkertijd zal de concentratie zuurstof binnen dat systeem dalen. Immers..., de wet van Dalton stelt dat de som van alle partiële drukken van de gassen in een mengsel gelijk is aan de totale druk van het gasmengsel. Wanneer je het lang genoeg vol kunt houden zal de partiële zuurstofspanning zover dalen dat de saturatie uiteindelijk zakt. Bovenstaande is overigens geen legitieme reden voor een Eerste Hulpverlener om met een saturatiemeter in de weer te gaan.

Ik ben derhalve meer dan geïnteresseerd naar welk onderzoek je refereerd, waar het gepubliceerd is en op welke manier het onderzoek heeft plaatsgevonden en door wie? Ik verneem het graag van je. Tot die tijd houdt je stelling geen stand.

Groet Expert.

Als je volledig gesloten systeem heb en dat maar lang genoeg volhoudt dat natuurlijk het gevolg dat iemand stikt..
Het onderzoek dat de nederlandse vereniging van hyperventilatie citeerde, had het over het "zakje" als eerste hulp maatregel voor mensen met hyperventilatieklachten.   Daarbij werd ook onderschied gemaakt tussen hyperventilatie en hyperventilatie syndroom (HVS).
Ik ben nu een weekendje offline daarna zal ik het even opzoeken..


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #74 Gepost op: 20 februari 2009, 12:06:15
Als je volledig gesloten systeem heb en dat maar lang genoeg volhoudt dat natuurlijk het gevolg dat iemand stikt..

En dat noem jij geen biochemisch effect?

Groet Expert


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #75 Gepost op: 20 februari 2009, 12:19:18
En dat noem jij geen biochemisch effect?

Groet Expert

Ja zeker wel..  Ik zie dat ik me alweer onhandig hier hebt uitgedrukt.. Bedankt voor het scherp houden..

Ik doelde op, dat het ademen in een zakje, een wat achter haalde eerste hulp methode is.. om iemand die hyperventileert te laten stoppen met op dat moment te laten stoppen met hyperventileren.  Ik zal er volgende week een apart topic over openen..
En ik zal me leven beteren, en en nauwkeuriger proberen te formuleren.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #76 Gepost op: 20 februari 2009, 19:44:44
Rescue zal natuurlijk nooit toegeven dat ie fout zit..... :D

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #77 Gepost op: 20 februari 2009, 21:11:23
ik heb de redactie van het tijdschrift reddingwezen nogmaals om een reactie gevraagd omdat dit de discussie vast ten goede komt.....zullen we verder proberen "on topic" te bijven :o

ben


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #78 Gepost op: 20 februari 2009, 21:44:20
Had je nog een reactie op mijn vraag Peter ?

Nog even een sprongetje off-topic:

Normaal gesproken heeft de diffusie een kwart van de passagetijd nodig. Zelfs met een verhoogde circulatiesnelheid is er nog ruim voldoende tijd om de diffusie (staat niet gelijk aan 100% verzadiging) volledig te doen plaatsvinden. Echter de diffusie is niet alleen afhankelijk van de tijd, maar ook van het concentratieverschil tussen de gassen in de longen en het bloed, de afstand waarover de diffusie moet plaatsvinden, de temperatuur, de grootte van de deeltjes en het aggregatievermogen van de deeltjes. Die punten zijn zeker binnen de gasuitwisseling van belang: Stikstof, Kool-monoxide en Kool-dioxide diffunderen veel sneller dan Zuurstof.
Eén van de belangrijkste manieren om de diffusie van O2 te optimaliseren is de concentratie in de alveoli te verhogen. Dit gebeurd vervolgens ook binnen de traumaprotocollen door het slachtoffer 12-15 l/min aan te bieden via een non-rebreathing masker (=FiO2 van 1,0).

En weer on-topic  ;)
Geloof niet alles wat je denkt.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #79 Gepost op: 21 februari 2009, 19:39:53
In het Nederlandse tijdschrift voor ehbo en reddingwezen van februari  staat op blz 22 en 23 een opmerkelijk verhaal over saturatiemeters. Er staat dat een pulsoxymeter een aardige aanvulling op de uitrusting van de gevorderde ehbo’er is.

Hallo Ben,

Lukt het jou dat stukje op een of andere manier hier op het forum te plaatsen zodat ik het kan lezen.

Vriendelijk dank,

Groet Expert