Volgens mij is er inmiddels voldoende onderzoek, volgens mij zijn die hier ook al eens aan het bod gekomen, die aangeven dat rebreathen bij hyperventilatie geen effect heeft.. Het zakje kan misschien werken als een placebo een kalmerend effect hebben. maar echt biochemische effecten zijn er niet....
Ik moet even zoeken naar links van de betreffende onderzoeken, want de website van de nederlandse hyperventilatie stichting doet het niet goed..
Ik meen zelfs dat als je hyperventilatie patienten 100% zuurstof uit een non-rebreather masker of een demand systeem laat gebruiken, ze ook binnen de kortste keren weer een rustige ademhaling hebben..
Hallo Rescue,
Rebreathing door een gesloten systeem, ofwel een goed afgesloten zak rondom neus en mond heeft, indien dat lang genoeg wordt volgehouden,
wel degelijk biochemische effecten! Wat mij betreft begeef jij je nu op erg glad ijs met deze bewering. Misschien dat je hierover een apart Topic kunt beginnen, want het heeft niet heel erg veel met de oorsronkelijke vraag te maken.
In het woord hyperventilatie zit met nadruk het woord
ventilatie. De ventilatie zegt iets over de uitwas van kooldioxide uit het lichaam via de ademhaling. Daarnaast spreken we van
oxygenatie. Hier zegt de zuurstofsaturatie iets over. Indien een persoon enige tijd door een gesloten systeem ademt, dan zal binnen dat systeem de concentratie kooldioxide toenemen. Tegelijkertijd zal de concentratie zuurstof binnen dat systeem dalen. Immers..., de wet van Dalton stelt dat de som van alle partiële drukken van de gassen in een mengsel gelijk is aan de totale druk van het gasmengsel. Wanneer je het lang genoeg vol kunt houden zal de partiële zuurstofspanning zover dalen dat de saturatie uiteindelijk zakt. Bovenstaande is overigens geen legitieme reden voor een Eerste Hulpverlener om met een saturatiemeter in de weer te gaan.
Ik ben derhalve meer dan geïnteresseerd naar welk onderzoek je refereerd, waar het gepubliceerd is en op welke manier het onderzoek heeft plaatsgevonden en door wie? Ik verneem het graag van je. Tot die tijd houdt je stelling geen stand.
Groet Expert.